در گفت و گو با باشگاه خبرگاران جوان مطرح شد؛

معادن با کمبود سوخت مواجه اند!/ دردسر ساز شدن معادن موجود در بستر رودخانه کرج

یک مقام مسئول گفت: یکی از مشکلات ما ساماندهی معادنی است که در حریم بستر رودخانه کرج قرار دارد.

سوخت اختصاص یافته به معادن کفاف فعالیتشان را نمی‌دهد/ دردسر ساز شدن معادن موجود در بستر رودخانه کرجعلی عبدی معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت استان تهران در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره عملکرد ۹ ماهه بخش معدنی در استان تهران اظهار کرد: در استان تهران ۳۵۵ معدن وجود دارد که در این بین ۲۸۰ معدن بهره‌بردار و ۷۵ معدن غیر بهره‌بردار هستند.

او ادامه داد: از ۲۸۰ معدن بهره‌بردار موجود در استان تهران ۲۱۵ معدن فعال وجود دارد و ۶۵۶ معدن باقیمانده به دلایلی مثل تجهیز، تعطیلی موقت، مشکلات مالی و مواردی از این قبیل به طور موقت متوقف شده‌اند.

عبدی مقدار تولید ما در ۹ ماهه اول امسال ۱۸ میلیون تن بود که نسبت به عدد ۱۷.۷ سال گذشته کمی افزایش پیدا کرده است، تعداد جواز‌های صادره از ۱۳ به ۳۵ و میزان وصل حقوق دولتی در بخش معادن و در ۹ ماهه اول امسال به حدود ۱۰۰ میلیارد ریال رسید که این رقم در مدت مشابه سال ۹۷ چیزی حدود ۶۸ میلیارد ریال بود، اما میزان صدور پروانه اکتشاف نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده و از ۷ پروانه به ۵ مورد رسیده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت استان تهران با اشاره به مساوی بودن تعداد گواهی‌های کشف در امسال و سال گذشته که هر دو ۴ مورد بوده است، گفت: علت کاهش تعداد پروانه‌های اکتشاف صادر شده ممنوعیت ثبت مواد معدنی گروه ۱، ۲ و سه در استان تهران است. مواردی مثل اختلالات زیست محیطی و کمبود سرزمین و مواردی از این قبیل مانع از کشف و راه اندازی معادنی مثل شن، ماسه، سنگ لاشه و ... می‌شود.

او یکی از مشکلات معادن فعال در استان تهران تامین سوخت است به عبارتی دیگر سوخت تخصیص داده شده به این معادن کمتر از میزان مصرف آن‌ها است. فرمول‌ها و اعداد و ارقام در نظر گرفته شده توسط شرکت نفت با محاسبات ما در بخش معدن متفاوت است و این تفاوت ارقام، ایجاد اختلال در تهیه سوخت معادن استان تهران را به همراه دارد.


بیشتر بخوانید: تحریم ها تاثیری در صادرات فولاد نداشته است


عبدی با اشاره به اینکه علیرغم تشکیل گارگروه سوخت و برگزاری جلسات متعدد هنوز به نتیجه نهایی در این حوزه دست پیدا نکرده‌اند، بیان کرد: شرکت ملی نفت با نگرانی‌هایی که نسبت به قاچاق سوخت دارد مانع از افزایش سهمیه معادن استان تهران می‌شود و همین موضوع باعث شده است تا این معادن به ناچار نیاز خود را از طریق بازار آزاد برطرف کنند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت استان تهران اظهار کرد: شرکت ملی نفت سوخت مصرفی مورد نیاز برای هر تن ماده معدنی ۱/۳ در نظر گرفته است، اما ما در وزارت صنعت نظر متفاوتی داریم. اگر چه بنابر ددستورالعمل ابلاغی وزیر نفت متولی امر باید میزان سوخت مورد نیاز هر حوزه را تعیین کند، اما خطر وجود قاچاق باعث شده است تا با اختلال در این موضوع مواجه باشیم.


او بیان کرد: حدود ۲۰ جلسه کارگروه ماده ۲۰ تشکیل شد که در بخش معدن حکم ستاد تسهیل تولید در بخش صنایع را دارد. این ستاد برای رفع مشکلات معادن تلاش می‌کرد تا مشکلات کوچک منجر به تعطیلی آن‌ها نشود و در اغلب موارد عملکرد موفقی داشت.


عبدی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای احیای معادن کوچک گفت: موانعی مثل منابع طبیعی، مشکلات اقتصادی و سایر موارد باعث تعطیلی بسیاری از معادن کوچک مقیاس می‌شود وما در تلاش هستیم تا با بررسی و کمک، این معادن را به مدار تولید بازگردانیم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت استان تهران تصریح کرد: یکی از مشکلات که ما در این حوزه با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم ساماندهی معادنی است که در حریم بستر رودخانه کرج قرار دارد این معادن در قسمت بعد از سد قرار گرفته و با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

او تشریح کرد: طی جلساتی که با شرکت آب منطقه برگزار شد به ساماندهی این مشکل پرداخته و مسیر عبور آب را باز خواهیم کرد تا از بروز سیلاب‌های احتمالی جلوگیری شود. یکی از راهکار‌هایی که در این موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد استفاده از شن چاله‌ها است که باعث ذخیره آب در سفره‌های زیر زمینی می‌شود. با استفاده از این روش در سال گذشته حجم مناسبی از آب در سفره‌های آب زیر زمینی ذخیره سازی شد.

عبدی با اشاره به احداث ۲/۸ دهم کیلومتری در محدوده پاکدشت بیان کرد: این جاده در دسترس ۱۵ معدن قرار خواهد گرفت و برنامه‌های مناسبی برای افزایش تعداد جاده‌ها در محدوده قدس و پاکدشت داریم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت استان تهران تاکید کرد: یکی از مشکلات عمده‌ای که ما امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم عدم آشنایی مناسب توسط افراد درگیر در حوزه معدن است؛ متاسفانه عده‌ای معادن را مانند گنج تصور می‌کنند در حالی که انجام فعالیت‌های معدنی با کمترین امکانات و در شرایط سخت و دشوار مشکلات بسیاری به همراه دارد.

او اظهار کرد: انتظار داریم بخش‌های مختلفی مثل محیط زیست، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و مواردی از این قبلی کمک و همراه بخش معدن باشند تا از بروز مشکلات آینده جلوگیری شود، اما متاسفانه عده‌ای در مقابل فعالیت‌های معدنی می‌ایستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار