در تیتر امشب مطرح شد؛

شرایط موفقیت عملیات بازار باز چیست؟ / کنترل تورم نیازمند رفع ناترازی های موجود در اقتصاد

کارشناس اقتصادی گفت:شرط موفقیت این سیاست گذاری نوین با فرض درست انجام شدن عملیات بازار باز بانک مرکزی، این است که  کسری بودچه دولت پایدار باشد.

به گزارش  خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تیمور رحمانی کارشناس مسائل پولی و بانکی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص بازار باز و تاثیر آن بر اقتصاد کشور تصریح کرد: هدف اصلی بازار باز کنترل تورم محسوب می شود و در واقع سیاست هدفگذاری تورم است.

او افزود: در عملیات بازار باز،  یک تیم تحقیقاتی صاحب نظر به طور پیوسته اقتصاد را زیر نظرمی گیرند و می‌توانند اوضاع اقتصاد داخلی و بین المللی را رصد کنند و با این کار نرخ سود موجود بر اساس سیاست بانک مرکزی تعیین می شود.

رحمانی گفت: شرط موفقیت این سیاست گذاری نوین و هدف گذاری تورمی با فرض درست انجام شدن عملیات بازار باز بانک مرکزی ،  این است که  کسری بودچه دولت پایدار باشد.

او تاکید کرد: اگر می خواهند تورم را کنترل کنند باید ابتدا ناترازی های موجود در اقتصاد رفع شود.

رحمانی تصریح کرد: در ایران در شرایطی این عملیات آغاز شده است که دولت نیز در تنگنای مالی قرار دارد، اما بانک مرکزی با هدف کمک به دولت این کار را اجرایی نکرده، اما می‌تواند به دولت نیز کمک کند.

این کارشناس اقتصادی گفت: ناترازی در نظام بانکی ما که در یک دهه شکل گرفته وتشدید شده است و با توجه به تورم سال ۹۷ و ۹۸ ناترازی همچنان وجود دارد، بنابراین اگر چاره اندیشی جدی نشود اجرای موفقیت آمیز عملیات بازار باز را با مشکل مواجه خواهد کرد.

رحمانی در ادامه درباره آمادگی بانک‌ها برای اجرای سیاستگذاری جدید گفت: ناترازی در بانک‌ها وجود دارد، اما برای رسیدن به نتیجه مطلوب شرایط مداراگونه است بنابراین اگر بانک ناترازی داشته باشد نشان می دهد واسطه گری را نیز به درستی انجام نمی‌دهد و سیاست‌های بانک مرکزی را نیز با مشکل مواجه خواهد کرد.


بیشتر بخوانیدعملیات بازار باز خرید و فروش اوراق قرضه است 


در ادامه برنامه ندری کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت: آنچه تحت عنوان بازار باز مطرح شده صرفا خرید و فروش اوراق بهادار به وسیله بانک مرکزی نیست بلکه به صورت یک بسته است که ساماندهی رابطه بانک‌ها با بانک مرکزی، سالم سازی ترازنامه بانک‌ها و توجه به نرخ بازار بین بانکی عواملی است که در این بسته مورد توجه قرار گرفته است.

او افزود: اگر تاکنون بانک‌ها برای جبران کسری از منابع بانک مرکزی استفاده می‌کردند، در بسته عملیاتی بازار باز که به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده و از ۲۸ دی عملیاتی شده بانک‌ها از این پس برای استفاده از منابع بانک مرکزی باید حتما اوراق بهادار دولتی را تودیع کنند یعنی در آینده بانک‌ها دیگر بدون وثیقه نمی‌توانند از منابع بانک مرکزی استفاده کنند.

او افزود: انتظار می‌رود با عملیاتی شدن بخشنامه عملیات بازار باز در آینده شاهد باشیم بانک‌ها بخش قابل ملاحظه‌ای از دارایی‌هایی که در ترازنامه نگهداری می‌کنند، اوراقی کم ریسک با نقدشوندگی بالا باشد البته اهداف دیگری نیز در اجرای این عملیات دنبال می‌شود که قابل توجه است و می‌تواند در صورت درست اجرا شدن به اقتصاد کشور کمک کند.

کارشناس مسائل پولی بانکی در ادامه درباره تاثیر عملیات بازار باز بر اقتصاد کشور گفت: چارچوب نوین سیاست گذاری با هدف کنترل نرخ تورم، پایه گذاری شده است بنابراین برای اجرای آن نیاز به از بین رفتن ناترازی و کسری بودجه است که در این خصوص استقلال بانک مرکزی در  بسیار مهم است بنابراین نیاز به اوراق دولتی به اندازه کافی داریم و برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیاز به برنامه ریزی و تقویت است.

او افزود: در اقتصادی که تورم بالا دارد، رشد اقتصادی و سایر عوامل اقتصادی هم بهبود نمی یابد.

ندری تاکید کرد: تورم مستمر و مزمن بلند مدت در ایران تنها به خاطر تحریم ها نیست بلکه به دلیل رشد بالای نقدینگی است که به خاطر مشکلات ساختاری اقتصاد و ناترازی های بانکی به وجود آمده است.

او ادامه داد: انتظار نداریم عملیات بازار باز معجزه کند اما می تواند کمک کند نا ترازی ها را از بین ببرد.

ندری تصریح کرد: عملیات بازار باز، گام اول  بانک مرکزی است که اگر این نگاه بانک مرکزی به تدریج اصلاح شود و متوجه این نکته باشد که با خلق پول و وابستگی به درآمد نفتی نمی شود، مشکل اقتصاد را حل می کند و  می تواند در ادامه راه موفق شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار