رئیس دفتر رئیس جمهور مطرح کرد؛

نامه مشروط رئیس جمهور به سران کشورهای ۱+۴ درباره برجام

واعظی گفت: آقای رئیس‌جمهور به سران کشورهای ۱+۴ نامه نوشت که ما علاقه‌مندیم در برجام بمانیم به شرطی که ۱+۴ هم به تعهداتش وفادار باشد.

ما از رسانه ملی چیز زیادی نمی‌خواهیمبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور درباره اتفاقاتی که درباره برجام رخ داده است، اظهار کرد: در اردیبهشت ماه، آقای رئیس‌جمهور به سران کشورهای ۱+۴ نامه نوشت و اعلام کرد که که ما علاقه‌مندیم در برجام بمانیم و آمادگی داریم آنچه تعهدات ما در برجام است را انجام دهیم اما به شرطی که ۱+۴ هم بخواهد در برجام بماند و به تعهداتش وفادار باشد.

او افزود: بحثی که مطرح شد این بود که اگر آمریکایی‌ها یا هر جای دیگری بخواهند پرونده را به شورای امنیت ببرند آن وقت تصمیمات سخت تری را خواهیم گرفت. به نظر من این نوشته آقای رئیس جمهور است به برخی از کشورها و اگر بخواهند در برجام باشند ما به این متعهد هستیم و اگر آنها بخواهند از این مسیر خارج شوند ما هم مسیر دیگری را انتخاب خواهیم کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوالی بر مبنی بر انتخاب رئیس سازمان هلال احمر گفت: شورای عالی در آن زمان با عجله تشکیل شد. هنوز استعفای آقای پیوندی پذیرفته نشده بود بنابراین وقتی انتخابات برگزار شد، مشکلاتی در رأی‌گیری و انتخابات وجود داشت. ۹ نفر شرکت کرده بودند که ۲ نفر از داخل شورای عالی و ۷ نفر از بیرون بودند. این ۷ نفر فرصت بسیار محدودی داشتند که برنامه‌های خود را ارائه دهند، اما آن دو نفر وقت بیشتری داشتند، اتفاقاً آن ۲ نفر انتخاب شدند. آن ۷ نفر اعتراض کردند و نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشتند. رئیس‌جمهور بی‌طرفانه به معاونت حقوقی مأموریت داد که این موضوع را بررسی کند و معاونت حقوقی به انتخابات ایراد گرفت و پیشنهاد داد که انتخابات دوباره برگزار شود. برگزاری انتخابات در اختیار شورای عالی است. پس از برگزاری قانونی انتخابات، رئیس‌جمهور نیز یکی از دو نفر را انتخاب می‌کند.

واعظی تصریح کرد: در موارد دیگر که اختلاف درونی وجود داشته، رئیس‌جمهور اعلام کرده تا زمانی که اختلاف درونی مجموعه حل نشود، بنده کسی را امضا نمی‌کنم.

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا استعفای آقای پیوندی نهایی شده و مورد قبول رئیس‌جمهور قرار گرفته است؟ گفت: خیر.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در مورد انتقاداتی پیرامون نحوه احراز صلاحیت‌ها افزود: اگر رد صلاحیت‌ها بر اساس قانون باشد و کسی که تخلف کرده است، رد صلاحیت شود، دولت به هیچ‌وجه نسبت به این رد صلاحیت‌ها مطلبی ندارد، اما گزارش‌هایی که ما از نمایندگان مجلس و برخی نامزد‌ها دریافت کرده‌ایم، این‌گونه نیست. به طور مثال، عده‌ای رفتند و با شورای نگهبان صحبت کرده‌اند و به آنها گفته شد که «شما از برجام و دولت حمایت کرده‌اید، به همین دلیل رد صلاحیت شده‌اید».

واعظی بیان کرد: این به معنای مخالفت با تفکر و اندیشه است و ۲۴ میلیون نفر به این اندیشه رأی داده‌اند. آیا برجام باید تبدیل به نقطه ضعف برای ردصلاحیت شود؟ چنین گزارش‌هایی وجود دارد.

او افزود: به عنوان مثال، نماینده مردم رشت به این علت رد صلاحیت شده است؛ با خود ایشان صحبت کنید. نمی‌شود که همه ناحق باشند و فقط سخنگوی شورای نگهبان، حق باشد. تا الان هرکسی در هر جایی انتقاد کرده، ایشان جواب داده، حتی جواب آقای لاریجانی را هم داده است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: همواره دو تفکر در کشور وجود داشته است؛ یک تفکر که همواره به دنبال برگزاری پرشور انتخابات با مشارکت حداکثری مردم بوده‌اند، اما تفکر دیگری نیز وجود دارد که می‌گوید «مهم نیست چند درصد مردم در انتخابات شرکت می‌کنند بلکه مهم این است که نتیجه انتخابات چه باشد»

واعظی تصریح کرد: مهندسی انتخابات که نتیجه آن انتخاب گروه خاصی باشد، انتخاب همه ملت ایران نیست. صحبت دولت و آقای رئیس‌جمهور روشن است. ما باید انتخابات حداکثری و پرشور برگزار کنیم؛ این موضوع مشکلات داخلی و بین‌المللی ما را حل می‌کند. حضور گسترده مردم در انتخابات، بسیاری از توطئه‌ها را خنثی می‌کند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: منطقه خلیج‌فارس، منطقه‌ای حساس است. افزایش سلاح‌ها در این منطقه، موجب افزایش صلح و آرامش نخواهد شد بلکه باعث تشنج بیشتر در این منطقه می‌شود بنابراین همواره در مذاکراتی که با اروپا داشته‌ایم، تأکید کرده‌ایم که اگر می‌خواهید منطقه خلیج‌فارس، منطقه آرامی باشد، باید خودتان را کنار بکشید و اجازه دهید کشور‌های منطقه خودشان برای آرامش و صلح در منطقه تصمیم بگیرند؛ چنین اقداماتی باعث ثبات در منطقه نخواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۰۲ بهمن ۱۳۹۸
حالا دیگه چی تو نامه نوشتن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۴۷ ۰۲ بهمن ۱۳۹۸
هنوز دم از برجام می زنید؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۲ بهمن ۱۳۹۸
اروپا و آمریکا از اولش هم برجام رو نمی خواستند و فقط می خواهند ما رو متوقف کنند.
آخرین اخبار