سیل زدگان هرمزگان غریب نمانند؛

آنچه سیل بر سر شبکه آب روستایی هرمزگان آورد/ امداد‌رسانی مستمر سپاه به روستاهای بشاگرد

هجوم سیل همزمان به دو استان کشور موجب شده تا اکثر کمک‌های مردمی و نیروهای امدادی راهی سیستان و بلوچستان شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، بارندگی چند روز پیش در استان هرمزگان موجب رکودشکنی بالایی شد که فریدون استاندار هرمزگان در بازدید از مناطق سیل‌زده آن را بی‌نظیر و فرماندار جاسک در ۱۰۰ سال اخیر بی‌سابقه دانسته است.

این بارندگی در شهرستان جاسک موجب طغیان رودخانه‌های گابریک، جگین و سدیج شده و همین امر باعث ورود آب به روستا‌ها و خانه‌های مردم شده و تمام زمین‌های کشاورزی مردم را از بین برده است.

غرق شدن قایق‌های صیادی و تلف شدن دام و احشام مردم از دیگر مشکلاتی است که سیل برای مردم شرق هرمزگان به بار آورده است.

همزمانی سیل در استان هرمزگان با استان سیستان و بلوچستان و معطوف شدن نگاه رسانه‌ها علی الخصوص رسانه ملی به سیستان و بلوچستان موجب شده است که اکثر کمک‌های مردمی و نیرو‌های امدادی خود را راهی این استان کنند و هرمزگان در غربتی روزافزون بماند.

غربت رسانه‌ای شرق هرمزگان باعث شده است که حتی برخی از گروه‌های جهادی هرمزگان نیز بار سفر را به سمت سیستان و بلوچستان ببندند.

شاید در غربت سیل زدگان شرق هرمزگان همین بس که شخص استاندار هرمزگان بعد از مشاهده وضعیت مردم آن را دور از انتظار دانسته و خواهان نگاه ملی به سیل زدگان هرمزگان شده است.

باوجود اینکه اینجا در قلب منطقه مکران در دیاری که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران شخصا دستور به توسعه آن داده است نیرو‌های امدادی، نیرو‌های دریایی سپاه و ارتش و مجموعه هلال احمر استان تقریبا با تمام توان درحال تلاش هستند، اما کمبود امکانات و نیرو از دید مردم به گونه‌ای است که گاهی تا چند روز هم کسی حالی از مردم نمی‌پرسد و در ارتباطاتی که موفق شده ایم با روستائیان منطقه بگیریم از عدم وجود نیرو‌های امدادی و دیر رسیدن آذوقه و اقلام امدادی گلایه‌مند بوده اند.

منطقه شرق هرمزگان دارای جمعیتی کپرنشین هم است که طبق اطلاعات دریافتی خانه‌ای را که نداشتند را هم سیل برده و هم اکنون حداقلی‌ترین امکانات را هم ندارند و ما از مسئولان امر می‌خواهیم حتما به فکر این عزیزان باشد.

ارسال کمک‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام به مناطق سیل زده هرمزگان

منوچهر دانشمند، مدیر کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) هرمزگان گفت: دو هزار بسته لوازم التحریر برای دانش آموزان مناطق سیل زده شرق هرمزگان ارسال شد.

دانشمند با اشاره به اینکه ارزش این بسته‌ها ۳ میلیارد ریال است، افزود: این بسته‌ها شامل کیف، دفتر، قلم و مدادرنگی است.

او افزود: نمایندگی ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در هرمزگان از ابتدای وقوع سیل در حال کمک رسانی به مناطق سیل زده است و از روز‌های نخست نیز آشپزخانه صحرایی در منطقه گابریک برپا شده که روزانه سه هزار وعده غذای گرم پخت و میان سیل زدگان توزیع می‌کند.

دانشمند گفت: تاکنون پتو، چادر، فرش و موکت، کنسرو و مواد غذایی به ارزش چهار میلیارد ریال از سوی ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) هرمزگان میان سیل زدگان شرق هرمزگان توزیع شده است.

مدیر کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) هرمزگان افزود: ۱۰۰ نفر نیروی جهادی نیز از سوی ستاد به مناطق سیل زده اعزام شده اند و خدمت رسانی به مناطق سیل زده تا زمان بهبود شرایط ادامه خواهد یافت.

آنچه سیل بر سر شبکه آب روستایی هرمزگان آورد

امین قصمی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: سیل حدود هزار میلیارد ریال به شبکه آب روستا‌های هرمزگان خسارت وارد کرد.

قصمی افزود: بیش از ۴۰۰ کیلومتر شبکه توزیع و انتقال آب روستایی خسارت دیده که عمده این خسارت‌ها در مسیر رودخانه‌ها بوده است.

او گفت: بر اثر سیل آب ۳۳۵ روستا در شهرستان‌های جاسک و بشاگرد قطع شد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان افزود: تاکنون آب ۲۹۶ روستا وصل شده است و آب ۳۹ روستا با ۱۰ هزار نفر جمعیت به دلیل از دسترس خارج شدن منابع تولید آب و تخریب ۱۰۰ درصدی چاه‌های تامین آب، همچنان با قطعی مواجه است.

قصمی گفت: در مناطقی که مسیر دسترسی آن‌ها از بین رفته، آب بسته بندی توزیع و با بازگشایی مسیر‌ها روند آبرسانی مطلوب‌تر می‌شود.

امداد‌رسانی مستمر سپاه به روستاهای بشاگرد

امروز هم به‌همت قرارگاه محرومیت‌زدایی مدینه منوره نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مردم شهرستان میناب ۷۰۰ بسته مواد غذایی شامل نان، آرد، کنسرو و حبوبات میان خانواده‌های سیل‌زده این شهرستان توزیع شد.

این بسته‌ها با توجه به صعب العبور بودن مناطق و جاده‌ها توسط ۱۰ دستگاه خودروی دوکابین و یک کامیون سپاه بشاگرد به منطقه ارسال شده است.

با تمام تلاش‌های صورت‌گرفته از سوی نیرو‌های جهادی سپاه، اما همچنان راه ارتباطی بیش از ۲۰ روستا مسدود است و امکان تردد حتی با خودرو کمک‌دار هم وجود ندارد.

تعدادی از دانش‌آموزان این مناطق سیل‌زده که بیش از یک هفته از کلاس درس دور مانده‌اند نیز توسط سپاه به مرکز شهرستان منتقل شدند.

 

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۰۴ فروردين ۱۳۹۹
حقوق سربازان را افزایش دهید ۱۵ درصد افزایش میشه ۳۰ هزارتومن، یعنی فکر میکنید این ۳۰ تومن چه تاثیری داره یا حقوق های سربازهارا به ۲ ملیون افزایش دهید یا قانون سربازی را حذف کنید یا مدت سربازی را به ۵ ماه کاهش دهید نمیشه که مردم دو سال از عمرشان را طلف کنن بعدم بیان دومباله کار بگردن و پیدا نکنن کلا آیندشون به فنا میره، چرا فقط به خودتون فکر میکنید، چرا آینده جوانان مردم واستون مهم نیست!!!