در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ماجرای سفر پرحاشیه وزیر آموزش و پرورش/ ایران در سوریه مدرسه می‌سازد؟

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور درباره چند و چون کمک به بهبود فضای آموزشی در سوریه و حواشی مربوط به آن توضیح داد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سفر اخیر محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش به سوریه حواشی و جنجال‌هایی بسیار به همراه داشت به ویژه در زمینه انتقال دانش و ساخت مدرسه در این کشور انتقادات بسیار به آقای وزیر در فضای مجازی مطرح که البته اظهارات مبنی بر ساخت مدرسه تکذیب شد، اما تاکنون شخص حقیقی یا حقوقی به طور رسمی از سوی آموزش و پرورشی‌ها این ادعا را رسمیت نداده است.

به دنبال این ماجرا برای شفاف سازی در این مورد مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور به خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گفت: در سفر اخیر به سوریه جزو یکی از همراهان وزیر آموزش و پرورش بودم و تفاهم‌نامه‌ای با سوریه در حوزه آموزشی و پرورشی داشتیم که یکی از مفاد آن موضوع انتقال تجربیات نوسازی مدارس ایران به سوریه برای ترمیم و بازسازی فضا‌های آموزشی آن‌ها بر اثر آسیب‌های ناشی از جنگ بود و در این مورد ابتدا علاقه‌مندی از طرف سوری را شاهد بودیم.

او ادامه داد: ایران در حوزه معماری، مقاوم سازی و سیستم سازه‌ای مدارس سرآمد است و اقدامات قابل توجهی در این حوزه داشتیم همانطور که در برنامه چهارم و پنجم توسعه مبلغ چهار میلیارد تومان از حساب ذخیره ارزی برای بهبود فضا‌های آموزشی کشور اختصاص یافت و توفیقاتی داشتیم.

ماجرای سفر پر حاشیه وزیر آموزش و پرورش/ ایران در سوریه مدرسه می‌سازد؟

رخشانی‌مهر با اشاره به همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز سرآمد علمی در حوزه مقاوم سازی فضا‌های آموزشی بیان کرد: با همکاری دانشگاه علم و صنعت، شریف، تربیت مدرس و پژوهشگاه زلزله‌شناسی مجموعه‌ای ارزشمند در حوزه مقاوم سازی مدارس طراحی و تدوین کردیم که آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های آن در دسترسی است و از آن استفاده می‌کنیم همچنین خروجی آن را قابل رصد است همچنین دیگر نهادها برای ساخت بنا از تجارب ما که از ساخت مدرسه داریم بهره مند می‌شوند.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور تاکید کرد: چنین اقداماتی در حوزه مقاوم سازی مدارس موجب شد تا ایران میزبان برگزاری دومین همایش جهانی مدارس ایمن در سال ۹۴ باشد و حتی بخشی از فعالیت در حوزه مقاوم سازی از سوی این همایش در سطح جهانی به ایران محول شود که اکنون روی آن کار می‌کنیم علاوه بر آن برنده جایزه ساساکاوای ژاپن شدیم که نهادی بین المللی است.

او ادامه داد: علاوه بر افتخارات جهانی در بلایای طبیعی اخیر نظیر سیل در استان‌های شمالی و زلزله کرمانشاه شاهد بودیم که مدارس نوساز ما آسیبی ندیدند و حتی پایگاه مدیریت بحران بودند.


بیشتر بخوانید: آماده انتقال تجربیات برای توسعه فضاهای آموزشی در سوریه هستیم


محدودیت‌های بودجه‌ای در بازسازی مدارس 

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور تصریح کرد: اینکه توان مالی کافی در حوزه نوسازی و بازسازی نداشتیم بر کسی پوشیده نیست و ۱۸ درصد مدارس نیازمند مقاوم‌سازی و ۱۲ درصد نیازمند تخریب و بازسازی هستند، اما این شرایط بدین معنی نیست که کار تخریب و نوسازی را بلد نیستیم.

رخشانی‌مهر بیان کرد: در مقطعی که شرایط اقتصادی دولت مناسب نبود با مشکلاتی در حوزه اعتبارات مواجه بودیم، اما از سال ۹۷ تاکنون به همت دولت و مجلس تامین و تخصیص اعتبارات خوبی داشتیم و برای بهبود فضای آموزشی کشور در حال فعالیت هستیم.

او با بیان اینکه متاسفانه نسبت به داشته‌های خودمان بی‌تفاوت هستیم، گفت: طی سال‌های بعد از از انقلاب علی‌رغم رشد جمعیت دانش‌آموزی سرانه آموزشی رشد ۳/۵ برابری داشته است و در حوزه دانش فنی مقالات و آیین‌نامه‌های معتبری داریم که در دنیا در دسترس است.

ماجرای سفر پر حاشیه وزیر آموزش و پرورش/ ایران در سوریه مدرسه می‌سازد؟

انتقال دانش فنی به سوریه بار مالی برای کشور ندارد

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور تاکید کرد: در جریان تفاهم نامه با سوریه هم با وجود دانش فنی بالایی که در حوزه مدرسه سازی داریم، این همکاری انجام می‌شود و هیچگونه بار مالی برای کشور به دنبال نخواهد داشت و فقط طرف سوری از مدارس ایرانی نوساز بازدید کرده و از تجارب ما بهره می‌گیرد که از افتخارات جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

رخشانی‌مهر تصریح کرد: تیم اجرایی از سوی وزرای آموزش و پرورش طرفین برای اجرا مستقر می‌شوند تا درباره راهکار اجرایی شدن این تفاهم نامه بحث و بررسی داشته باشند و فعلا تفاهم نامه اولیه‌ای در این زمینه منعقد شد.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور درباره رسیدگی به وضعیت مدارس سیستان و بلوچستان و انتقادات مربوط به بی توجهی به مدارس این منطقه مطرح می‌شود، گفت: در این مورد هم رسیدگی به مدارس بعد از سیل انجام شده است و روند مدرسه سازی در جریان است و به هیچ وجه انتقال تجاری و دانش فنی به دیگر کشور نافی کمک و رسیدگی به مدارس کشور نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار