موسوی: سفر ظریف به سوئیس لغو شد/ باب مذاکره با اروپا بسته نشده‌است

سخنگوی وزارت خارجه، امروز در نشست خبری با رسانه‌ها از لغو سفر ظریف به سوئیس از جانب کشور میزبان خبر داد.

موسوی: سفر ظریف به سوئیس از جانب کشور میزبان لغو شدبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری امروز خود خاطرنشان کرد: قبل از آغاز نشست یاد و خاطره تمام سفرکرده‌های پرواز اوکراینی را زنده می داریم و از طرف تمام همکارانم در وزارت امور خارجه به خانواده های آنها، هم وطنانمان همچنین به بازماندگان  درگذشتگان کشور‌های دیگه تسلیت عرض می کنیم.

او ادامه داد: قرار بود ظریف وزیر امورخارجه کشورمان  برای شرکت در نشست مجمع داووس به سوئیس سفر کند، اما به رغم دعوت رسمی برنامه ای که از پیش بر سر آن توافق شده بود را  بهم زدند و این سفر انجام نمی‌شود.

موسوی گفت: این روز‌ها شاهد سفر‌های زیادی به کشورمان بودیم، از آن جمله می توان به سفر  امیر قطر به ایران اشاره کرد که برای اولین بار انجام شد و در جریان آن گفت وگو‌هایی مهمی بین طرفین انجام شد. علاوه براین  نخست وزیر سوریه در راس هیاتی وارد کشور شد و رئیس دومای روسیه هم هفته آینده عازم تهران خواهد شد. وزیر خارجه ونزوئلا هم به منظور رایزنی با همتای ایرانی خود در تهران به سر می برد. همچنین یکی از مقامات منطقه هم فردا به تهران سفر خواهد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: ما در برجام هستیم و توازن را با اقدام‌های خود به توافق بازگرداندیم. همچنین کاهش تعهدات برجامی براساس حق ایران در این توافق است.

او بابیان اینکه اقدام اخیر اروپا فاقد ارزش و اعتبار حقوقی است، گفت: برای ایران معیار در برجام، عمل طرف مقابل بوده، نه اعلامیه‌های سیاسی آنها.

موسوی افزود: ایران در حال طراحی اقدام موثرتری است ، اگر روال به همین شکل ادامه پیدا کند، تهران آن گام موثر را هم برمی دارد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان عنوان کرد: اقدام ایران در حمله به پایگاه عین الاسد به اطلاع دولت عراق رسیده بود. تاکید می کنم که امنیت عراق برای ایران بسیار مهم است.

او خاطرنشان کرد: همواره مخالف دخالت خارجی در عراق بودیم و هرگونه کمک ایران به عراق (در مبارزه با داعش) به دعوت دولت بغداد انجام شده است. اعلام کرده‌بودیم از هرجا توطئه‌ای علیه مقام‌های ایران انجام شود.

موسوی در ادامه این نشست خبری در مورد کانال بشر دوستانه ایران و سوئیس گفت: سوئیس فارغ از رویکرد اروپا و مواضع آمریکا، آمادگی خود را اعلام کرده تا کانالی برای امور بشر دوستانه راه اندازی کند و این اقدام انجام شده است، امیدواریم اقلام دارویی  همچین برخی کالا‌ها از طریق این کانال به دست ما برسد.

این دیپلمات کشورمان ادامه داد: بالای ۹۵ درصد از دارو‌ها را در داخل کشور بومی سازی کردیم، البته در موارد کمی هم نیاز به واردات داریم.

موسوی همچنین در رابطه با اقدام سفیر انگلیس جهت حضور در تجمع مقابل دانشگاه امیرکبیر تصریح کرد: این اقدام نا متعارف بود و در همین راستا هم از سوی وزارت خارجه کشورمان احضار شد و هم به شدت اعتراض خود به او اعلام کردیم. همچنین دستگاه دیپلماسی ما طی بیانیه‌ای تمام مستندات خود را اعلام کرد.

او با اشاره به نقش ایران در مبازه با داعش خاطرنشان کرد: نقش تهران در این زمینه برای بغداد واضح است، آنها بیشتر از همه در جریان روند این امر هستند. ما اعلام کرده بودیم که از هر جایی علیه ایران و مقامات ما توطئه‌ای انجام شود (آن محل را )هدف قرار می‌دهیم و برای مقامات ما مسجل شده بود توطئه ترور سردار سلیمانی در پایگاه مورد نظر انجام شده بود. ما با دادن اطلاع به دولت عراق، پایگاهی که سردار ما از آنجا  ترور شد را مورد هدف قرار دادیم.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در مورد توقف اجرای پروتکل الحاقی یا کاهش نظارت‌های آژانس نیز گفت: الان مطمئن نیستم، ولی گزینه‌های مختلفی پیش روی ایران است که اگر به جمع بندی برسند اعلام می‌شود.

این دیپلمات کشورمان در بخش دیگری از این نشست خبری خاطرنشان کرد: اینکه اسم یک فرد را روی توافق می‌گذارند نشان می‌دهد که با شرایط آشنا نیستند. در همین راستا باید بگویم که ایران با اوباما توافق نکرد. ظریف ۲۰ و چند ماه با کری مذاکره نکرد، بلکه با نماینده دولت آمریکا مذاکره کرد.

او ادامه داد: ذوق زده شدن ترامپ برای ما مسموع نیست و به همین دلیل هم  اعلام کردیم که مبنای کار ما توافق هسته ای است و در صورتی که همه طرف‌ها حتی آمریکایی‌ها بخواهند به این توافق برگردند، برجام می‌تواند نجات یابد.

به بن بست خوردن روابط ایران  با اروپا سئوال دیگری بود که موسوی در پاسخ به آن گفت: در ملاقات‌هایی که ظریف با نمایندگان کشور‌های اروپایی به ویژه با جوزپ بورل داشت ما نقش اروپا در حفظ برجام را به آنها یادآوری کردیم. همچنین همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند به رغم خباثتی که از سوی برخی کشور‌های اروپایی شاهد بودیم، باب مذاکره با آنها بسته نشده و درحال حاضر توپ در زمین کشور‌های اروپایی است تا خودی نشان دهند و به بیانیه‌هایی که هر روز در بوق و کرنا می‌کنند جامه عمل بپوشانند .

او ادامه داد: ابتکاراتی که به ذهنمان رسید به اروپایی ها اطلاع دادیم و آنها در جریان نقطه نظرات ما هستند.اگر اراده‌ای باشد باید از طرف اروپا باشد و بالاخره بپذیرند که می‌خواهند مستقل باشند یا به حرف‌های قلدری  مانند آمریکا گوش بدهند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به اینکه ابتکارات درباره برجام به دلیل عدم اراده و استقلال اروپا به نتیجه نرسیده است، عنوان کرد: نتیجه همراهی اروپا با آمریکا این است که اگر "نورث استریم" را اجرا کنید، تحریم‌تان می‌کنم یا اگر ماشه را پیگیری نکنید، ۲۵ درصد به تعرفه‌ها اضافه می‌کنم. این حرف‌شنوی‌ها نتیجه قلدری است.

موسوی گفت: از دل برجام راهکار‌هایی پیش پای آنها(اروپایی ها) گذاشته شده است، ولی به دلیل مخالفت آمریکا و اینکه اروپایی ها مجبور به انجام هماهنگی با واشنگتن بوده و  اراده و استقلال ندارند، درنتیجه ابتکارات آنها هم  به نتیجه نرسیده است.

او در پاسخ به این سئوالی در مورد رویکرد AFC در قبال ایران افزود: اقدام AFC فنی نبوده و به سمت سیاسی شدن پیش می رود. دولت هم قطعا به تصمیم این باشگاهها احترام می گذارد، همچنان فرصت باقی است تا روح ورزش که روح پیوند‌ها است را دچار سیاسی کاری نکنند.

این دیپلمات کشورمان در مورد نامه ایران به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل در پی ترور سردار سلیمانی همچنین واکنش به اقدام بزدلانه آمریکا توضیح داد: در این نامه مسئولیت عواقب و پیامد های این کار را متوجه دولت آمریکا دانستیم، با توجه به اینکه این موضوع ابعاد بین المللی داشته و در کشور ثالثی رخ داد قطعا دارای ابعاد وسیع و مهم بین المللی خواهد بود که تهران و بغداد هم پیگیر آن خواهند بود.

موسوی درمورد اعزام ناو کره جنوبی به منطقه هم توضیح داد: دولت کره به ما اطلاع داد که بخشی از ناوگان خود را در منطقه عدن برای گشت زنی و خارج از ائتلاف آمریکا وارد منطقه خواهد کرد و ما  هم گفتیم که این اقدام را غیرقابل قبول می‌دانیم و آن را همسویی با ماجراجویی های واشنگتن اعلام کردیم ، چنین رویکردی شایسته روابط دیرینه و دوستانه ما با کره جنوبی نیست.

موسوی در پاسخ به سئوالی مبنی براینکه آیا در دیدار ظریف و همتای کانادایی او  درباره از سرگیری روابط  دو کشور هم صحبت شد؟ گفت:خیر؛ در مورد از سرگیری روابط صحبتی نشد. به طرف کانادایی اعلام کردیم که عزیزانی که از دست رفته اند ایرانی بودند و ما تابعیت دوگانه آنها را نمی‌پذیریم، درنتیجه  آنها را ایرانی تلقی می‌کنیم.

او ادامه داد: در دیدار وزیر خارجه کشورمان با همتای کانادایی او برای ما جای گله داشت که این گونه با سوء استفاده از این حادثه(سقوط هواپیمای اوکراینی) دلسوز اتباع ایرانی شده و خواستار برخی اقدامات هستند، این موضوع برای ما عجیب است که آنها روابط سیاسی و دیپلماتیک با ایران را در راستای توهماتی که برایشان پیش آمده و فشار‌هایی که آمریکا به آنها(کانادا) وارد کرد،  پذیرفته و اجازه نمی‌دهند صد‌ها هزار ایرانی که در کانادا هستند از خدمات کنسولی بهره‌مند شوند و درخواست‌ها و پیشنهادات ما برای برقراری بخش کنسولی از سوی کانادا نادیده گرفته می شود. در چنین شرایطی آنها نگران اتباع ایرانی بوده  و کاسه داغ‌تر از آش می‌شوند. امیدواریم اگر کانادا صداقت دارد برای رفاه هموطنان ما اقداماتی انجام داده و پیشنهادات قبلی را جدی بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۰۱ بهمن ۱۳۹۸
عزت نفس داشته باشید آنقدر به خارجی ها دل نبندید
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۲۳:۰۲ ۳۰ دی ۱۳۹۸
آمریکا واروپا وکلیه نوکرانش از کره جنوبی گرفته تا آل سعود می دانند که خلیج فارس وتنگه هرمز برای ایران است واگر روزی ایران بدلیل تحریم های آمریکا وهمراهی نوکرانش بخواهد مقابله به مثل کند وعبور کشتی های باری آمریکا وهمراهنش را از تنگه هرمز تحریم ممنوع کندبدلیل آلوده کردن آبهای ایران ودر صورت عبور توقیف کند چون آنها یک روز میگویند خلیج عربی ویا هی ناو وکشتی جنگی وارد خلیج فارس می کنند که به مردم دنیا وحتی ایرانی ها تلقین کنند که خلیج فارس و تنگه هرمز بین المللی است وایران هیچ اختیاری در آنجا ندارد بهترین جواب به تحریم های آمریکا وهمراهانش که از آن وحشت دارن تحریم وتوقیف کشتی های باری آنها از تتگه هرمز است وفقط در صورت پرداخت عوارض حق عبور از تنگه را باید داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۲۳:۰۰ ۳۰ دی ۱۳۹۸
لطفا یک کاری کنید وضعمون خوب بشه.
به خدا کشش نداریم دیگه، زندگی خیلی سخت شده.
اگر به مشکلات داخلیه، رسیدگی زودتر انجام بشه. اگر مشکلات خارجیه سریع به این موضوع رسیدگی کنید.
مخارج خیلی بالا رفته. همت کنید دولت و مجلس و قوه قضاییه به جدیت به کار مردم برای رفاه و درآمد زایی مردم عمل بشه.
ما امیدمون بیشتر به کشورمونه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۳۰ دی ۱۳۹۸
مذاکره بی مذاکره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۳۰ دی ۱۳۹۸
واقعا اقای ظریف چقدر روی اروپاییها حساب باز کرده بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۰۱ بهمن ۱۳۹۸
خوب نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۳۰ دی ۱۳۹۸
اره باب مذاکره بازه ،الان در می زنن میان تو.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۳۰ دی ۱۳۹۸
ننگ بر کانادا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۳۰ دی ۱۳۹۸
‏از نظراقای روحانی:
اشتباه سهوی یک اپراتور موشکی، گناه نابخشودنی است اما
اشتباه عمدی یک تیم پر مدعای کارشناس حقوقی در امضای قراردادی ننگین به نام برجام و عدم لحاظ سازوکار احقاق حق ملت، و نابودی اقتصاد کشور، فقط بدعهدی طرف مقابل است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۳۰ دی ۱۳۹۸
این همه میگید مذاکره مذاکره
آخه وقتی از هر طرف نامردی میکنن و خنجر میزن، بابت چی باید مذاکره کنیم؟
وقتی اونا زبون زور رو بهتر میفهمن و راحت رام میشن، شعار مذاکره مذاکره از داخل، امید اونا رو بیشتر میکنه.
با این شرایط مذاکره شما چه نقشی تو استراتژی سیاست خارجی داره؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۳۰ دی ۱۳۹۸
مذاکره مذاکره

دیگه همه چی رو با مذاکره به باد دادید بس نیست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۳۰ دی ۱۳۹۸
چیزهایی که به باد رفته در برجام نبوده دوست عزیز یکم چشمت رو باز کن می بینی همه چیز از طرف مسئولین داره به باد میره!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۳۰ دی ۱۳۹۸
به نظرت مسئولین کیان؟؟
از مریخ اومدن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۰۱ بهمن ۱۳۹۸
دوباره دم از مذاکره میزنن!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۳۰ دی ۱۳۹۸
عجب شعوری دارد نخست وزیرکاناداهم کمک مالی کرد وهم درمراسم شرکت وهم دولت کانادا مراسم برگزار کرد تفاوت فرهنگ،عاطفه واحساس مسئولیت درقبال شهروندانش....انسان افسوس می خوردماکجا وآنهاکجا!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۳۰ دی ۱۳۹۸
6 سال مذاکره کردیم اخرش اینطور شد
تا کی اخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۳۰ دی ۱۳۹۸
گهل سال هم پای انقلاب ایستادیم و این وضعیت اقتصادی شد نتیجه ش. آیا می تونیم بگیم تا کی آخه؟

تا هر وقت نتیجه بگیریم. اگر کسی از توافق عدول می کند ما باید به بقا توافق اصرار کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی بیرانوندازتبارحاج قاسم
۲۲:۱۳ ۳۰ دی ۱۳۹۸
چهل سال مقاومت چهل سال عزت..نه مث سران عرب که مورداهانت قرامیگیرن..من کسی به مسولم که باکسی همکارکنه همچی توهین کنه بجاش دق مرگ میشم...چهل سال مقاومت یعنی چهل سال عزت.نه مث ژاپن که توکشورش سربازای امریکای به ناموسش تجاوزمیکنن نفس نمیتونن بکشن.گشنه می میرم امازیربارذلت نمیریم.اینااگه کمه تابازم برات بگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۳۰ دی ۱۳۹۸
هر چند بار هم ضایع بشیم باز مثل شیر اماده مذاکره ایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۶ ۰۱ بهمن ۱۳۹۸
واقعا موندیم به چه قیمتی ما که قبل برجام وضعمون بهتر بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۳۰ دی ۱۳۹۸
دارید چکار میکنید....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۳۰ دی ۱۳۹۸
آخه یکی نیست به این دولت مردان ما بگه ما چه مذاکره ای با این اروپایان وحشی غیر قابل اعتماد داریم؟ اینا میگن شما هیچ بنیه دفاعی نداشته باشید و مستعمره ما باشید غیر از این میخان ؟پس چه مذاکر های با اینا دارید ؟
-
حمید
۱۲:۴۹ ۳۰ دی ۱۳۹۸
همه کشورها که با اروپا و آمریکا روابط دارند بنیه دفاعی ندارند و مستعمره اونها هستند؟
Iran (Islamic Republic of)
حقیقت
۲۰:۳۵ ۳۰ دی ۱۳۹۸
پاسخ به حمید ۱۲:۴۹ کشورهای اروپایی گوش به فرمان و مطیع آمریکا ی جنایتکار اند !! بی اجازه آب آمریکا آب هم نمی خورند
Iran (Islamic Republic of)
Mesqhalchi
۱۱:۴۳ ۳۰ دی ۱۳۹۸
سوییس خودرا کشور بیطرف درجهان معرفی کرده وبا این سیاست خاص وایجاد بانک های مثلا معتبر گردش مالی هنگفت ودرامد سرشار از کشورهای خوش باور نموده است .اما زهی خیال باطل که
خوش بود گرمحک تجربه اید به میان
تاسیه روی شود هرکه درو غش باشد
اگربیطرف است تحریم بانکهای ایرانی وتجارت با ایران واصولا پذیرش وزیر خارجه ایران را بعنوان یک کشور بیطرف انجام دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۳۰ دی ۱۳۹۸
سوئیس مهدپولشویی در جهان فروشنده اسلحه به جنایتکاران سعودی عضو fatf هم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۳۰ دی ۱۳۹۸
بله ما همچنان در برجام هستیم، اگر همه هم خارج شوند ما باز همچنان در برجام بطور یک سویه هستیم و خواهی بود!!
Germany
ناشناس
۱۰:۵۷ ۳۰ دی ۱۳۹۸
يكي طلبشون
آخرین اخبار