کاهش یک تا دو متری سطح آب‌های زیرزمینی در مازندران

سطح آب‌های زیرزمینی درازمدت مازندران در برخی مناطق تا ۱/۵۷ متر کاهش داشته است.

سید مهدی عمادی مدیر حفاظت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، میزان افت سطح آب زیرزمینی درازمدت استان را ٠/۶۶ متر اعلام کرد و گفت: در حال حاضر بیشترین افت مربوط به دشت بهشهر_بندرگز بوده که میزان افت آن بالغ بر ١/۵٧ متر می‌باشد و این موضوع این دشت در ردیف یکی از دشت‌های ممنوعه کشور قرار داده است.

او افزود: نفوذ آب شور، ماسه‌دهی چاه‌ها و افت کیفیت آب آبخوان‌ها از مهمترین مشکلات بهره‌برداری آب زیرزمینی مازندران است.
 
عمادی با بیان اینکه ٢٠درصد از چاه‌های کشور در مازندران قرار دارد، اما میزان تخلیه آن حدود ٣ درصد از تخلیه آب زیرزمینی کشور است، ادامه داد: برای مدیریت و نظارت در بخش آب زیرزمینی نیازمند مشارکت بهره‌برداران و ذینفعان هستیم.

مدیر حفاظت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران افزود: بیش از ١۴٨هزار حلقه چاه در استان وجود دارد که حدود یک میلیارد و ٣٠٠ میلیون مترمکعب سالانه از آن برداشت می‌شود.

عمادی افزود: ٩٧درصد این چاه‌ها تامین کننده نیاز‌های بخش کشاورزی است و سالانه به طور متوسط حدود ٩٠٠ میلیون تخلیه می‌کنند.

او مهمترین اقدامات شرکت جهت بهبود سفره‌های آب زیرزمینی را توجه ویژه به آب‌بندان‌ها احداث سد‌های لاستیکی در مصب رودخانه‌ها به دریا، انتقال آب درون‌حوضه‌ای، تفکیک آب شرب از غیرشرب در محدوده شهری، نصب کنتور‌های هوشمند حجمی و انسداد چاه‌های غیرمجاز برشمرد.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار