هانی زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

روسیه و چین پتانسیل جریان سازی سیاسی علیه آمریکا را دارند

کارشناس سیاست خارجی گفت: چین و روسیه می‌توانند از نفوذ خود در شورای امنیت برای جریان سازی سیاسی علیه آمریکا استفاده کنند.

پتانسیل جریان سازی سیاسی روسیه و چین علیه آمریکاحسن هانی زاده کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نقش روسیه و چین در حمایت از برجام اظهار کرد: با توجه به کارشکنی سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در اجرایی کردن تعهدات یازده گانه خود، به نظر می‌رسد که حوزه تعامل ایران با این سه کشور اروپایی طرف توافق هسته ای به پایان عمر خود رسیده و هیچ نقطه امیدی برای همکاری بین تهران و اتحادیه اروپا در چارچوب برجام وجود ندارد.

او افزود: از همان ابتدای توافق برجام و بعد از خروج آمریکا، سه کشور تروئیکای اروپایی سیاست‌های خود را با واشنگتن هماهنگ کرده و تاکنون برای همکاری با ایران هیچ گامی برنداشته اند. شرایط در حال حاضر به گونه‌ای است که ایران باید به رویه قبلی ادامه داده و بر مواضع اتخاذ شده خود ایستادگی کند. از سوی دیگر  چین و روسیه از  امضاکنندگان توافق نامه برجام هستند و وظیفه سنگینی بر عهده این دو کشور است که بتوانند توافق هسته ای  را تاحدودی حفظ کنند.

هانی زاده بیان کرد: چین و روسیه در حوزه های  اقتصادی و سیاسی نفوذ قابل توجهی دارندو هر دو کشور هم در شورای امنیت  دارای حق وتو هستند، بنابراین  لازم است تا در تعامل با ایران فعالیت سیاسی و اقتصادی بیشتری  داشته باشند و در این باره از نفوذ سیاسی و اقتصادی خود استفاده کرده و جریان سازی سیاسی را علیه آمریکا و سه کشور اروپایی به راه بیاندازند.

کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: چین و روسیه تاکنون گام‌هایی در حمایت از برجام برداشته‌اند،می توان گفت که با توجه به قدرتی که در عرصه بین المللی دارند توان حفظ توافق هسته ای را هم خواهند داشت.این دو کشور  باید از نفوذ خود در شورای امنیت استفاده کرده و در جامعه جهانی نقش فعال و همسو با مواضع ایران  داشته باشند.

او با اشاره به اقدامات حمایت گرانه  قدرت های بزرگ آسیایی در قبال ایران خاطر نشان کرد: روسیه و چین در حوزه تعامل با ایران امکانات بیشتری دارند مثلا می‌توانند در حقیقت یک چارچوب اقتصادی مشخصی را با ایران داشته باشند و اجازه ندهند که آمریکا و سه کشور اروپایی از اهرم فشار شورای امنیت علیه ایران استفاده کنند، همچنین هرگونه طرح موضوع در شورای امنیت را و وتو کنند. به همین دلیل روسیه و چین باید به تعهدات خود در قبال برجام احترام گذاشته و ثابت کنند که دارای استقلال بوده  و دیپلماسی آنها از سیاست‌های آمریکا و اروپا جداست.

انتهای پیام/

برچسب ها: برجام ، روسیه ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار