گاردین: تلاش عربستان برای جاسوسی از نامزد خاشقجی

روزنامه گاردین نوشت در زمان حضور خدیجه چنگیز، نامزد جمال خاشقجی در انگلیس، رژیم عربستان درصدد بود علیه او جاسوسی کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه گاردین نوشت در زمان حضور خدیجه چنگیز، نامزد جمال خاشقجی در انگلیس، رژیم عربستان درصدد بود علیه وی جاسوسی کند.

تارنمای روزنامه گاردین نوشت از زمان کشته شدن جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول در اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی، خدیجه چنگیز خواهان اجرای عدالت درباره قاتلان وی شده است.

این روزنامه نوشت سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس هشدار داده بودند در سفر پارسال خدیجه چنگیز به انگلیس، ۹ ماه پس از کشته شدن نامزدش، مراقب باشند، زیرا عربستان سعودی، درصدد جاسوسی از نامزد خاشقجی است.

به نوشته گاردین، هنوز معلوم نیست جاسوسی عربستان از خدیجه چنگیز، به صورت فردی یا الکترونیکی بوده و آیا این رژیم، موفق به چنین کاری شده است یا خیر.

گاردین نوشت این هشدار سازمان‌های اطلاعاتی درباره جاسوسی عربستان سعودی علیه نامزد خاشقجی، بار دیگر نگرانی‌ها از اقدامات رژیم عربستان سعودی در نقض حقوق بشر و جاسوسی علیه منتقدان این رژیم را بیشتر کرد.

این روزنامه به نقل از هلا الدوساری (Hala Aldosari)، فعال حقوق بشر اهل عربستان و استاد دانشگاه ام آی تی آمریکا نوشت: "رژیم سعودی در صدد است صدای خدیجه چنگیز را محدود کند و همه کار‌های غیرقانونی این رژیم ادامه دارد. "

به نوشته گاردین، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا با درجه متوسط تا بالایی از اطمینان، معتقدند که شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دستور کشتن جمال خاشقجی را صادر کرده است. به نوشته این روزنامه، پارسال نیز سازمان سیا به سازمان اطلاعاتی نروژ هشدار داده بود عربستان سعودی که به جاسوسی از فعالان حقوق بشر و مخالفان خود شهره است، ایاد البغدادی، یکی از منتقدان خود را در نروژ زیرنظر دارد.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار، مقاله‌نویس و نویسنده اهل کشور عربستان سعودی بود. او همچنین مدیر و سردبیر ارشد شبکهٔ خبری العرب و از منتقدان نحوه حکمرانی در عربستان بود که در روزنامه واشنگتن پست هم مطلب می‌نوشت. او که از منتقدان شدید ولیعهد عربستان، محمد بن سلمان و پادشاه کشور، سلمان بن عبدالعزیز آل سعود بود، در سال ۲۰۱۷ از عربستان سعودی گریخت.

خاشقجی در ۲ اکتبر ۲۰۱۸ به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد تا ازدواجش را با خدیجه چنگیز، ثبت کند، اما ناپدید شد. شواهد نشان می‌دهد او در کنسولگری عربستان در ترکیه به قتل رسیده و جسدش تکه‌تکه شده و از آن جا خارج شده‌ است.

پس از گذشت حدود یک سال از وقوع این جنایت، در روز چهارشنبه ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۹ محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه با رادیو سراسری آمریکا با پذیرش مسئولیت قتل خاشقجی گفت که این قتل در دوره زمامداری وی انجام شد.

در انگلیس بار‌ها خیابان‌های اطراف سفارت عربستان سعودی در لندن در اعتراض به جنایات رژیم سعودی و حمایت انگلیس از این رژیم صحنه تظاهرات قشر‌های مختلف مردم و فعالان حقوق بشر بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار