وسواس وسوسه عذاب آور ذهن/اختلال او سی دی و راه چاره برای مبتلایان به این بیماری

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد گفت: وسواس یک بیماری ژنتیکی است و تربیت خانوادگی فرد در شروع و تشدید علائم وسواسی موثر است.

وسواس وسوسه عذاب آور ذهن/ا ختلال او سی دی و راه چاره برای مبتلایان باین بیماریشهاب علی شیرخدا عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، گفت: وسواس جبری شامل دو دسته علائم وسواس فکری و عملی است و در ایران بین ۲ تا ۱۰ درصد مردم با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند.

او افزود: وسواس فکری شامل افکار و تمایلات ناهمگون است که باعث اضطراب فرد شده و هرچه انسان تلاش می‌کند از این افکار ر‌ها نمی‌شود.

شیرخدا ادامه داد: وسواس عملی شامل رفتار‌ها یا فعالیت‌های تکراری است که شایع‌ترین آن چک کردن شیر آب، شستن مدام دست ها و غیره است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد گفت: دو گروه وسواس عملی و فکری به هم وابسته هستند و تربیت خانوادگی فرد در شروع و تشدید علائم وسواسی موثر است.

شیرخدا افزود: نوع دیگر وسواس فکری که  نگران کننده است یک بیماری ژنتیکی است و شیوع آن در زنان و مردان یکسان است.

او گفت: دو دسته درمان دارویی و روان درمانی برای وسواس که دارو درمانی یک نوع انتقال دهنده عصبی به نام سروتونین را تنظیم می‌کند و باعث کاهش رفتار و افکار وسواس می‌شود و روان درمانی شامل شناخت درمانی و رفتار درمانی است و دارو درمانی و روان درمانی باید همزمان باشد که شانس درمان را بالا ببرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد افزود: هنگامی که در حال تجربه افکار و خواستار‌های OCD هستید، سعی کنید توجه خود را به چیز دیگری متوجه سازید شما می‌توانید ورزش کنید، بدوید، پیاده روی کنید، موسیقی گوش دهید، مطالعه کنید، به گشت و گذار در اینترنت بروید، بازی ویدئویی انجام دهید، تلفنی با بقیه صحبت کنید یا کینکت بازی کنید.

شیر خدا ادامه داد: مهم این است که ۱۵ دقیقه کاری را که از آن لذت می‌برید، انجام دهید، تا بتوانید پاسختان را به افکار وسواسی یا کار‌های اجبار کننده تان، متوقف کنید.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۰۹:۳۸ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
عزیزان من درمان قطعیش رو بلدم حدود ۵ماه تا ۱سال طول میکشه خیلی هم راحته شماره جهت مشاوره کاملا رایگان فقط در راه خدمت به انسانیت