در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

هشدار وزارت بهداشت در خصوص مصرف شیرهای سنتی

رئیس اداره تغذیه مراکز جمعی وزارت بهداشت گفت: مردم از مصرف محصولات غیر بسته بندی و فاقد مجوز وزارت بهداشت پرهیز کنند.

رضا عزتیان، رئیس اداره دفتر بهبود تغذیه مراکز جمعی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سم آفلاتوکسین را یکی از سموم قارچی معرفی کرد و گفت: آفلاتوکسین در واقع یک نوع قارچ است که بر روی محصولات کشاورزی، دامی و به خصوص در مغز پسته رشد می‌کند؛ محیط مغز پسته آمادگی زیادی در زمینه رشد این نوع قارچ دارد.

او ادامه داد: سم آفلاتوکسین در محصولات لبنی به خصوص شیر وجود دارد، اما این بدین معنی نیست که مردم نباید از مصرف آن به دلیل وجود این سم خودداری کنند. به همین دلیل کارشناسان در وزارت بهداشت همواره توصیه می‌کنند محصولات صنعتی و بسته بندی دارای مجوز وزارت بهداشت و سازمان غذا و دار را مصرف کنند.

مردم از مصرف محصولات لبنی سنتی پرهیز کنند

عزتیان بیان کرد: کارشناسان فنی در صنایع غذایی میزان آفلاتوکسین محصولات لبنی به خصوص شیر را به طور دقیق اندازه گیری می‌کنند و اگر شیری که از دامداری به کارخانه آورده شده باشد و سم بالاتر از حد مجاز داشته باشد آن شیر عودت داده می‌شود.

رئیس اداره تغذیه مراکز جمعی وزارت بهداشت اضافه کرد: متأسفانه در مواردی دیده شده است که شیری که سمش بالاتر از حد مجاز بوده و وارد چرخه توزیع نشده تحت عنوان محصولات سنتی و غیربسته بندی به مردم به فروش می‌رسد که مصرف این مواد غذایی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و مورد تایید وزارت بهداشت نیست.

استاندارد بودن آفلاتوکسین محصولات لبنی ایران

او ادامه داد: استاندارد سم آفلاتوکسین در محصولات لبنی و به خصوص شیر در کشور حدود ۶۰ نانوگرم است در صورتی که این استاندارد در اروپا ۵۰ و حتی در آمریکا بسیار بالاتر از استاندارد ایران و سایر کشور‌ها است.

عزتیان اظهار کرد: بر اساس ارزیابی‌های به عمل آمده در زمینه خطر مصرف محصولات حاوی سم آفلاتوکسین، در حال حاضر میزان حد استاندارد این سم در حدود ۶۰ نانوگرم است که حتی این احتمال وجود دارد که در سال آینده میزان حد مجاز آفلاتوکسین در شیر افزایش یا کاهش پیدا کند.

رئیس اداره تغذیه مراکز جمعی وزارت بهداشت بیان کرد: هنوز شواهدی مبنی بر مضر بودن مصرف محصولات لبنی حاوی آفلاتوکسین در حد مجاز پیدا نشده است و این گونه مسائل نباید مصرف شیر و محصولات لبنی را تحت تأثیر خود قرار دهد.


بیشتر بخوانید: میزان آفلاتوکسین شیر در ایران، کمتر از حد مجاز است


او یادآوری کرد: متأسفانه مصرف شیر در بین مردم به خصوص کودکان بسیار کمتر از حد استاندارد است به همین دلیل مردم نباید شیر را از سبد غذایی خود کنار بگذارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
شيرهاي سنتي اگه پنج ثانيه هم جوشونده بشه كافيه و هيچ مشكلي نداره
كلا مواد غذايي رو ميشه از مزه و بو سالم يا فاسد بودنشونو تشخيص داد
Germany
رضا
۰۶:۳۱ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
من 24 سالمه و کل عمرام دارم شیر واسه صبحونه میخرم 90 در صد شیری که خوردم بغول شما سنتی بوده
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۴:۵۲ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
بولله شیرهای سنتی چندبرابر شیرهای بسته بندی تمیزتر و مطمئن تره. خواهشن نظر غیر کارشناسی ندین.
آخرین اخبار