افزایش راندمان باغ‌های پسته با کود زیستی

محققان دانشگاه شهید باهنر کرمان نوعی کود بیولوژیک تولید کردند که راندمان گیاه را در تنش خشکی، شوری و کمبود عناصر غذایی افزایش می‌دهد.

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کم بودن میزان تولید در هکتار باغ‌های پسته، استفاده زیاد از کود‌های شیمیایی و پایین بودن کارایی آن‌ها پژوهشگران دانشگاه شهید باهنر کرمان را به سمت تولید این کود بیولوژیک پیش برد.

مهدی سرچشمه پور، محقق و پژوهشگر دانشگاه شهید باهنر کرمان  درباره این پروژه که با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شده است، گفت: در این کود از قارچ میکوریز دارای بالاترین راندمان استفاده شده است. این قارچ همزیست ریشه گیاه است و از سویی مقاومت گیاه مقابل تنش‌های شوری، خشکی و کمبود عناصر غذایی را افزایش می‌دهد.

او افزود: در این پژوهش محققان کشور گونه‌هایی از این قارچ که هم زیستی بالایی با ریشه گیاه دارند را پس از غربالگری، ارزیابی کردند و پس از جداسازی بهترین نمونه از آن برای تولید کود مدنظر بهره بردند.

این محقق و پژوهشگر بیان کرد: در این پژوهش سه نوع از بهترین و کاراترین کود‌های بیولوژیک که شرایط رشد و تغذیه‌ای گیاه پسته را بهبود می‌بخشد، تهیه شد و سپس تاثیر آن‌ها در شرایط گلخانه‌ای مورد بررسی قرار گرفت. هر سه کور‌ها راندمان گیاه را افزایش دادند.

او گفت: در این کود علاوه بر قارچ میکوریز، کرم‌های خاکی بومی (برای تولید ورمی کمپوست) و نوعی قارچ مولد تولید کمپوست نیز وجود دارد؛ بنابراین تولید این کود علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید و کاهش واردات کود، موجب کاهش آلودگی‌های زیست محیطی مواد زائد و گام برداشتن در مسیرکشاورزی و توسعه پایدار می‌شود.

 
گفتنی است قارچ‌های تولیدکننده کمپوست، کرم‌های خاکی بومی موثر در تولید ورمی کمپوست و قارچ‌های میکوریز بومی موثر بر رشد گیاه در این کود از جمله مهترین و کاراترین آن‌ها هستند، پس این پژوهش گام موثری در رفع برخی از مشکلات به ویژه تسریع تولید کمپوست با استفاده از قارچ‌های کارا در تجزیه بقایای گیاهی، ورمی‌کمپوست و تولید مایه تلقیح موثر و تولید کود ارگانیک است و جایگزین مناسبی را برای کود‌های شیمیایی پرهزینه و کارایی پایین ارائه می‌دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار