محمدباقر قالیباف:

از بُعد ساختاری، نظام اداری ما نسبیتی با بایدهای نظام ندارد/ کار، نشد ندارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت گفت: ما در کشور یک مشکل اساسی داریم و آن این است که از بُعد ساختاری، نظام اداری ما نسبیتی با بایدهای نظام ندارد.

از بُعد ساختاری، نظام اداری ما نسبیتی با بایدهای نظام نداردبه گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: من درباره موضوع انتخابات اینجا هستم، اما در یک نگاه کلان می خواهم بگویم که ما در کشور یک مشکل اساسی داریم و آن این است که از بُعد ساختاری، نظام اداری ما نسبیتی با بایدهای نظام ندارد.

او افزود: این موضوع در اقتصاد خرد و کلان، فرهنگ و  تقریبا تمام امور ما وجود دارد و معتقدم تا زمانی که این روند اصلاح نشود وضع کشور ما سر و سامان نخواهد داشت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اداره یک مجموعه بزرگ چه تحت عنوان حکومت و یا چه تحت نام دولت نیازمند هنر حکومت داری است، همانطور که مدیریت هم نیازمند علم و هم هنر و هم تدبیر و... است.

او افزود: در حقیقت باید حکمت عملی و نظری ما بایکدیگر هماهنگ باشد؛ اما وقتی که نگاه می کنیم متوجه می شویم حکمت عملی و نظری ما الزامات خود را ندارد و تا زمانی که این امر در کشور اصلاح نشود این ناکارآمدی های ما نیز حل نخواهد شد.

شهردار سابق تهران اظهار کرد: من معتقدم که برخی ناکارآمدی های ما اشباع شده، یعنی وقتی یک اقدامی را برخی رها کرده و می گویند خودش حل خواهد شد و برخی دیگر هم معتقد هستند نباید در آن دخالت کنند می‌شود ناکارآمدیِ اشباع شده.

قالیباف گفت: البته این به این معنی نیست که ما در کشور نقاط قوت نداریم، بلکه نقاط قوت بسیار خوبی هم داریم، اما درحال حاضر با نگاه آسیب شناسی به آن نگاه می کنیم و جایی‌ که هم که قرار است این وضعیت اصلاح شود براساس قانون اساسی مجلس درست خواهد شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: وقتی که به پیشکسوتان مجلس نگاه کردم و به قانون اساسی و تجربه ۴۰ سالِ بعد از انقلاب فکرمی کنم معتقدم که این امورِ اصلاحی باید از مجلس آغاز شود.

قالیباف افزود: البته برخی ها می گویند که از مجلس نمی شود آغاز کرد، اما من این صحبت هارا قبول ندارم، زیرا معتقدم کار نشد ندارد.

او گفت: من وقتی در نیروی انتظامی بودم در آنجا گفتم که ما ابتدا باید به این نیرو هویت بدهیم، یعنی وقتی بچه ها به مدرسه می رفتند ابتدا از آنها می پرسیدند پدرت چه کاره است و آنها نمی دانستند چه باید بگویند، اگر بگویند نیروی انتظامی و یا ناجا کسی نمی شناسد؛ پس اول باید شغل او را تعریف کرد، به نحوی که همه فهمیده و آن بچه هم سربلند باشد که به این می گویند هویت.

قالیباف با اشاره به سابقه کاری خود افزود: در نیروی انتظامی ما ۱۱۰ را راه انداختیم که تحول عظیمی بود. پشت این طرح ما مدیریت، انضباط ، ساختار، تغییر فرهنگ و .. جریان داشت و حتی یک نفر به من گفت شما آدم ها را تراشیدید و از نو ساختید که البته این کار من نبود، بلکه همان پرسنل این اقدامات را انجام دادند.

او تاکید کرد: معتقدم که ۲۹۰ نفری که در مجلس می‌آیند باید بانی یک تحول شوند و وقتی رهبری می گویند باید قوی شویم، مجلس باید این قوی شدن را آغاز کند.

فعال اصولگرا گفت: قوی شدن یعنی کارآمد و توانا شویم که البته این به این معنا نیست که دولت قوی شود، زیرا هرچی دولت قوی شود مردم ضعیف خواهند شد، شما دولت را ببینید الان چقدر بزرگ شده. تک تک مردم ایران باید قوی شوند و نمایندگان مجلس به عنوان نمایندگان مردم باید این راه را هموار کنند.

او تاکید کرد: پس قبل از اینکه این تغییر در میان مردم بیفتد حتما باید درون مجلس اتفاق بیفتد و ۲۹۰ نفر نماینده باید با خرد جمعی به این باور برسند. همانطور که من در شهرداری هم گفتم تا در شهرداری تحول اتفاق نیفتد اتفاقی برای شهر و شهروند نخواهد افتاد. من در دوران شهرداری به مردم گفتم که اگر هر ۶ ماه تغییر را حس نکنند، این به معنی مشکل است. 

قالیباف افزود: در سیاست های کلانِ رهبری هم به این موضوعات اشاره شده و من معتقدم در گام دوم انقلاب، تحول باید در مجلس شروع شود که این نیازمند حضور افراد انقلابی ،متعهد و جوان است که این افراد باید به سنت های الهی ایمان داشته باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: عدم خود باوری و غرب زدگی ریشه در عدم باور به سنت های الهی دارد، زیرا در قراآن خدا به همه مومنان قول داده که حق شما پیروزی است به شرط مومن بودن.

قالیباف با اشاره به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: معتقدم در انتخابات دوم اسفند دلدادگان به انقلاب و شیفتگان به خدمت باید این تحول را آغاز کنند نه تشنگان قدرت و ما برای جبران ناکارآمدی ها به یک برنامه ۵ ساله نیاز داریم؛ این تحول باهمین شرایط بین المللی داخلی و منطقه ای کافی است و ما در برنامه خود قادریم کاری کنیم که همه مردم ما تغییر را حس کنند، پس این اراده باید در این ۲۹۰ نفر بوجود بیاید.

او افزود: البته که من می فهمم که ما در اجرای قانون و آیین نامه داخلی مجلس مشکل داریم و به بندهایی از قانون اساسی ما اصلا توجهی نشده و می فهمم که اگر نماینده ای به مجلس عزا و عروسی محل خودش نرود حسابش با کرام الکاتبین است، اما به این معنی نیست که مسائل بین المللی را فدای محله کنیم و یا برعکس.  نباید سطح ملی فدای سطح محلی شود. اما باید بگویم که سطح محلی را نیز نباید فراموش کرد. ما باید تناسب بین این سطوح ایجاد کنیم. هر چه سیطره بر میزان بروکراسی بیشتر شود، مشکلات کمتر می شود. نظام بروکراسی ما مانند اسب سرکشی شده است که باید افساری به آن زده شود و دولت باید به تولی گری بپردازد، حتی اگر اقدامات‌ کوچک باشد.

شهردار سابق تهران گفت: اگر می خواهیم انقلاب و کشور قوی شود، مردم باید قوی شوند، اگر این را بخواهیم باید دولت کوچک تر شود و مجلس باید به راس امور بازگردد و خودش باید پیشقراول بازگرداندن قدرت به مردم شود، امری که نیازمند حضور نیروهای انقلابی است؛ هرجا انقلابی وارد شدیم، موفق بودیم. انقلابی گری به معنی کارهای محکم، پر قدرت، بدون فساد، علمی و سیستمی است.

قالیباف با اشاره به روند اف‌ای تی اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این پرونده هنوز هم موضوع مجمع هست و رهبری هم گفتند که این کار کاری کارشناسی است که باید با کارشناسی دنبال شود و هنوز دارد درباره اش بحث می‌شود. اما واقعا اف‌ای تی اف با شرایط موجود کشور هم خوانی ندارد؛ زیرا برخی گمان می کنند این طرح قرار است تحریم‌ها را کاهش دهد، در حالی که با شرایط موجود کشور قادر به انجام این کار نیستیم. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
لااله الاالله، چی میگی،؟ چرااینقدرآسمون ریسمون میکنی؟
آخرین اخبار