بزرگ‌ترین نقشه‌برداری سه بعدی گوگل از مغز یک حیوان انجام شد

شرکت گوگل به همراه یک کمپ پژوهشی موفق به ساخت نقشه سه بعدی از روی مغز یک کرم شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشمندان شرکت گوگل با کمک کمپ پژوهشی Janelia در ویرجینیا توانستند پرکیفیت‌ترین تصویر از مغز حیوانات را به ثبت برسانند. این تصویر که نشانگر نقشه مغزی است، از یک طرح سه بعدی تشکیل شده که نمایانگر بیست میلیون سینپاس است که ۲۵۰۰۰ عصب را در داخل مغز یک کرم میوه به هم متصل می‌کنند. این نمونه یک نقطه عطف در زمینه تحقیقات علمی است که با استفاده از تصاویر گرفته شده از مغز نقشه سه بعدی آن را فراهم می‌سازد. این نقشه، که با عنوان "Connectome" شناخته می‌شود، تنها حدود یک سوم مغز کرم را نشان می‌دهد. دانشمندان توانستند با استفاده از این فناوری نقشه کامل مغز این موجود را به دست آورند.

واکنش‌های مختلف به این روش خلاقانه

روش Connectomics به دلایل مختلفی مورد توجه قرار دارد. برخی از دانشمندان معتقدند این فرآیند کمک می‌کند تا ارتباط قسمت‌های مختلف مغز با رفتار‌های بخصوص مشخص شود، و این عمل کلید اصلی علوم اعصاب است. اما منتقد‌ها بر این باورند این روش می‌تواند آسیب‌های جدی در پیش داشته باشد. این افراد همچنین معتقد هستند که انرژی مصرف شده بر روی این علم می‌تواند در موضوع دیگری بازدهی بیشتر و مفیدتری داشته باشد.

نقشه‌برداری سه بعدی گوگل از مغز کرم

مارک همفایرز، متخصص مغز و اعصاب دانشگاه ناتینگهام، اخیرا اظهار داشته که توانایی بازسازی اعصاب بدون شک یک شگفتی فنی برای دانشمندان است او همچنین گفت: " توانایی دست‌یابی به چنین علمی ممکن است به تنهایی پاسخگو سوالات اصلی دانشمندان نباشد، اما قطعا یک راه جدید است که می‌تواند مسیر متفاوتی را مشخص کند".

نقشه‌برداری سه بعدی گوگل از مغز کرم

نقشه به دست آمده توسط گوگل و کمپ Janelia قطعا یک دست‌آورد فنی بسیار ارزشمند است. یک محصول مشترک که از زحمات انسانی و رایانه‌ای به دست آمده است. اولین مرحله در ساخت این نقشه، تقسیم مغز کرم به چند بخش بود که تنها بیست میکرون حجم آن‌ها بود. این یعنی یک سوم قطر تار موی انسان.

نقشه‌برداری سه بعدی گوگل از مغز کرم

علت استفاده از کرم میوه در این آزمایش‌ها آن است که این موجودات مغز بسیار ساده‌ای دارند که پردازش‌های مختلفی انجام می‌دهد. بخش‌های جدا شده مغز سپس توسط یک بمباران الکترونیکی تصویر برداری می‌شوند که در واقع یک نوع اسکن مغزی است. گفتنی است که نتیجه تصویر برداری ۵۰ تیلیارد پیکسل است که برای پردازش الگوریتم سه بعدی سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که شرکت گوگل داده‌های به دست آمده را برای دانلود عمومی فراهم کرده است و هرکس که به این فرآیند علاقه‌مند است می‌تواند از این نقشه دیدن کند.


بیشتر بخوانید: طراحی مفهومی شرکت لکسوس برای خودروهای ماه‌نورد


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار