در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تولید برنامه‌ای متفاوت برای کودکان در رادیو ایرانصدا/ بازی‌های سنتی احیا می‌شوند

تهیه کننده برنامه «بازی کنیم، شادی کنیم، بخندیم» گفت: این برنامه با هدف آشنایی کودکان با بازی‌های سنتی گروهی تهیه شده است.

آسیه حیدری شاهی سرایی تهیه کننده برنامه «بازی کنیم، شادی کنیم، بخندیم»، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه این برنامه در پایگاه کودک ایرانصدا تولید می‌شود، گفت: من طراحی، نویسندگی، اجرا و تهیه کنندگی برنامه را بر عهده دارم.

وی با بیان اینکه ۸۰ برنامه از این مجموعه تولید و پخش شده است، افزود: هدف من از طراحی این برنامه احیای بازی‌های سنتی است؛ چرا که این بازی‌ها فراموش شده است و خانواده‌ها هم به این بازی‌ها نمی پردازند.

حیدری شاهی سرایی با تأکید بر مضرات بازی‌های رایانه‌ای برای کودکان گفت: بازی‌های رایانه‌ای ارتباط کودکان را با جامعه کاهش داده و آنها را منزوی کرده است.

وی ادامه داد: کودکان به دلیل بازی‌های کامپیوتری تحرک ندارند و دچار اضافه وزن شده اند. از سوی دیگر ارتباطات اجتماعی آن‌ها کاهش پیدا کرده و مهارت‌های کار گروهی در کودکان بسیار کمرنگ شده است. به همین دلیل ما اقدام به تولید برنامه «بازی کنیم، شادی کنیم، بخندیم» کردیم تا علاوه بر تقویت ارتباطات اجتماعی، آن‌ها را با بازی‌های سنتی ایرانی آشنا و حس شادی را در جامعه تقویت کنیم.

گوینده برنامه «بازی کنیم، شادی کنیم، بخندیم» با تشریح جزئیات برنامه گفت: ما «گرگم و گله می‌برم»، «دختره اینجا نشسته، گریه می‌کنه، بازی میکنه»، «گرگم به هوا» و «بالا بلندی» را که خودم و همسالانم در کودکی بازی می‌کردیم و لذت می‌بردیم را برای بچه‌های نسل امروز تهیه می‌کنیم. با بررسی‌هایی که انجام دادم، حدودا ۴۰۰ بازی داشتیم که ما تا کنون موفق به معرفی ۸۰ بازی شده ایم.

وی درباره جزئیات اجرای برنامه تصریح کرد: برای برخی از بازی ها که قابلیت اجرا توسط بچه ها وجود دارد، آنها را به استودیو می آوریم و شعر  را آنها اجرا می کنند. بازی «گرگم و گله می برم» که قابلیت کار گروهی داشت، توسط چند کودک در استودیو اجرا شد.

حیدری شاهی سرایی با تاکید بر اینکه نویسندگی کار از مهمترین اصل‌های برنامه ماست، ادامه داد: با توجه به اینکه سال ها  با کودکان کار کرده ام و در حوزه شعر و ترجمه کودک فعالیت دارم، نویسندگی کار را هم خودم بر عهده گرفته ام.

وی با اشاره به استقبال مردم از این برنامه بیان کرد: آخرین برنامه ۱۹۰۰ شنونده و تعداد زیادی دانلود کننده داشت و گاهی اوقات شنوندگان بازی هایی را به ما معرفی می کنند. البته ما هم اعلام کرده ایم اگر بازی را می شناسید و ما هنوز به آن نپرداخته ایم، برای ما از طریق اینستا و اپلیکیشن ایرانصدا بفرستید؛ من خود خیلی از بازی‌ها را از مردم شنیده ام. برای مثال بازی «تَبَرَک» را که به زودی روی سایت ایرانصدا قرار می گیرد از یکی از دوستانم شنیده ام. این برنامه در بازه زمانی ۴ دقیقه و ۵ دقیقه و حداکثر ۶ دقیقه ای تهیه و پخش می شود.

در ادامه می توانید نمونه ای از این برنامه را بشنوید و دانلود کنید:

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.