برای اهدا خون چه شرایطی لازم است؟ /بیماران خاص چشم به خون هموطنان دوخته اند

مدیر کل سازمان انتقال خون استان خوزستان شرایط لازم برای اهدا خون را تشریح کرد.

عبدالعزیز فقهی مدیر کل سازمان انتقال خون استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۸ تعداد ۸۲ هزار و ۲۶۷ نفر خون اهدا کردند.

او با اشاره به شرایط اهدا خون افزود: داشتن حداقل سن ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۰ سال، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، برخورداری از سلامت جسمانی و روانی، مصرف نکردن دارو و همراه داشتن کارت ملی از جمله شرایط الزامی در زمان اهدا خون است.

فقهی بیان کرد: استاندارد فواصل زمانی اهدای خون برای آقایان حداکثر ۴ اهدا در سال (هر ۳ ماه یکبار) و برای خانم‌ها ۳ اهدا در سال (هر ۴ ماه یکبار) است.

این مقام مسئول اظهار داشت: مراحل اهدا خون شامل پذیرش، ثبت نام، معاینه و مشاوره پزشکی، مشاوره فردی، اخذ رضایت نامه، خودحذفی محرمانه، اهدا خون و استراحت وپذیرایی است.

مدیر کل سازمان انتقال خون با تشریح جزییات مراحل اهدا خون تصریح کرد: بعد از ورود به بخش اهداکنندگان تابلوی پیام انتقال خون و همچنین بروشور قرار گرفته در اختیارتان را مطالعه نمایید. ثبت نام با کارت شناسایی معتبر عکس دار دارای کدملی صورت می‌گیرد (اهداکنندگان بار اول فقط با کارت ملی پذیرش می‌شوند) سپس برچسب اهدا و برگه خودحذفی محرمانه به اهداکننده ارائه می‌گردد.

عبدالعزیز فقهی اذعان داشت: در اتاق معاینه توسط پزشک، نبض، فشارخون و وزن شما اندازه گیری می‌شود و از نظر کم خونی نتیجه آزمایش هموگلوبین بررسی و سپس سوالاتی در مورد بیماری‌ها و دارو‌ها و رفتار‌های شخصی از شما پرسیده خواهد شد.

او گفت: بخش مهمی از تضمین سلامت خون و فرآورده‌های آن وابسته به دقت و صداقت داوطلبان در پاسخگویی به پزشک اهداکنندگان در مورد سوابق بیماری، رفتار‌های شخصی و یا مواجهه با عوامل، خطر ساز است.

مدیر کل سازمان انتقال خون بیان کرد: پس از تأیید سلامت فرد توسط پزشک، رضایت نامه اهدا توسط داوطلب اهدا خون امضا خواهد شد.

این مقام مسئول اظهار داشت: داوطلب بعد از مطالعه بروشور خودحذفی و معاینه و مشاوره پزشکی و اطلاع کامل از مطالب مربوط به رفتار‌های پرخطر همانگونه که در پایین فرم اهدای خون توضیح داده شده است، در مورد مصرف و یا مصرف نکردن خون اهدایی نظر خود را اعلام می‌کند.

او در ادامه افزود: در صورت انتخاب گزینه بله، خون اهداکننده پس از تأیید آزمایشات غربالگری مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صورت انتخاب گزینه خیر، با وجود انجام آزمایشات غربالگری، خون اهداکننده از چرخه مصرف خارج می‌گردد.

فقهی اظهار کرد: در شرایط استریل و با استفاده از وسایل یکبار مصرف خونگیری انجام می‌گیرد و ظرف مدت ۵_۱۰ دقیقه یک واحد خون اخذ خواهد شد و هم چنین زمان متوسط برای کلیه مراحل اهدای خون حدود ۳۰ دقیقه است.

مدیر کل سازمان انتقال خون بیان داشت: قبل از اهدای خون آب و مایعات بیشتری میل کنید. غذا‌های سرشار از آهن نیز توصیه می‌شود.

فقهی گفت: اهدا خون خطر خاصی برای اهدا کننده ندارد. با توجه به اینکه فرآیند تهیه و تولید خون در شرایط کاملأ استریل و بسته انجام می‌شود احتمال عفونت از راه انتقال خون بسیار نادر بوده و تاکنون موردی از عفونت ناشی از انتقال خون از مراکز درمانی گزارش نشده است.

او با بیان اینکه پس از اهدای خون بلافاصله با مایعاتی مانند آبمیوه و مقداری خوراکی سبک از خود پذیرایی نمایید، گفت: ۴ الی ۵ ساعت از مصرف دخانیات بپرهیزید و تا ۲۴ ساعت از ورزش‌های سنگین و رفتن به ارتفاع پرهیز نمایید.

بیماران خاص نیازمند همه گروه های خونی

این مقام مسئول بیان کرد: بیماران خاص، هموفیلی، دیالیزی، مجروحین، تصادفات، سوانح، بیماران تحت عمل جراحی، شیمی درمانی از جمله نیازمندان به خون و فرآورده‌های آن می‌باشند، نیاز همیشگی بوده و در تمامی سال ادامه دارد.

او در پایان اظهار داشت: AB- به دلیل جمعیت آماری کمتر نسبت به بقیه گروه‌های خونی در جامعه و o+ به دلیل جمعیت آماری بیشتر نسبت به بقیه گروه‌های خونی در جامعه شناخته شده است که ۸۰ درصد از خون‌های اهدایی برای مصارف این بیماران انجام می‌شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.