معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت:

نقشی در قیمت‌گذاری نداشتیم/ تعطیلی تعداد بالای معادن سنگ‌آهن به ما گزارش نشده است

جعفر سرقینی گفت: ما نقشی در قیمت‌گذاری نداریم و سنگ‌آهنی‌ها و فولادی‌ها خودشان با هم مذاکره و قیمت‌گذاری کردند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن ایران در همایش «چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار»گفت: راهکار تأمین سنگ‌آهن، نوع برخورد ذوب آهن اصفهان با بخش سنگ‌آهن نبود، هر راهکاری که به کاهش تولید سنگ‌آهن منجر شود به ضرر فولادسازان خواهد بود.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران بیان کرد: از ۳۴۶ پروانه معدن سنگ‌آهن، ۲۰۶ معدن فعال در تیر ماه داشتیم و ۴۰٪ پروانه‌های این بخش غیرفعال بود. هم‌اکنون بعد از وضع عوارض صادرات ۱۲۳ معدن فعال داریم.

اکبریان افزود: اغلب معادن سنگ‌آهن راکد شده،کوچک و متوسط هستند. در ۹ ماهه امسال حدود ۴.۸ میلیون تن سنگ آهن صادر شد.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: قیمت را اصلاح کنید تا برای معدنکاران کوچک هم به‌صرفه باشد، تا اکتشاف و تولید کنند و سنگ خود را به ذوب آهن بدهند.


بیشتر بخوانید: ایران بر روی کمربند معادن قرار گرفته است/حرکت چرخ اقتصاد کشور با توسعه صنایع معدنی 


در ادامه مراسم جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: ما در قیمت‌گذاری هیچ نقشی نداشتیم. سنگ‌آهنی‌ها و فولادی‌ها خودشان با هم مذاکره و قیمت‌گذاری کردند.

او بیان کرد: تعطیلی معادن برای ما اهمیت دارد، اما تعطیلی تعداد بالای معادن سنگ‌آهن به ما گزارش نشده و حداکثر تعطیلی‌ها به اندازه انگشتان یک دست بوده است.

سرقنی افزود: سال قبل صادرات زنجیره فولاد ۸.۵ میلیون تن بود که در ۹ ماهه امسال این رقم محقق شده است. بازار صادراتی فولاد بازاری نیست که از دست دادن آن باعث تأسف ما شود، چرا که به راحتی می‌توانیم مجددا آن‌ را بدست آوریم.

در این مراسم همچنین محمود نوریان مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: اتهام فولادی شدن معدنی‌ها یک اتهام بی‌اساس و نادرست است. فولادی‌ها خصوصی شدند و معدنی‌ها را قبول ندارند و شرکت‌های معدنی خصوصی شده‌اند و ضوابط خود را دارند.

او بیان کرد: اگر قیمت‌ها رقابتی شود، هیچ کمبود سنگی وجود ندارد و ذوب‌آهن به راحتی می‌تواند سنگ خود را تأمین کند. نباید جلوی صادرات مواد معدنی مازاد گرفته شود، چرا اجازه ورود چادرملو و گل گهر را به کنسرسیوم سنگان ندادند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار