باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

امروز پایان مهلت استفاده از رمز دوم ایستا/ چه کسانی می‌توانند رمز دوم پویا دریافت نکنند؟

مهلت یک ماهه بانک مرکزی‌ برای استفاده از رمز دوم ثابت، رو به اتمام است.

ذمر دومبه گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کنار رفتن رمز دوم ایستا و سرآغاز یک تحول عظیم در حوزه پرداخت با نام رمز دوم پویا زمانی بود که بانک مرکزی پس از مقابله های فراوان با معضل فیشینگ، تصمیم به عملیاتی شدن این طرح گرفت. 
 
به همین جهت رمز دوم پویا از اول دی به صورت آزمایشی اجرا و از ابتدا بهمن با  استفاده اجبار آغاز به کار کرد. موضوعی که نگرانی های عمومی زیادی را در این یک ماه به دنبال داشته است. 
 
نگرانی هایی نظیر معضلات صدور رمز دوم پیامکی با هزینه یا بی هزینه تا اختلالات اینترنتی برای دریافت کدهای ۶۰ ثانیه از نرم افزارهایی که گاها مشکلات برنامه نویسی دارند. 
 
زمانبندی اجرای این طرح با مراعات بانک مرکزی از یک دی به صورت تدریجی به ۱۵ دی و اجرای پیامکی آن از ۱۵ دی تا  یکم بهمن تغییر کرد به همین جهت معاون امور فناوری های نوین بانک مرکزی در همان روزها به باشگاه خبرنگاران جوان اینطور توضیح داد.

ذمر دوم

امروز پایان زمان اتصال تمامی بانک ها به سیستم ارسال پیامک

مهرداد محرمیان معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در پاسخ به سوال  خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: روال ثبت نام رمز های دوم پیامکی تا حدودی سخت است اما در قبال آن نرم افزارهای راه اندازی شده بسیار آسان تر است. کسانی که ترجیح می دهند از رمز پیامکی استفاده کنند باید منتظر راه اندازی سامانه پیامکی باشند. پایان دی تمام بانک ها باید له سیستم صدور رمز دوم پویا از هر سه روش مجهز باشند.

وی تاکید کرد: آزمایش های لازم برای راه اندازی سیستم های رمز دوم پویا پیامکی انجام شده اما روش بانک ها برای ارائه آن متفاوت است. برخی نیاز به مراجعه حضوری و برخی دیگر نیاز به مراجعه شخصی نیست.


محرمیان گفت: مردم نگرانی راجع اتصال به سیستم پویاسازی رمزها نداشته باشند چرا بانک مرکزی همراهی لازم را با آن ها خواهد داشت.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اختلال سیستم آیفون برای صدور رمز از طریق اپلیکیشن ها،  تاکید کرد: این محدودیت تنها درباره رمز دوم پویا صدق نمی کند متاسفانه به علت تحریم جهانی این مشکلات در سایر نرم افزار ها هم مشهوداست.

آیا امکان استفاده از رمز دوم ثابت شدنیست؟

محمد نصیری معاون اداره کل بانکداری الکترونیک پست بانک ایران در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:‌ بانک مرکزی طبق ابلاغیه از ابتدای سال ۹۷ به دنبال گسترش رمز‌های پویا بود.   اما با فرارسیدن شهریور امسال این تصمیم جدی و به سیستم بانکی برای انسجام زیرساخت‌ها ابلاغ شد.

وی افزود: از بانک ها خواسته شد تا راه اندازی رمز پویا را در بستر پیامک و برنامک ها به صورت منسجم تر عملیاتی کنند. با جدی شدن روند استفاده از رمز پویا در بین عموم جامعه بحث استفاده از پیامک نیز در سیستم بانکی مطرح شد. این عمل نیازمند آماده سازی یک سری بسترهای ویژه بود.

این مقام مسئول تاکید کرد: زیر ساخت اصلی راه اندازی رمز دوم پویا توسط بانک مرکزی عملیاتی شد و مابقی زیر ساخت ها توسط شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت اینترنتی که به شرکت های PSP معروف هستند واگذار شد.

نصیری اضافه کرد: همچنین بانک ها متعهد کرد که بتوانند به این بستر وصل شوند . تقریبا تمام بانک ها در ارسال پیامک به روش رمز دوم موفق عمل کرده اند. البته ارسال رمز دوم پویا به صورت پیامک به دو مرحله پذیرندگی و صادرکنندگی شدنیست. مرحله اول این است که یک بانک باید بتواند برای تمامی مشتریان خود در هر زمان از طریق پیامک رمز دوم پویا را ارسال کند.

وی افزود: مرحله اول در تاریخ ۱۵ تا ۳۰ دی خوشبختانه به خوبی اجرایی شده و تمامی بانک ها موفق شده اند. یعنی بانک ها در درگاه های پرداختی که کارت به صورت فیزیکی نیاز نبود برای خرید اینترنتی نیاز به رمز دوم یکبارمصرف داشتند بانک ها پیامک ارسال کردند.

نصیری تایید کرد:‌ بانک برای تمامی بانک ها آزمون های لازم جهت ارزیابی آمادگی آن ها در ارائه خدمات رمز دوم پویا برگزار کرد که آمارها نشان می دهد بانک به میزان بالایی در این آزمون سربلند بیرون امده اند.

او افزود: حال باید مشتریان و مخاطبان برای همکاری با بانک ها در دریافت رمز دوم پیامکی چقدر همکاری خواهند داشت. این همکاری به این نحو است که صاحبان حساب ها و کارت های بانکی در ارائه شماره صحیح برای دریافت رمز دوم پیامکی با بانک ها به دقترعمل کرده و این اطمینان را به بانک ها بدهند که رمز دوم را به صورت محرمانه و کاملا امن به مخاطب ارسال میکند. هدف از اجرای این طرح مقابله با معضل فیشینگ است.

این مقام مسئول ادامه داد: معمولا بانک ها برای اطمینان برای ارسال رمز دوم صد در صد به شماره ای که مشتری تایید کرده است رمز صادر می کنند.

معاون اداره کل بانکداری الکترونیک پست بانک ایران گفت: ارسال پیامک برای رمز دوم پویا رایگان بوده و مباحث پرداخت هزینه به اپراتورهای تلفن های همراه هنوز در حال بررسی است اما بانک مرکزی بر رایگان بودن این روند برای عموم مردم تاکید داشته و دارد.

این مقام مسئول در پایان به همپایی پست بانک با سایر بانک ها در جهت افزایش ایمنی نظام رمزهای دوم خبر داد و گفت: پست بانک نیز علاوه بر تولید برنامک مورد نظر مخاطبان, در سیستم ارسال رمز به صورت پیامک نیز خدمات قابل توجهی را در اختیار مخاطبان قرار داده است.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا از فردا دوم ایستا کاملا از میان برداشته می شود؟ گفت: در مواردی خاص و با پذیرش ریسک از جانب مشتری برای خریدها در مجموع یک میلیون ریال در روز توان خرید اینترنتی را با رمز ایستا خواهند داشت. البته این جایگاه ها نیازمند زیرساخت لازم این عملکرد هم هستند.
 
تمام فرآیندهای لازم برای استفاده راحت تر از برنامک ها و پیامک رمز دوم پویا عملیاتی شده و امروز با نزدیک شدن به پایان دی، بانک ها مکلف به اجرایی کردن تمام روش های ارائه این خدمت هستند. حال شما می توانید در صورت بروز مشکل و کم کاری از سوی بانک ها عامل آن را به ما اعلام کنید تا به صورت ویژه نسبت به رفع این موضوع بپردازیم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۲ ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
کجاست اون خبر جدید که تا سقف 100 تومن رمز دوم ایستا قابل استفاده کردن هست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۳۰ دی ۱۳۹۸
اگرامکان باشددوباره رمز دوم ثابت دوباره راه اندازی شودچون جلوی عابر بانکهاازدهام میشود وبازار سارقین پررونق
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۰:۲۵ ۳۰ دی ۱۳۹۸
نباید آزادی عمل را از مردم گرفت این باید اختیاری باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۳۰ دی ۱۳۹۸
واسه بسته اینترنتی و شارژ خریدن کاش اختیاری باشه. یا مبالغ کمتر از پونصد هزار تومن .
Iran (Islamic Republic of)
م ث
۲۰:۱۴ ۳۰ دی ۱۳۹۸
سلام عطایتان را به لقایتان بخشید یک ما نمی خواهیم کی رو ببینیم
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۰:۰۴ ۳۰ دی ۱۳۹۸
سلام یک باز نشسته هستم دخترم دانشجو است سرویس غذاوچیزهای دیگر راانترنتی انجام بدهمکوشیم اندرویش پاین است وقتی عملیات رمز دوم انجام بدهم بایددوتاکوشی داشته باشم این اخر عمری دست به کدای بزنم شرم برشما باد
United States of America
صادق
۱۶:۵۲ ۰۱ بهمن ۱۳۹۸
من هم همین مشکل را داشتم ولی با استفاده از سرویس پیامکی بانک ملی (یا برخی بانک هی دیگرا) می توان بدون گوشی جدید رمز دوم را دریافت کرد
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۰:۰۲ ۳۰ دی ۱۳۹۸
باید از راهی استفاده کنن که وقت مردمو ازشون بگیرن،تا به هدفای خودشون برسن
Iran (Islamic Republic of)
ص
۱۹:۵۳ ۳۰ دی ۱۳۹۸
منم خودم جمعه صبح فهمیدم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۳۰ دی ۱۳۹۸
واسه 2 تومن شارژ پدرم در میاد تا بگیرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۳۰ دی ۱۳۹۸
واقعا كارتون مسخره بازيه من روزي ١٠٠تا ثبت نام كارت هوشمند انجام ميدم رفتم بانك مهر إيران ميگن گوشيت اپل هستش نميشه لطفا جواب بديد من چ كار كنم
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۹:۳۵ ۳۰ دی ۱۳۹۸
به نظرم بهترین راه اینه که نوع رمز رو اختیاری کنید چون رمز پویا واقعا خیلی دردسر داره ، فوقش اینکه رسماً بگید که اگه از کسی که رمز ایستا داره دزدی شد ما مسئولیتشو برای پیگیری نمی پذیریم
خود من رمز ایستا دارم و برای امنیت بیشتر قسمت اصلی پولمو توی یه حساب دیگه که کارتش کلا رمز دوم نداره نگه میدارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۳۰ دی ۱۳۹۸
این مسخره بازیا چیه، مردمو چرا اذیت میکنید، حتما باید همیشه مردم با سختی چیزی بدست بیارن، تو این مملکت همیشه زمان رو به سختیه نه اسونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۳۰ دی ۱۳۹۸
کسی که گوشی درست و درمون نداره چی کار باید کنه !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۳۰ دی ۱۳۹۸
یا کد های *#میشه. دوست عزیز حتی اگه گوشیت نوکیا ساده باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۳۰ دی ۱۳۹۸
واقعا دیگه شورش رو دراوردید...
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۳۵ ۳۰ دی ۱۳۹۸
سلام چراآبربانک بانک ملی هرچی شماره رو وارد میکنیم پیامک فعال سازی رونمیفرسته لطفا جواب بدید ورسیدگی کنید
Iran (Islamic Republic of)
arman
۱۲:۴۳ ۳۰ دی ۱۳۹۸
هر روز برای ملت کار سخت تر میکنند زندگی رو پیچیده تر
Singapore
محمد رضا
۱۲:۲۱ ۳۰ دی ۱۳۹۸
سلام. لطفا استفاده از رمز دوم پویا رو اختیاری کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۳۰ دی ۱۳۹۸
خب رمز ایستا بهترینه، رمز پویا به دردسرش نمی ارزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۳۰ دی ۱۳۹۸
به نظرم باید اختیاری باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۳۰ دی ۱۳۹۸
چه کاریه؟؟؟ چرا همیشه بجای آسون کردن سختش میکنین برای مردم من ک استفاده نمیکنم به جهنم یه قبض باهاش پرداخت میکردم با سرویس یو اس اس ک اونم می رم دم عابر بانک
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۱۲ ۳۰ دی ۱۳۹۸
این برای امنیت خودت هست دوست عزیز.
Afghanistan
ناشناس
۱۰:۲۶ ۳۰ دی ۱۳۹۸
بانك قوامين سيستم پيامكيش فعال نيست خواهشا پيگيري كنيد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۳۰ دی ۱۳۹۸
این نرم افزار ها روی اندروید4.4.4به بالا جواب میدندمال من که4.2.2هست نصب نمیشود
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۹:۴۱ ۳۰ دی ۱۳۹۸
کاملا غیر قابل استفاده س,چون برای پرداخت قبوض,تا بخوای شناسه قبض و پرداخت بزنی,۶۰ ثانیه تمومه...
Iran (Islamic Republic of)
م
۰۹:۴۱ ۳۰ دی ۱۳۹۸
از گرانی ها خسته شدیم
Iran (Islamic Republic of)
یعقوب
۱۵:۵۳ ۳۰ دی ۱۳۹۸
گرانی نیست حقوق مان کم است .دویست دلار در ماه .اما یک آمریکای احمق ۳۶۰۰۰ دلار حقوق دریافت میکنه برای یک ماه...
-
ناشناس
۰۸:۵۱ ۳۰ دی ۱۳۹۸
کسایی که گوشی هوشمند ندارند چه کنند؟
Iran (Islamic Republic of)
یعقوب
۱۵:۴۷ ۳۰ دی ۱۳۹۸
پیامک را فعال کنید..
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۸:۴۳ ۳۰ دی ۱۳۹۸
سلام رمز پویا یک دقیقه ای استفاده اش خیلی سخته چون پس از دریافت رمز وشروع عملیات جهت ورود به برنامه جهت انجام کار یک دقیقه تمام شده و کار نیمه تمام می ماند یا اینکه بایستی باعجله انجام شودوتا رمز باطل نشه که در این احتمال اشتباه زیاده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۳۰ دی ۱۳۹۸
عامل آنرا به شما اعلام کنیم؟!! چطور اعلام کنیم؟ از کار و زندگی بیفتیم که عاملش رو به شما اعلام کنیم پس خودتون چکاره اید؟
در ضمن دریافت رمز پویا رو اختیاری کنید نه اجباری، بگذارید هر کسی که دوست داشته باشه با همان رمز دوم (ایستا) خرید کنه و مسئولیت این کار رو هم به عهده صاحب کارت بگذارید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۳۰ دی ۱۳۹۸
موافقم‌
Iran (Islamic Republic of)
یعقوب
۱۵:۴۸ ۳۰ دی ۱۳۹۸
مخالفم.
Iran (Islamic Republic of)
الهه
۲۰:۰۴ ۳۰ دی ۱۳۹۸
موافقم این اجبارها درست نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۳۰ دی ۱۳۹۸
ملت و گذاشتن سرکار، هرروز ی بازی جدید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۳۰ دی ۱۳۹۸
من رمز پویا نمیخوام. فقط یک کارت دارم که رمز دوم داره، توش یه کم پول دارم که اگه هک هم بشه مهم نیست. بقیه کارتهام رمز دوم ندارن خلاص.
Iran (Islamic Republic of)
یعقوب
۱۵:۵۰ ۳۰ دی ۱۳۹۸
اونوقت خود تحریمی انجام میدهی یعنی باید تو صف هر بانکی باشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۳۰ دی ۱۳۹۸
دمت گرم حرف حقوق زدی
این دوستی هم که نوشته خود تحریمی ،انگار با مفهومی مثل همراه بانک یا اینترنت بانک آشنا نیست
آخرین اخبار