گسترش همکاری علمی با دانشگاه‌های ترکیه زمینه‌ساز برقراری روابط اقتصادی است

استاندار آذربایجان‌شرقی با اعلام آمادگی برای گسترش همکاری‌های علمی با دانشگاه‌های ترکیه، گفت: گسترش این همکاری‌ها زمینه‌ساز توسعه روابط ۲ کشور در سایر زمینه‌ها به ویژه اقتصادی و تجاری است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان‌شرقی روز شنبه در دیدار رییس دانشگاه «جمهوریت» سیواس با وی، با اشاره به ارتباطات و علایق ۲ کشور در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی، افزود: ترکیه از جمله کشور‌های دوست و برادر ایران است و روابط ۲ کشور در حوزه‌های مختلف همواره رو به گسترش بوده است.
اوبر ضرورت توسعه تعاملات علمی و دانشگاهی ایران و ترکیه تاکید کرد و اظهار داشت: توسعه ارتباطات تجاری و اقتصادی، بدون در نظر گرفتن مناسبات علمی، امکان پذیر نیست و باید بیش از پیش به این موضوع توجه کرد.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: هرچند تحریم‌های اقتصادی، موضوع تبادل دانشجو با کشور‌های همسایه را نیز تحت تاثیر قرار داده است؛ اما باید با عزم جدی نسبت به بسترسازی برای توسعه فعالیت‌های علمی و همکاری‌های مشترک دانشگاهی اقدام کرد.

پورمحمدی، با اشاره به فعالیت تعدادی از شرکت‌های ترکیه‌ای در شهرک سرمایه‌گذاری خارجی تبریز ادامه داد: روسای جمهوری ایران و ترکیه نسبت به توسعه هرچه بیشتر تعاملات دوجانبه باور عمیق دارند و انتظار می‌رود با افزایش رفت و آمد هیات‌های تجاری و بازرگانی، ارتباطات درخشان‌تری بین ۲ کشور برقرار شود.

او با بیان اینکه تبریز و آذربایجان از گذشته‌های دور به عنوان قطب صنعت و معدن ایران محسوب می‌شود، یادآوری کرد: بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه‌های مختلف استان فعالیت می‌کنند و این استان می‌تواند محور تعاملات اقتصادی و تجاری ایران با کشور‌های دیگر باشد.

عالم ییلدیزرییس دانشگاه جمهوریت سیواس نیز در این دیدار با تاکید بر اهمیت گسترش مناسبات علمی و دانشگاهی با دانشگاه‌های تبریز، گفت: این دانشگاه هیچ محدودیتی برای گسترش ارتباطات خود با جمهوری اسلامی ایران و بخصوص آذربایجان شرقی وجود ندارد.

او افزود: دانشگاه جمهوریت سیواس، نهمین دانشگاه قدیمی ترکیه است که ۵۳ هزار دانشجو، ۱۸ دانشکده، ۴ مرکز پژوهشی، ۲ هزار استاد و ۳ هزار کارمند دارد.

او با اشاره به توانمندی‌های علمی و دانشگاهی آذربایجان شرقی، خواستار گسترش ارتباطات فرهنگی و علمی با این استان در زمینه‌هایی مانند ایجاد دانشگاه‌های مشترک و تبادل دانشجو شد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: دانشگاه ، استانداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار