فصل زمستان و موج جدید آنفولانزا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمان نکاتی را برای مقابله با آنفولانزا مطرح کرد.

سید وحید احمدی طباطبایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: مردم نگران نباشند هیچگونه همه گیری جدیدی از بیماری آنفولانزا در استان کرمان گزارش نشده است، اما همه باید هوشیارانه عمل کنیم.

او افزود: آنفلوانزا یک بیماری حاد تنفسی است که گونه‌های مختلف ویروس آنفلوانزا شامل نوع A و B و C و D میتوانند باعث آن شوند.

احمدی طباطبایی بیان داشت: آنفولانزای نوع A که بعنوان آنفولانزای فصلی هم شناخته می‌شود با شروع فصل سرما در جوامع شیوع پیدا می‌کند و بسته به گونه ویروس و تغییرات ژنتیکی که ممکن است پیدا کند باعث طغیان‌ها و همه گیری‌های بزرگ و کوچک انسانی می‌شود.

او تصریح کرد: آنفولانزای نوع B معمولا نسبت به نوع A خوش خیم‌تر بوده و علائم کمتری ایجاد می‌کند این نوع ویروس معمولا همه گیری‌های گسترده ایجاد نمی‌کند. با شروع فصل سرما احتمال ابتلا به انواع ویروس‌های سرماخوردگی، آنفولانزا‌ها و سایر ویروس‌ها بیشتر از بقیه فصول سال وجود دارد و معمولا گردش انواع ویروس‌های آنفولانزا را هم شاهد هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: خوشبختانه موج ابتلا به آنفولانزای نوع A در کشور و استان فروکش کرده است. اما تا پایان فصل سرما احتمال ابتلا به این بیماری به هر نوعی از این ویروس‌ها وجود دارد. واکسن همانند ویروس نوع A بر نوع B هم موثر است و کسانی که قبلا واکسن آنفولانزا را دریافت نموده اند بر علیه این نوع ویروس هم تا حد زیادی مقاوم خواهند بود. درمان انواع آنفولانزا‌ها مشابه بوده و استراحت، مصرف مایعات کافی و مراجعه به پزشک و دریافت دارو‌های مناسب جهت کم کردن علائم بیماری توصیه می‌شود.

او افزود: همه افراد و هر منطقه‌ای ممکن است به این بیماری مبتلا شوند و ویروس آنفولانزا عمدتا در فصل سرد سال که در‌ها و پنجره‌ها بسته است از طریق تماس نزدیک، دست دادن، روبوسی و ... منتقل می‌شود.

احمدی طباطبایی تصریح کرد: بیماری با تب ناگهانی، بدن درد، سرفه و ... خود را نشان می‌دهد و دوره درمان آن ۵ الی ۶ روز طول می‌کشد.

او توصیه کرد: افراد مبتلا به ویروس آنفولانزا باید مرتب دستهایشان را با آب و صابون بشویند و هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان بینی خود را بگیرند و بعد از استفاده از دستمال کاغذی بلافاصله دستمال دور را انداخته تا دیگران به بیماری مبتلا نشوند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار