گزارش/

سیلی که محرومیت سیستان و بلوچستان را عیان‌تر کرد

سیستان و بلوچستان این روز‌ها حال خوشی ندارد، بسیاری از مردمانی که در کپر زندگی می‌کردند حالا با وقوع سیل جایی برای زندگی ندارند.

حال ناخوش سیستان و بلوچستان را دریابید؛ درد و دل با مردمانی که امیدی برای زندگی ندارندبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سیستان و بلوچستان با جذابیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردی که در ایران دارد این روز‌ها به دلیل سیل با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. این روزها به دنبال سیل بسیاری از راه‌ها، خانه‌ها و مزارع از استان تخریب شده است و مردمان این مناطق در روز‌ها و هفته‌های اخیر حال چندان خوشی ندارند.

البته این ناخوشی‌ها و ناراحتی‌ها تنها مربوط به سیل و خسارت‌های ناشی از آن نیست چرا که مردم استان سیستان و بلوچستان به ویژه روستا‌های این مناطق خیلی وقت است که از سوی مسئولان فراموش شده‌اند.

خبرنگاران باشگاه خبرنگاران جوان،  چند روز پیش سفر یک روزه‌ای برای گرفتن گزارش از وضعیت خسارت‌های ناشی از سیل به استان سیستان و بلوچستان داشتند و در این سفر از شهر‌های مختلف از جمله کنارک، چابهار و ایرانشهر بازدید به عمل آوردند. متأسفانه در این سفر صحنه‌های بسیار ناراحت‌کننده از وضعیت اسفبار مردمان این روستا را  دیده می شد که به نظر می رسد گفتن این مسائل در یک گزارش نگنجد.

زندگی مردمان با فرهنگ و صالت سیستان و بلوچستان این روز‌ها در خانه‌های کپری کوچه‌های پر از فاضلاب و آلوده و راه‌های سرتاسر خاکی خلاصه می‌شود که این روزها با وقوع سیل مشکلات مردمان روستاهایش چندین برابر شده است.

سیلی که محرومیت سیستان و بلوچستان را عیان‌تر کرد / نا امیدی بلوچستانی ها!

در طول این بازدید با مردمان این روستا صحبت شد. بسیاری از اهالی در حین صحبت خود از نداشتن زمین، واحد مسکونی مناسب و کوچه‌های آلوده شکایت داشتند یکی از خانم‌های این روستا با همان لهجه شیرین بلوچی از وضعیت اسفبار خانه‌ها گله‌مند بود و گفت بارندگی‌های شدید از نیمه‌های شب آغاز شد و بعد از گذشت چندین ساعت تبدیل به یک سیل سهمگین شد به طوری که آب تا نزدیک‌های سقف داخل خانه‌هاشان وارد شد. هم اکنون بعد از گذشت ۱۰ روز، آب به صورت کامل تخلیه نشده و تمامی دیوار‌های واحد‌های مسکونی ما شوره زده و گل‌های ناشی از سیل تا نزدیکی سقف خانه را پر کرده است.

حال ناخوش سیستان و بلوچستان را دریابید؛ درد و دل با مردمانی که امیدی برای زندگی ندارند

یکی دیگر از مردمان بلوچی با حالت ناراحتی و گریه می گوید؛ ۱۶ نفر تنها در دو اتاق زندگی می‌کنیم پیش از وقوع سیل اوضاع اقتصادی و بهداشتی ما بسیار بد بود و الان با آمدن سیل وضعیت بسیار وحشتناک شده است و در حال حاضر ما حتی جا برای زندگی دو نفر هم نداریم بسیاری از خانواده‌ها هم اکنون در کوچه‌ها و خیابان‌های روستا‌های کنارک سرگردان هستند.

یکی دیگر از کودکان این روستا گفت سیل تمام وسایل ما از جمله یخچال، تلویزیون، گاز، کمد را از بین برده و تمامی اسباب بازی‌های من خراب شده است، امیدواریم مسئولان مانند سردار شهید سلیمانی به داد مردمان این مناطق برسند.

واحد های مسکونی نامناسب در شوره زارها مردم را کلافه کرده است

بسیاری از اهالی این منطقه از نبود زمین و یا ساخت واحد‌های مسکونی در شوره‌زار گله‌مند بودند و می‌گفتند زمینی که سال‌های پیش در آنجا اجازه ساخت به ما دادند قبلا جزو دریا و ساحل بوده و هم اکنون که این منطقه تبدیل به روستا شده اما شوره‌زاری بیش نیست و در این محدوده نه تنها آب فروکش نمی‌کند بلکه هیچ گیاه و یا علفزاری در این مناطق نمی‌تواند رشد کند. بارندگی‌های چند روز پیش که باعث وقوع سیل شد اثرات آن همچنان در کوچه‌ها باقی مانده و آب‌ها تبدیل به استخری پر از فاضلاب شده است و تمامی کودکان این مناطق بیماری‌های پوستی ناشی از آلودگی آب گرفته‌اند.

یکی دیگر از اهالی که در کپر زندگی می‌کرد با نشان دادن کوچه‌هایی که پر از آب کثیف بود، گفت فرزندانمان پابرهنه از صبح تا شب در این آب‌های کثیف بازی می‌کنند ما با وجود آن که ایرانی هستیم، ولی متأسفانه به فراموشی سپرده شده‌ایم بسیاری از مسئولان از جمله شورای شهر تصور می‌کنند که ما از کشور‌های دیگر به این مناطق مهاجرت کرده‌ایم، در حالی که ما ایرانی هستیم و دولت و شورای شهر باید برای برطرف کردن مشکلات اهالی به این مناطق کمک‌های بیشتری کنند.

سیلی که محرومیت سیستان و بلوچستان را عیان‌تر کرد / نا امیدی بلوچستانی ها!

بانوی دیگری در روستای ملنگ بازار که از توابع ایرانشهر بود، گفت: دولت اگر در جای دیگر به ما زمین بدهد ما می‌توانیم آن‌جا را آباد کنیم خانه‌هایی که در این زمین‌ها ساخته شده شوره‌زار هستند و در شوره‌زار هم هیچ کاری نمی‌شود کرد و هیچ گیاهی در این مناطق رشد نمی‌کند. اینجا آلوده است و بسیاری از مردمان این محله به خاطر آلودگی و نبود بهداشت بیماری‌های مختلفی گرفته‌اند.

بررسی‌های چند ساعته ما حاکی از آن بود که مردمان این روستا هیچ اشتغالی ندارند و تنها برخی از آن‌ها به کار ماهیگیری مشغول هستند برخی از آن‌ها هم که تعدادی دام برای گذراندن امور داشتند با وقوع سیل دامهایشان تلف شده است و برخی از بز‌هایی که در این مناطق وجود داشت هم به جای خوردن علف، کاغذ و یا مقوا می‌خوردند.

مردمان روستا‌های دیگر هم وضعیتشان بدتر از این مناطق بود به طوری که کودکان این مناطق حتی آب و یا خوراکی کافی برای خوردن نداشتند.

حال سیستان و بلوچستان خوب نیست و مسئولان به ویژه شورای شهر، شهرداری و وزارت راه و شهرسازی و وزارت بهداشت هرچه سریع‌تر باید برای ساماندهی این مناطق و رسیدگی به وضعیت جسمانی مردمان آستین بالا بزنند.

البته بنیاد مسکن همزمان با وقوع سیل برای این مناطق با همکاری دولت تصمیمات بسیار مهمی گرفته و نوسازی و مقاوم‌سازی واحد‌های مسکونی این مناطق در دستور کار قرار گرفته است.

بر اثر وقوع سیل حدود ۲۴ هزار و ۲۵۰ واحد مسکونی دچار خسارت‌های تعمیراتی و صد در صدی شده‌اند و دولت تصمیم گرفته است که شیوه سکونت و ساخت واحد‌های مسکونی را در این مناطق تغییر دهد، البته در سال گذشته چندین هزار واحد مسکونی برای محرومان در این مناطق ساخته شده و بسیاری از آن‌ها تحویل داده شده است، اما دولت برای این مناطق برنامه دیگری را در دستور کار خود قرار داده و حدود یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای بازسازی واحد‌های مسکونی در این مناطق در نظر گرفته شده است.

اعطای یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی و مقاوم سازی واحد‌های مسکونی در استان سیستان و بلوچستان

روز چهارشنبه ۲ بهمن محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور اولین کلنگ ساخت احداث واحد‌های مسکونی در مناطق سیل‌زده را زد و از تخصیص هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی و مقاوم سازی واحد‌های مسکونی در استان سیستان و بلوچستان خبر داد.


بیشتر بخوانید:پرداخت تسهیلات برای بازسازی واحدهای مسکونی مناطق سیستان و بلوچستان


نوبخت در این دیدار اعلام کرد که تا سال آینده ساخت تمامی واحد‌های مسکونی در این مناطق به پایان می‌رسد و امروز هم کلید چندین واحد مسکونی که از سال گذشته برای محرومان ساخته شده بود را تحویل دادیم.

ارائه تسهیلات اجاره به واحدهای مسکونی  صد در صد تخریب شده

در همین رابطه علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن هم در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اعلام کرد که تا سال آینده ساخت تمامی واحد‌های مسکونی تخریب شده و تعمیراتی را تا سال آینده تحویل می‌دهیم و از همان روز‌های ابتدایی کار آواربرداری تمامی واحد‌های مسکونی در روستا‌های سیستان و بلوچستان آغاز شده است.

او افزود: در این حادثه کارشناسان بنیاد مسکن به صورت خانه به خانه اقدام به ارزیابی خسارت‌های ناشی از سیل پرداخته‌اند و برای واحد‌های مسکونی خسارتی و تعمیراتی در شهر‌ها و روستا‌ها تسهیلات قرض الحسنه و بلاعوض هم در نظر گرفته شده است.

تابش گفت: برای متقاضیانی که در این مناطق واحد‌های مسکونی شان به صورت صد در صد تخریب شده است تسهیلاتی برای اجاره کردن واحد‌های مسکونی در نظر گرفته‌ایم و در این مناطق به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم که فردی در کانکس و یا چادر زندگی کند.

در ادامه اسلامی فر کارشناس بازرسی خسارت‌های ناشی از سیل بنیاد مسکن اعلام کرد از همان روز‌های نخست وقوع سیل و همزمان با فروکش کردن آب کار بازرسان این مناطق برای ارزیابی آغاز شده است.

او افزود: بر اثر وقوع سیل واحد‌های مسکونی در این مناطق خسارت‌های صد در صدی ندیده‌اند بلکه سیل در این مناطق تنها به واحد‌های مسکونی خسارت‌های تعمیراتی وارد کرده است که به زودی بخش عمده‌ای از این واحد‌ها را که تعدادی از آن‌ها به دلیل آن که خشت و گلی هستند باید از نو ساخته شود به همین دلیل مجبور هستیم برخی از آن‌ها را مجددا از نو بسازیم.

سیلی که محرومیت سیستان و بلوچستان را عیان‌تر کرد / نا امیدی بلوچستانی ها!

اسلامی فر اظهار کرد: بسیاری از واحد‌های مسکونی در این مناطق خشت و گلی هستند و از سال‌های گذشته ساخته شده‌اند از سوی دیگر با همکاری بنیاد مستضعفان و تأمین سیمان کار بازسازی را آغاز خواهیم کرد و با پرداخت تسهیلات امیدواریم تا سال آینده این واحد‌ها را به متقاضیان تحویل دهیم.

سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از مهمترین استان های جنوبی کشور این روز‌ها با وقوع سیل مشکلاتشان چندین برابر شده است و این استان که می‌توانست به عنوان قطب سرمایه گذاری با داشتن سواحل مکران تبدیل شود این روز‌ها حال خوشی ندارد و بسیاری از مردمان این مناطق و مشکلاتشان به فراموشی سپرده شده است. امیدواریم دولت به ویژه وزارت راه و شهرسازی و وزارت بهداشت هرچه سریع‌تر برای رفع مشکلات این مناطق گام‌های موثری بردارد چرا که وضعیت مردمان این مناطق بسیار بحرانی است و باید هرچه سریع‌تر اقدامات لازم در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۶
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۲ ۰۷ بهمن ۱۳۹۸
بلوچستان شرمنده ام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
مردمم خیلی مظلومانه دارن زندگی میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
متاسفم بر کسانی رو که حق مظلوم رو می خورند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
مردم سیستان وبلوچستان شرمنده ایم
France
ناشناس
۱۴:۲۲ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
40 سال از انقلاب گذشته و مسئولین فقط حرف زدن. فقر مردم استان سیستان و بلوچستان همچنان باقی است. ای کاش مقام معظم رهبری دستور می دادند تا به استان های محروم توجه شود و بودجه به این استان ها اختصاص داده شود.
-
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
سیل سیستان تلنگری به مسئولان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
بترسیم از آه این مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
من به عنوان یک ایرانی وقتی این تصاویر را می بینم شرمنده می شوم که هموطنم اینگونه روزگار می گذراند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
انشاالله در گام دوم انقلاب مشکلات بر طرف می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
با سلام، جای تعجب هست کسی نظری نمی دهد چرا مدیران یا مسئولان که می توانستند کاری انجام دهند، کاری انجام ندادند و نمی‌دهند
Iran (Islamic Republic of)
گودرزی
۰۸:۱۵ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
دولت فقط به چند استان می رسد بقیه دیگر هیچ همه جای ایران وطن من است سیستان و بلوچستان عزیز فراموشت نمی کنیم
Netherlands
ناشناس
۰۷:۳۱ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
مسئولین یک کاری کنید این مردمان نجیب حقشان این نیست به دادشان برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۴ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
باسلام برای این مردم که فعلا گرفتار سیل شدند باید ازطریق کارخانه چکمه برده شود تا بیماری نگیرند
آخرین اخبار