شلیک ایران به مکانیسم ماشه

ظریف: اگر اروپایی‌ها به رفتار بلا وجه خود ادامه دهند یا پرونده ایران را به شورای امنیت بفرستند، از«ان. پی. تی» خارج خواهیم شد.

شلیک ایران به مکانیسم ماشهبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از آن که رئیس مجلس در هشداری آشکار از احتمال کاهش مناسبات ایران و آژانس در صورت ادامه اقدامات اروپایی‌ها درقبال برجام سخن گفت، وزیر امور خارجه کشورمان وجه دیگری از تهدید ایران را بیان و تصریح کرد که «اگر اروپایی‌ها به رفتار بلا وجه خود ادامه دهند یا پرونده ایران را به شورای امنیت بفرستند، از«ان. پی. تی» خارج خواهیم شد.»

این هشدار ظریف، یکی از اقدامات جدی کشورمان علیه تلاش گستاخانه اروپا برای فعال کردن مکانیسم ماشه و بردن پرونده ایران به شورای امنیت است.

پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) که به پیمان عدم اشاعه هسته‌ای نیز معروف است از جمله مهم‌ترین معاهدات بین المللی در حوزه پیشگیری از ساخت و توسعه تسلیحات اتمی در جهان است.ایران از سال ۱۹۶۸ (۱۳۴۸ شمسی) عضو این پیمان مهم تسلیحاتی است.

درهمین حال سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز گذشته در نشست خبری خود با بیان این که «گام پنجم گام پایانی کاهش تعهدات ما ذیل برجام بود» تاکید کرد: اگر حرف‌ها ادامه یابد، جمهوری اسلامی ایران گام موثر را برخواهد داشت. البته فکر نمی‌کنم اروپایی‌ها با توجه به ریسکی که این اقدام دارد پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت ببرند.

دراین میان  نیز گزارشی درباره مطرح شدن طرح خروج از ان پی تی در مجلس از چراغ سبز لاریجانی به این طرح خبرداد و نوشت:

لاریجانی نیز روز یک شنبه در جلسه علنی مجلس، اروپا را تهدید به تصویب و اجرای این طرح در صورت تداوم بدعهدی آنان در قبال تهران و استفاده‌شان از مکانیسم ماشه کرد.

به اروپا گفته بودیم از «ان. پی. تی» خارج خواهیم شد
روز گذشته محمدجواد ظریف که دیروز برای پاسخ گویی به سوالات دو نماینده مجلس به بهارستان رفته بود، در حاشیه حضور خود در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به فرایند‌های حقوقی طی شده درقبال خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ۹۷ گفت: سه نامه در ۱۰ می‌سال ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۹۷)، ۲۶ اوت سال ۲۰۱۸ (تابستان ۹۷) و نوامبر سال ۲۰۱۸ (پاییز ۹۷) نیز به خانم موگرینی نوشته و در آن رسما اعلام شد که ایران روش حل و فصل اختلافات را شروع کرده است. ظریف یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران پس از آخرین نامه (به موگرینی) هفت ماه به اتحادیه اروپا فرصت داد و در اردیبهشت ۹۸ (می سال ۲۰۱۹) کاهش تعهدات برجام را آغاز کرد. وزیر امور خارجه با بیان این که ایران پنج گام در راستای کاهش تعهدات برجام برداشته است و قرار نیست گام دیگری برای کاهش تعهدات بردارد، تصریح کرد: در صورتی که اروپایی‌ها به تعهدات خود برگردند ایران هم کاهش تعهدات را متوقف می‌کند، اما اگر اروپایی‌ها به رویه خود بر اساس بازی‌های سیاسی ادامه دهند ما امکانات متعددی داریم. وی با تاکید بر این که «اظهارات اروپایی‌ها هیچ وجه قانونی ندارد» گفت: اگر اروپایی‌ها اقدام دیگری انجام دهند طبق نامه رئیس‌جمهور در همان اردیبهشت ۹۷، موضوع خروج ایران از «ان. پی. تی» مطرح می‌شود.

هیچ کس به اندازه من از توان موشکی ایران دفاع نکرده است
وزیر امور خارجه که دیروز برای پاسخ گویی به سوال حجت الاسلام ذوالنوری نماینده قم درباره «علت بیان مطالب بی اساس و در تضاد با منافع ملی از جمله توانایی آمریکا در از کار انداختن سیستم دفاعی صرفا توسط یک بمب و نیز ایراد اتهام به پولشویی به نظام» در دو سخنرانی اش به مجلس رفته بود گفت: درخصوص حوزه موشکی من نکته‌ای را متذکر شدم که امام خمینی در همان اوایل انقلاب تاکید داشتند یعنی «آن چه که ما را حفظ می‌کند فرهنگ ایثار و شهادت مردم است نه سلاح».

وی اظهار کرد: متاسفانه نوار این فیلم را هم تقطیع کردند و اگر نوار کامل این فیلم شنیده شود متوجه می‌شوید که گفته ام آن چه که ما را در برابر هجمه‌های دشمن و آمریکا حفظ می‌کند سلاح ما نیست بلکه فرهنگ جهاد و شهادت است این اعتقادی است که از امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری آموخته ام اگر اشتباه است بفرمایید تا خودم را تصحیح کنم.

وی ادامه داد: دوستان نیرو‌های مسلح می‌دانند که هیچ کس به اندازه من از توان موشکی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل دفاع نکرده است. اظهارات من در دانشگاه زلاندنو خطاب به آمریکایی‌ها مشخص است که گفته ام با پول شما توان موشکی مملکتم را از بین نخواهم برد.

عضو کابینه دولت دوازدهم اظهار کرد: متاسفانه یکی از خبرگزاری‌ها این اظهارات را دستکاری کرد و این اظهارات را که در راستای فرمایش‌های حضرت امام (ره) بود تغییر داد. ظریف ادامه داد: آمریکایی‌ها در تحلیل‌های خود مطرح کردند اگر ما بتوانیم با یک روشی فردو را خراب کنیم پس از آن چه خواهیم کرد و چه اتفاقی رخ خواهد داد.

قطعا با چنین اقداماتی مردم متحدتر و منسجم‌تر خواهند شد به همین دلیل است که مقام معظم رهبری فرمودند شهید سلیمانی از سردار سلیمانی برای انقلاب و مقاومت قوی‌تر است. وزیر امور خارجه ادامه داد: آن چه من گفتم نفی موضوعی نبود بلکه اثبات آن بود، آمریکا ظرف دو سال گذشته دو تریلیون دلار هزینه نظامی کرده این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران سالانه ۱۶ میلیارد دلار صرف هزینه نظامی می‌کند چه چیزی این قدرت نابرابر را برابر می‌کند. وی تاکید کرد: آن‌ها از مردم ایران می‌ترسند نه سلاح، در این زمینه کار خود را بلد هستم و شما نگران این موضوعات نباشید.

عزاداری در ۴۳۰ شهر هند برای حاج قاسم
وزیر امور خارجه اضافه کرد: در سفری که به هند داشتم در ۴۳۰ شهر این کشور برای سردار شهید سلیمانی عزاداری می‌کردند و ما باید این وحدت را حفظ و در یک جهت حرکت کنیم.

ظریف همچنین درباره اینستکس، اقدامات انجام شده از سوی وزارت خارجه برای مقابله با اقدامات مداخله‌جویانه آمریکا و اظهاراتش درباره پولشویی توضیحاتی را در مجلس بیان کرد و در نهایت، نمایندگان از توضیحات او قانع شدند.

منبع: خراسان

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.