مرام‌نامه‌ جشنواره منتقدان بازی‌های ویدیویی (ویگما) منتشر شد

برگزارکنندگان جشنواره منتقدان بازی‌های ویدیویی (ویگما) جهت صیانت از حقوق بازی‌سازان و شرکت‌کنندگان و نیز حفظ شان و هویت رویداد ویگما، مرام‌نامه‌ای را امضا کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، در این مرام‌نامه که همه‌ برگزارکنندگان جشنواره از جمله اعضای هسته‌ اصلی ویگما و همچنین داوران رویداد با آن موافقت کرده‌اند، اعضای ویگما طی دوازده بند تعهد خود به جامعه‌ بازی‌سازی را نشان می‌دهند. اعضای ویگما ضمن موافقت با مفاد این مرام‌نامه، خود را به رعایت تک تک موارد آن ملزم کرده‌اند.

در بین مفاد این مرام‌نامه مواردی همچون «تلاش برای بررسی و داوری بازی‌ها بدون اعمال نظرات سلیقه‌ای و منافع شخصی» و نیز «تعهد به حفظ اسرار جشنواره و اخبار محرمانه‌ای همچون نتایج داوری» به چشم می‌خورد. در یکی دیگر از بند‌های این مرام‌نامه نیز آمده است: «ما متعهدیم تمام بازی‌سازان شرکت‌کننده در جشنواره و آثار آن‌ها را فارغ از سلیقه یا کیفیت آثار محترم بشماریم.»

مرام‌نامه‌ دوازده بندی ویگما که توسط شورای سیاست‌گذاری این جشنواره به امضا رسیده است را در ادامه می‌خوانید:

ما خبرنگاران و منتقدان بازی‌های رایانه‌ای در این هنگام که مسئولیت و عضویت در جشنواره تخصصی منتقدان بازی‌های ویدئویی را پذیرفتیم، اعلام می‌کنیم صرفا با استعانت از خداوند متعال و تبعیت از روح ایمان و اتکا به توانایی‌های تخصصی و به منظور اعتلای کشور در زمینه بازی‌های ویدئویی تصمیم‌گیری و ارائه نظر نماییم و شرافت خود را وثیقه اجرای این مرام‌نامه قرار می‌دهیم؛ بنابراین:

۱) ما متعهد می‌شویم در قالب جشنواره منتقدین بازی‌های ویدیویی برای بالابردن سطح آگاهی از بازی‌های ایرانی و همچنین ایجاد شرایطی برای انتقال تجربه، تمامی توان خود را صرف خواهیم کرد.

۲) ما ضمن پذیرش تفاوت نگاه‌ها و نگرش‌ها، تلاش می‌کنیم تا بدون اعمال نظرات سلیقه‌ای یا منافع شخصی آثار را بررسی کرده و داوری کنیم.

۳) ما به حریم خصوصی و حقوق و حیثیت شخصی افراد احترام می‌گذاریم و تلاش می‌کنیم همواره و در هرحال مرز‌های اخلاق و قانون را حفظ کنیم.

۴) ما اشتباهات خود را می‌پذیریم و ضمن تلاش برای جبران آسیب‌های احتمالی برآمده از اشتباهاتمان، در مواقع لازم عذرخواهی رسمی نیز خواهیم نمود.

۵) ما به‌عنوان بخشی از جشنواره منتقدین بازی‌های ویدیویی چه از لحاظ اجرایی و چه داوری، خود را متعهد می‌دانیم که به حیثیت و اعتبار این جشنواره به جهت منافع شخصی خدشه وارد نکنیم.

۶) ما متعهد می‌شویم در صورتی که در موضوعی خاص، مدیران جشنواره تصمیم جمعی گرفتند، حتی اگر با آن مخالف باشیم، نسبت به اجرایی کردن آن بکوشیم و فعالیتی برخلاف آن انجام ندهیم.

۷) ما متعهد می‌شویم اسرار جشنواره را همواره نزد خود محرمانه نگه داریم و اخباری همچون نتایج داوری آثار را پیش از موعد آن برای هیچ‌کس بازگو یا منتشر نکنیم.

۸) ما به اساسنامه و آیین‌نامه‌های جشنواره و همچنین رای اکثریت شورای سیاست‌گذاری جشنواره احترام می‌گذاریم و جهت رسیدن به اهداف جشنواره می‌کوشیم.

۹) متعهدیم در صورت پذیرش مسوولیت در جشنواره، نهایت تلاش و دقت خود را برای انجام شایسته وظایف به کار گیریم.

۱۰) ما متعهدیم تمام بازی‌سازان شرکت‌کننده در جشنواره و آثار آن‌ها را فارغ از سلیقه یا کیفیت آثار محترم بشماریم.

۱۱) ما تعهد داریم تا از اعمال نظریات سیاسی و خصوصی و کینه توزی و انتقام جوئی در تصمیم‌گیری‌ها و ارائه نظراتمان احتراز نماییم.

۱۲) ما تلاش خواهیم کرد اختلافات و مشکلات پیش آمده را با گفتگو حل و فصل نماییم و از رفتار‌های عجولانه و غیرحرفه‌ای اجتناب نماییم.

مهلت ارسال آثار به جشنواره منتقدان بازی‌های ویدیویی به پایان رسیده و روند داوری آثار آغاز شده است. رویداد ویگما قرار است با حمایت و همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و همچنین پژوهشگاه ارتباطات و فنآوری اطلاعات در روز پنج‌شنبه ۱۵ اسفند ماه برگزار شود و علاوه بر بخش جشنواره، شامل بخش انتقال تجربه در قالب حداقل ۶ سخنرانی و ۲ پنل تخصصی خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار