علی نژاد: ورزش ایران هفته ای طوفانی را سپری کرد/ آماده بودیم برای گرفتن میزبانی از ایران پای جرائم و محرومیت‌ها بایستیم

سرپرست معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان گفت: از جمعه هفته پیش تا شب گذشته ورزش ایران هفته ای طوفانی را سپری کرد.

به گزارش  خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی علی‌نژاد سرپرست معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان درباره تغییر نظر AFC برای میزبانی تیم های ایرانی پس از جلسه نمایندگان اعزامی کشورمان به مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا با داتو وینزور جان بیان کرد: از جمعه هفته پیش تا شب گذشته ورزش ایران هفته ای طوفانی را سپری کرد. طبق مصوبه کمیته مسابقات AFC، مسابقات نمایندگان کشورمان در مرحله پلی آف و گروهی نباید در ایران برگزار می شد و برای این موضوع هم موارد امنیتی را بهانه کردند. با کمک همه ارگان‌ها و دستگاه‌های مربوطه ورود کرده و اعلام کردیم که خارج از ایران بازی نمی‌کنیم. البته در این راستا  لابی ها را هم آغاز کردیم. 

او افزود: پس از کش و قوس‌های فراوان دوشنبه هفته پیش نامه دیگری برای ما آمد که در آن اعلام شد کمیته اجرایی هم حکم کمیته مسابقات را تائید کرده است. مصوبه هیئت رئیسه AFC  هم برگزاری بازی‌های نماینده‌های کشورمان در خارج از ایران بود. دو پیشنهاد هم دادند که بازی‌های پلی‌آف خارج از خانه برگزار شود و بازی‌های اول تا سوم گروهی خارج از خانه باشد و سایر بازی‌ها را ما میزبانی کنیم به شرطی که در ماه مارس شرایط امنیتی کشورمان را بررسی کنند.

این موضوع پنج سال پیش هم در پرونده میزبانی از تیم‌های عربستانی برای ما رقم خورد و گفته بودند پس از بررسی شرایط امنیتی در مورد میزبانی ایران تصمیم گیری خواهیم کرد. قصد داشتند همان ماجرای عربستان را تکرار کنند که نپذیرفتیم.

با شیطنت شان برای هواداران ایرانی تردید ایجاد کردند

او ادامه داد: پس از این تصمیم مان شیطنت‌هایی در داخل راه افتاد و برای هواداران ایرانی تردید ایجاد کردند. عجیب است به هواداران پرسپولیس و سپاهان گفتند تیم تان نباید پاسوز استقلال و شهر خودرو شود یا اینکه به هواداران استقلال و شهر خودرو گفتند اگر شما کناره‌گیری کنید، مسئولان فدراسیون و وزارت برای پرسپولیس و سپاهان به توافق می‌رسند و این تیم‌ها در لیگ قهرمانان بازی می‌کنند. در واقع AFC خیلی هوشمندانه روی هواداران ایرانی کار کرد، اما بازهم اعلام کردیم هر تصمیمی گرفته شود، چهار باشگاه با هم می‌گیرند.

مجلس و وزارت خارجه به ما کمک کردند

سرپرست معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان افزود: پس از نامه دوشنبه AFC بازهم روی موضع خودمان ایستاده و گفتیم فقط در داخل کشور بازی می‌کنیم. باید از مجلس و وزارت امور خارجه هم تشکر کنم که در این گفتگو‌ها و مذاکرات به ما کمک کردند. در نهایت به جمع بندی رسیدیم که با مسئولان کنفدراسیون گفت‌وگوی حضوری داشته و راهی مالزی شویم. به همین منظور چهارشنبه شب راهی مالزی شدیم و پنجشنبه در جلسه ۲ ساعته‌ای شرکت کردیم.

دبیر کل AFC گفت اگر روابط مان با ایران خوب نبود جای مذاکره انصراف تان را می‌پذیرفتیم

علی نژاد افزود: در جلسه مان اعلام کردیم ایران امن است و شواهد AFC درست نیست. ما با پرواز به مالزی آمده ایم و با کشتی نیامده ایم و این امر نشان می‌دهد که پرواز به ایران انجام می‌شود. ایران هم امنیت کاملی دارد و خواهان بازگشت شرایط قبلی به ایران شدیم. پیش از این هم همکاری خوبی با AFC داشتیم. طرف مذاکره ما ویندسور جان، دبیرکل AFC بود که اعلام کرد ما هم روابط خوبی با ایران داشتیم و اگر اینگونه نبود، با توجه به اینکه انصراف تان از حضور در لیگ قهرمانان را به ما اعلام کرده بودید، همان عدم حضور را می‌پذیرفتیم، اما اکنون در حال مذاکره هستیم. از طرفی جرایم متعددی شامل حال ایران می‌شد.

به ویندزور جان گفتیم در صورت قطعی شدن میزبانی در مرحله گروهی روی بازی خارج از خانه در پلی آف فکر می‌کنیم

علی نژاد تصریح کرد: مدیران AFC گفتند دو بازی پلی‌آف را خارج از خانه بازی کنید و پس از آن میزبانی تان را ارزیابی می‌کنیم که نپذیرفتیم چراکه یک بار این کار را برای پرونده ما با عربستان انجام داده بودند. گفتیم اگر تیم‌های ایرانی در دور گروهی در خانه خود میزبان باشند، به برگزاری پلی‌آف در زمین بی‌طرف فکر می‌کنیم. ویندزور جان گفت نمی‌توانم به تنهایی تصمیم بگیرم و سپس با افراد کلیدی و مسئولان رده بالای AFC صحبت کرد.

دبیرکل AFC پس از تماس‌های متعدد درخواست مان را بدون شرط پذیرفت

متاسفانه برخی‌ها می‌گویند او سمت مهمی در AFC ندارد درحالیکه جان دبیرکل AFC است و مسئولیت‌های اجرایی را عهده دارد. او پس از تماس‌های متعدد گفت بدون هیچگونه پیش‌شرطی می‌پذیریم بازی‌های تیم‌های ایرانی در خانه خودشان برگزار شود.

ضمانت گرفتن از AFC مهم‌ترین دست آوردمان بود

رئیس فدراسیون ووشو افزود: این توافق خیلی مهم بود. یک هفته گفتیم حاضر نیستیم از حق میزبانی تیم‌های مان بگذریم و این کار را هم انجام ندادیم و به نظر من ضمانت گرفتن از AFC مهمترین دستاورد مان است. حرف ما تغییری نکرده است و گفتیم برای کسب میزبانی، تضمین می‌خواهیم که گرفتیم.

میزبانی ۲ بازی پلی آف را دادیم تا میزبانی ۱۰، ۱۲ دیدار باشگاهی و بازی‌های تیم ملی را بگیریم

علی نژاد ادامه داد: میزبانی ۲ بازی پلی آف را دادیم، اما میزبانی ۱۰، ۱۲ بازی را گرفتیم. با این توافق، میزبانی تیم ملی را هم تضمین کردیم چراکه قدم بعدی سلب میزبانی تیم ملی بود. همانگونه که در مذاکرات هفته پیش خود روی این موضوع بحث کرده و حرف مان هم درست بود.

آماده بودیم برای گرفتن میزبانی پای جرائم و محرومیت‌ها بایستیم

او تصریح کرد: در صورتی که از لیگ قهرمانان انصراف می‌دادیم جرائم و محرومیت‌ها برای ۲ سال قطعی بود که با امسال می‌شد سه سال. البته برای گرفتن حق مان آمادگی ایستادن پای جرائم و محرومیت‌ها را داشتیم. اساس کار و مذاکرات مان بازگرداندن حق میزبانی بود که آن را برگرداندند. مذاکره کردن با بیانیه دادن متفاوت است و ۲ طرف باید کمی کوتاه بیایند.

بیانیه اول AFC برخلاف توافق بود و در یک ساعت هجمه زیادی به ما وارد شد

او افزود: زمانی که در فرودگاه مالزی بودیم، AFC بیانیه‌ای صادر کرد که در آن قید شده بود باید در سه دیدار اول در خارج از خانه به میدان برویم و برای میزبانی از سه بازی دوم، شرایط امنیتی ایران بررسی شود. در همان لحظات خیلی‌ها گفتند این افراد برای چه به مالزی رفتند. بلافاصله تماس‌هایی برقرار کردیم و گفتیم هیچ پیش شرطی را قبول نمی‌کنیم. در یک ساعت هجمه زیادی روی ما ایجاد شد چراکه بیانیه صادره مخالف توافق بود. پس از یک ساعت بیانیه AFC تغییر کرد و گفتند بازی‌های خانگی ما به سه دیدار پایانی منتقل می‌شود. ضمن اینکه در نامه‌ای که به ما دادند گفتند این سه بازی در خانه تیم‌های ایرانی خواهد بود.

یادم نمی‌آید تاکنون حکم دیکته شده AFC را نپذیرفته باشیم، اما این بار این حکم را تغییر دادیم

او افزود: تفاوت بیانیه اول و دوم همان کاری است که انجام دادیم چراکه بررسی امنیتی بهانه بود. امروز می‌توانیم در خانه خودمان میزبان باشیم. برخی دوستان می‌گویند ما در AFC هستیم. اما نمی‌دانم کجای آن هستند. تاکنون به یاد ندارم کنفدراسیون حکمی به ما دیکته کرده باشد و عمل نکرده باشیم، اما اکنون این اتفاق نیفتاد و حکمی را که کنفدراسیون فوتبال آسیا به ما دیکته کرد، تغییر دادیم.

تاج در هیئت اجرایی نظر برخی اعضا را برگرداند، اما در نهایت نتوانستیم از کرسی مان استفاده کنیم

علی نژاد ادامه داد: هیچ یک از اعضای اعزامی به AFC سمتی در این کنفدراسیون نداشتند و عضو هیئت اجرایی و هیئت رئیسه هم نبودند. هیئت اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا با حضور مهدی تاج، تصمیم کمیته مسابقات را تصویب کرد. البته طبق رایزنی‌های تاج در این کمیته چند نفر با ما همراه شدند، اما در نهایت هیئت اجرایی نظر آن‌ها را نپذیرفت و نتوانستیم از کرسی مان استفاده کنیم. در این ماجرا گروه بزرگی در دیپلماسی کشور کار کرد و برگرداندن رای به تنهایی کار وزارت ورزش و جوانان نبود. اتحاد رسانه‌ها هم در این نتیجه موثر بود چراکه مدیران کنفدراسیون لحظه به لحظه رسانه‌های کشورمان را دنبال می‌کردند.

برای اولین بار، دبیرکل AFC با هماهنگی مسئولان رده بالای کنفدراسیون از موضع کمیته اجرایی عدول کرد

سرپرست معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: برای اولین بار، دبیرکل AFC با هماهنگی مسئولان رده بالای کنفدراسیون از موضع کمیته اجرایی عدول کرد. AFC سازمانی طویل و منظم است و حتی جای ما در سالن مذاکره مشخص بود. از رایزن فرهنگی ایران در مالزی خواستیم در طول مذاکرات به ما کمک کند، اما به دلیل رزور نشدن صندلی نتوانست وارد سالن شود. نتیجه مورد نظر حاصل مقاومت و رایزنی حساس است. در نهایت منافع ایران حفظ شد تا ما بگوئیم ایران امن است و از موضع خود عقب نشینی نکردیم.

برگزاری دیدار پلی آف و استقلال در امارات به معنی تعامل برای حل مشکل است نه پذیرفتن شرایط AFC

او ادامه داد: پذیرفتن میزبانی تیم‌های ایرانی نشات گرفته از همدلی مسئولان و مردم کشورمان بود. باید از رسانه ملی هم برای عبور از این خاکریز تشکر کنم. برگزاری دیدار نماینده‌های ایران در پلی آف در خارج از خانه به معنی این نیست که شرایط آن‌ها را پذیرفتیم، بلکه به این معنی است که تعامل کردیم تا مشکل حل شود. با این شرایط، پرسپولیس و سپاهان با توجه به حضور مستقیم شان در مرحله گروهی، دیگر مشکلی نداشتند، اما شاید هواداران استقلال و شهر خودرو اعتراض می‌کردند که چرا ما باید محروم شویم؟ باید به آن‌ها هم جواب می‌دادیم. آیا اگر توافق نمی‌کردیم، باز هم متهم نمی‌شدیم که وزارت ورزشی‌ها پرسپولیسی هستند؟

لفظ پیروزی بزرگ را به کار نمی‌برم، اما برای حفظ عزت ملی توافق خوبی کردیم

علی نژاد تصریح کرد: باید ملاحظات را در نظر می‌گرفتیم. دوستانی که اظهارنظر کردند این مسائل را در نظر بگیرند. من لفظ پیروزی بزرگ را به کار نمی‌برم و می‌توانم بگویم توافق خوبی کردیم و عزت مان حفظ شد. انشقاقی هم بین هواداران ایجاد نکردیم تا به رنگی بودن متهم نشویم.

مشکل فوتبال ایران هم با تعامل مسئولان سطوح عالی ۲ کشور رفع می‌شود

سرپرست معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان درباره آخرین وضعیت پرونده تیم‌های ایرانی با عربستانی گفت: اگر این بار اقدامی نمی‌کردیم، ماجرای پنج سال پیش با عربستان تکرار می‌شد چراکه آن زمان هم اقدامی نکردیم. با این حال، قرار است در سطوح عالی ۲ کشور، مشکلات بین ایران و عربستان حل شود و طبیعی است موضوع فوتبالی هم حل می‌شود. فضای مثبتی بین ایران و عربستان در حال شکل‌گیری است و می‌توانیم به آینده ارتباط فوتبالی بین ۲ کشور امیدوار باشیم.

در صورت تضمین ندادن AFC چگونه باید جواب هواداران چهار باشگاه را می‌دادیم

علی‌نژاد درباره اینکه به نظر می‌رسد نداشتن کرسی‌های بین المللی سبب ضرر کردن کشورمان می‌شود، گفت: اگر کرسی مهدی تاج را نداشتیم، شاید این اتفاقات نمی‌افتاد. دیپلماسی یک هفته‌ای ابعاد خوبی را نشان داد و اینکه تمام رشته‌ها می‌توانند کرسی داشته باشند. برخی‌ها مدعی شدند که به هیچ وجه نباید به مالزی می‌رفتیم و با یک تماس تلفنی هم به این نتیجه می‌رسیدیم. در صورتی که با وجود حضور ما در مالزی دیدید در بیانیه اول چه بحثی مطرح شد. در آن صورت چگونه پاسخ هواداران استقلال و شهر خودرو را می‌دادیم؟ اگر توافق نمی‌کردیم، وقت هواداران پرسپولیس و سپاهان نمی‌گفتند که چرا ما باید به خاطر استقلال و شهر خودرو بازی نکنیم؟

وزیر ورزش در راس تمام مذاکرات بود

معاون وزیر ورزش افزود: برخی‌ها گفتند چرا رفتید و باید نامه می‌نوشتید، در صورتی که برای توافق به مالزی رفتیم. بیانیه دوم AFC همین موضوع را نشان می‌دهد. اینجا باید از تلاش وزیر ورزش و جوانان تشکر کنم که تلاش زیادی کرد که در راس تمام مذاکرات و رایزنی‌ها بود. تا روز گذشته مشخص نبود استقلال به امارات می‌رود یا خیر؟ اگر تلاش‌های سلطانی‌فر نبود، برای گرفتن روادید اعضای تیم استقلال به این کشور به مشکل می‌خوردیم.

رشته‌ای که ناکام است، باید کامروا شود

او درباره اظهاراتش در مجمع فدراسیون دوچرخه‌سواری گفت: منابع دولتی محدود است و کسانی که مسئولیت می‌گیرند، باید این موضوع را بدانند. در بحث افزایش قیمت دلار، هزینه‌های برخی فدراسیون‌ها از جمله دوچرخه‌سواری بیشتر به چشم آمد. رشته‌ای که مدال‌آور است، باید بیشتر به آن توجه شود. رشته‌ای که ناکام است، باید کامروا شود!

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
و شما این طوفان رو برطرف کردید.
آخرین اخبار