گزارش نیویورک تایمز از تحقیر شهروندان ایرانی در فرودگاه‌های آمریکا

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به بدرفتاری پلیس فرودگاه آمریکا با شهروندان ایران پرداخت.

گزارش نیویورک تایمز از تحقیر شهروندان ایرانی در فرودگاه‌های آمریکابه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به بدرفتاری پلیس آمریکا با شهروندان متولد ایران اشاره کرد.

در این گزارش آمده است: از زمان تشدید تنش‌ها میان ایران و آمریکا در ماه اوت، واشنگتن از ورود ۱۶ دانشجوی ایرانی به خاک آمریکا ممانعت به عمل آورده است.

این گزارش با مصاحبه مستقیم با قربانیان ایرانی، از بازداشت این افراد و بدرفتاری با آن‌ها از سوی پلیس آمریکا خبر داد.

این روزنامه آمریکایی افزود: شمار فزاینده‌ای از دانشجویان ایرانی چنین خاطره مشترک جمعی دارند. بسیاری از آن‌ها موفق شده بودند از برخی از معتبرترین دانشگاه‌های جهان پذیرش بگیرند. وزارت امور خارجه آمریکا پس از طی یک روند آزمایشی ماهانه بسیار خسته کننده سرانجام با ورود آن‌ها به این کشور موافقت و به منظور سفر به آمریکا برایشان روادید صادر می‌کند اما وقتی پای این دانشجویان به فرودگاه‌های آمریکا می‌رسد، ماموران اداره گمرک مرزبانی مخالفت می‌کنند و آن‌ها را با پنج سال ممنوعیت از درخواست مجدد برای بازگشت به آمریکا به خانه باز می‌گردانند.

بسیاری از این دانشجویان می‌گویند به آن‌ها گفته نشده است که چرا «غیرقابل قبول» تلقی می‌شوند- برچسبی که مأمورین گمرک اختیار گسترده‌ای برای اعمال آن دارند.

اداره گمرک و مرزبانی آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شده است دلایل بالقوه متعددی برای این عدم پذیرش وجود دارد، از جمله مسائل مربوط به بهداشت و سلامت، جرم و جنایت و نگرانی‌های امنیتی. 

محمد که از آوریل ۲۰۱۹ در دانشگاه نورث ایسترن تحصیل می‌کرد و بار‌ها طی این مدت بین کانادا و آمریکا رفت و آمد کرده بود، می‌گوید در یک سفر دانشگاهی برای ارائه مقاله اش درباره حوزه الکترومغناطیس در یک کنفرانس علمی به پاریس سفر کرده بود. اما در ماه اکتبر موقع بازگشت پس از ورود به فرودگاه لوگان در بوستون با رفتار خشن مامور اداره گمرک روبرو شد. مامور به محمد گفت ویزای وی باطل شده است و برای ثبت در سوابقش از وی عکس گرفت. محمد می‌گوید در حالی که نومیدی در عکس از سر و رویم می‌بارید، آن‌ها به من می‌خندیدند. من در آن لحظات احساس خواری و تحقیر می‌کردم. خدمه پرواز در سفر بازگشت به پاریس تلفن همراه و اسناد مسافرتی محمد را گرفتند و تا زمانی که به پاریس نرسیده بود از بازگرداندن آن‌ها خودداری کردند. محمد می‌گوید وی ساعت‌ها در فرودگاه پاریس نشست و گریه می‌کرد و نمی‌دانست چه کار باید بکند.

امین ۳۴ ساله دانشجوی دکترا از دانشگاه فلوریدا نیز می‌گوید ماموران در فرودگاه می‌خواستند بدانند چرا من آدرس‌ ای میل قبلی و یک مقاله تحقیقاتی را که قبلا نوشته بودم در درخواست ویزایم ذکر نکرده ام. وقتی ماموران به او گفتند ویزایش باطل شده و به ایران بازگردانده خواهد شد، روی صندلی غش کرد و به گریه افتاد. تا چند روز پرواز بازگشتی به ایران وجود نداشت بنابراین، امین شش ساعت در یک سلول سرد بازداشت بود و سپس دست بسته و با زنجیر به یک بازداشتگاه ویژه مهاجران در جورجیا منتقل شد. ماموران در آن بازداشتگاه به وی دستور دادند در برابر آن‌ها لباسهایش را بیرون بیاورد و برهنه شود. حالا وی در بازگشت به ایران شش هزار دلار معادل پول دو سال کارش ضرر کرده و شغلش را در شرکت قبلی از دست داده است.

حمید دیگر دانشجوی ایرانی هشت ماه برای کسب ویزا منتظر ماند. ولی وقتی وارد شیکاگو شد، ۱۹ ساعت در یک سلول حبس شد. ماموران در فرودگاه از وی درباره دیدگاهش در خصوص حوادث سیاسی اخیر در ایران پرسیدند. از وی همچنین پرسیده شد درباره سقوط هواپیمای اوکراینی  چه فکر می‌کند. حمید به مامور آمریکایی گفت وی دوستی داشته که در آن هواپیما جان باخته است. حمید می‌گوید به وی و دو مسافر بازداشتی در سلول پتوی نازک داده شد و آن‌ها نتوانستند به درستی بخوابند. حمید گفت: پس از ۲۴ ساعت من به همراه دو مامور مسلح مانند یک تروریست سوار هواپیمای بازگشت به مقصد استانبول شدم. این رفتار هم غیرانسانی و هم بسیار تحقیرآمیز بود.

ریحانه امامی ۳۵ ساله قصد داشت برای تحصیل در دانشکده فلسفه دانشگاه هاروارد وارد آمریکا شود، ولی روز ۱۸ سپتامبر از فرودگاه لوگان بازگردانده شد. سئوالات ماموران از وی ابتدا ساده بود. مانند اینکه کجا کار می‌کند و خویشاوندانش چه کسانی هستند. ولی بعدا لحن سئوالات تندتر شد. ماموران نظر ریحانه را درباره انفجار‌ها در تاسیسات نفتی عربستان سعودی پرسیدند و وی گفته بود چند روز گذشته را مشغول بستن بار سفر بوده و اخبار جهان را پیگیری نکرده است. ریحانه می‌گوید: من به آن‌ها گفتم در کل آدمی سیاسی نیستم و بیشتر به مباحث فلسفی علاقه دارم.

او می‌افزاید در طول ۹ ساعت بازجویی به آن‌ها گفتم می‌توانم قدری استراحت کنم، چون ۱۸ ساعت در سفر بوده‌ام ولی مامور گفت تعداد زیادی از مسافران نیز همین کار را کرده اند و یک دانشجو از دانشگاه هاروارد "باید به اندازه کافی باهوش باشد تا بتواند از عهده این کار‌ها برآید"!
ریحانه می‌گوید: حالا شغلم را از دست داده ام. این برای من و خانواده ام واقعا مثل یک شوک و ضربه روحی بود و هنوز تلاش می‌کنیم باور کنیم چه اتفاقی افتاده است.

پگاه ۲۸ ساله نیز یک دانشجوی دیگر ایرانی است که خود را برای تحصیل در رشته کارشناسی ارشد در دانشگاه نیوهمپشایر آماده می‌کرد. او روز اول اوت از فرودگاه لوگان به ایران بازگردانده شد.

پگاه پس از پانزده ماه انتظار برای صدور ویزا از شیراز عازم بوستون شده بود. او می‌گوید: وقتی وارد فرودگاه شدم بدرفتاری‌ها شروع شد. مامور گمرک به خاطر اسکن اشتباه اثر انگشت سرم فریاد کشید. یک مامور دیگر لپ تاپ و هارد درایو و تلفن همراهم را گرفت و ساعت‌ها بلاتکلیف منتظر ماندم. بعد از مدتی از یکی از ماموران پرسیدم آیا می‌توانم چیزی بخورم؟ این مامور به گونه‌ای تحقیرآمیز یک شکلات به سمت من پرتاب کرد، مثل اینکه جلوی سگ چیزی می‌اندازد و سرم فریاد کشید بگیرش. به تو می‌گویم بگیرش. بعد مرا به اتاق کوچکی بردند. یک مامور یک سری سوال از من کرد مانند اینکه چرا ایران یک نفتکش انگلیسی را در ماه ژوئیه توقیف کرد.

این مامور به پگاه گفته است: آیا می‌دانی می‌توانیم تو را بگیریم و اینجا در آمریکا نگه داریم و هیچکس نمی‌فهمد کجا هستی؟

پگاه می‌گوید وحشت زده شده بودم. به آن‌ها گفتم هیچ چیز نمی‌دانم. واقعا نمی‌دانم من فقط یک دانشجو هستم.

محمد علمی ۳۱ ساله قرار بود در دانشگاه کالیفرنیا در سانتا باربارا در مقطع دکترا تحصیل کند. او روز ۱۳ دسامبر در فرودگاه بین المللی لس‌آنجلس از ورود به آمریکا منع شد. او قصد داشت به همراه همسرش شیما موسوی زندگی جدیدی را در آمریکا آغاز کند. آن دو در ماه اوت ازدواج کرده بودند و علمی می‌خواست به همسرش که وی نیز در آمریکا دانشجو بود ملحق شود.

خانم موسوی در خانه بستگان در نزدیک فرودگاه منتظر ورود همسرش بود که محمد هشت ساعت پس از فرود هواپیما تلفن کرد و گفت اجازه ورود به آمریکا به او نداده اند. خانم موسوی برای کمک به فرودگاه رفت و هنوز در فرودگاه بود که همسرش حدود ساعت ۳ بعدازظهر روز بعد با یک پرواز به ایران بازگردانده شد.

پس از حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد در راستای انتقام تهران از آمریکا به دلیل ترور سردار سلیمانی، ماموران گمرک آمریکا فشار خود بر شهروندان ایرانی را تشدید کرده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
کسی که از رو جهالت یا لجاجت با اسلام برای غرب له له میزنه و سنگ شیطان را به سینه میزنه همو بهتر که تحقیر بشه بجهنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۱۱ بهمن ۱۳۹۸
من خودم چند تا دعوتنامه از كنفرانساي آمريكا گرفتم ولي جرأت نميكنم هزينه كنم چون اولا بايد ٤٠٠ دلار هزينه ارسال دعوتنامه بدم بعدم سه بار بايستي برم دبي برا مصاحبه تازه بعد از گذشتن از هفت خان رستم و گرفتن ويزا اصلا معلوم نيست راه بدن يا نه
Germany
ناشناس
۱۸:۲۰ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
کسی که به کشور دشمن ملت ایران برود همون توهین هم از سرش زیاده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۰۷ بهمن ۱۳۹۸
مگه توکشورخودمون قحطی دانشگاه هست واقعاایاارزشش روداره این همه خفت وتحقیر
Germany
ناشناس
۱۸:۱۳ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
حق هر کی تو این شرایط بره آمریکا همون تحقیره
Iran (Islamic Republic of)
ع
۲۱:۱۵ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
لعنت به این مامورین بی فرهنگ هیچ نشانی از انسانیت در این ها نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
چرا باید بری به یک کشوری و اونجا درس بخونی و بمونی و به پیشرفت تکنولوژی اونها کمک کنی که پیشرفت کنن و از اون پیشرفت برای زور گفتن به مردم جهان استفاده کنن
چرا باید به کشوری بری که به مردم جهان ظلم میکنه
چرا باید به کشوری بری که دشمن مردم کشور خودته
چرا چرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
دیگه مرید به آمریکا مگه به غیر از آمریکا جای دیگر دانشگاه نیست یعنی تو کل دنیا فقط اونا باسوادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
بهتر - خب برگردین به کشور خودتون دیگه چیکار می کنید آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
وعده دروغ بازگرداندن عزت به پاسپورت ایرانی معنایش همین بود؟
Germany
ناشناس
۱۸:۱۶ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
ایرانی واقعی که به کشور و نظامش افتخار می کنه عزیزه و عزت داره. و اگر دشمنان این آب و خاک (امریکا) توهینی میکنن از روی بیچارگی و عقب افتادگیشون نسبت به ایرانه و ربطی به عزت پاسپورت ایرانی نداره.
Germany
ناشناس
۱۸:۱۹ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
چقدر سطح فکری تنزل پیدا کرده باشه که موضوع عزت پاسپورت رو به بی احترامی و توهین دشمن به مردم کشوری که اون دشمنو شکست داده و جلوش پرچم شکست رو بالا نبرده، ربط بده!!!!!.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۵ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
وقتي ويزا ميدن بايد را بدن والا خسارت بليط و هزينه هاي اخذ ويزا رو بايستي از حلقومشون كشيد بيرون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
وقتی وزیر خارجه ما یه ملت خار و خوردش میکنه چه انتظاری از اونا داری
آخرین اخبار