هوبره پرنده با ابهت کویرهای خراسان جنوبی/ تاوان سنگین شکار هوبره برطبیعت زیرکوه

هوبره از جمله پرنده‌های مهاجر کمیاب در زیرکوه بوده که به دلیل قاچاق و شکار غیر مجاز در خطر انقراض قرار گرفته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، همزمان با فرارسیدن روز‌های سرد سال، شهرستان زیرکوه میزبان پرندگان زیبا و کمیابی مانند هوبره می‌شود. گران قیمت بودن این پرنده در دیگر کشور‌ها و نا آگاهی و همکاری افراد بومی با شکارچیان و قاچاقچیان این پرنده منحصر به فرد باعث شده تا نسل این پرنده در خطر انقراض قرار گیرد.

بنا به گفته مردم و کارشناسان، تله گذاری شکارچیان غیر مجاز برای صید هوبره، نه تنها کاهش جمعیت این پرنده را به دنبال دارد بلکه باعث از بین رفتن مراتع و صدمه زدن به حیات طبیعت می‌شود. همچنین این امر عرصه تنفس را برای روستاییان تنگ کرده و منابع تغذیه دام‌هایشان را از بین می‌برد.

از بین رفتن بوته‌ها و باز شدن پای باد‌های ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان در نواحی مختلف زیرکوه هم خاک را به میدان مبارزه با ساکنان روستا‌های مجاور فرا می‌خواند و موجی از نارضایتی را به راه می‌اندازد.

اگرچه فعالان محیط‌زیستی سعی می‌کنند آلام طبیعت را که بر اثر تخریب‌های انسانی به وجود آمده است تسکین دهند، اما ظاهراً نظارت‌ها برای نگهداری از حیات وحش و طبیعت باید بیش از پیش تقویت شود.

از دیگر گفته‌های مردم و مسئولان هم می‌توان فهمید که تله گذاری شکارچیان علاوه بر تهدید هوبره، حیات دیگر وحوش را به خطر می‌اندازد و حیوانات زیادی را در دام خود گرفتار می‌کند.

 

هوبره پرنده با ابهت کویرهای خراسان جنوبی/ تاوان سنگین شکار هوبره برطبیعت زیرکوه

مقابله با شکارچیان هوبره نیازمند عزم ملی

یکی از شهروندان بارینجگان زیرکوه در این خصوص بیان کرد: با توجه به اینکه نسل هوبره در حال انقراض بوده، برای مردم منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است، اما متأسفانه در این روستا هم شکار‌هایی انجام می‌شود.

شیفته با بیان اینکه شکار هوبره علاوه بر انقراض نسل این پرنده کمیاب، باعث تخریب مراتع مردم می‌شود، گفت: با توجه به قرار گرفتن روستا در معرض باد‌های ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان، فرسایش خاک و طوفان صورت می‌گیرد.

او با بیان اینکه مقابله با شکارچیان نیازمند عزم ملی می‌طلبد، اظهار کرد: از مسئولان خواستاریم با استفاده از ظرفیت مردم به عنوان همیار محیط زیست با این پدیده مقابله کنند.

شیفته با بیان اینکه افراد معدودی از شکار هوبره سود می‌برند، اما کل مردم منطقه ضرر می‌کنند، گفت: علی رغم تلاش‌های انجام شده، با توجه به عرصه وسیع روستا‌ها و نیرو‌های محدود محیط زیست امکان حفاظت از تمام مناطق نیست.

این جوان روستایی ادامه داد: در روستا‌ها انسان‌های متعهد، مؤمن، انقلابی و دوستدار طبیعت و محیط زیست وجود داشته که می‌طلبد مورد استفاده قرار گیرند.

زخم شکارچیان بر تن روستاییان

یکی دیگر از اهالی این روستا هم با بیان اینکه ۲۰۰ متر از مراتع درخت کاری را تخریب می‌کنند تا تله گذاری کنند، گفت: این امر باعث از بین رفتن مراتع جنگلی و منابع تغذیه‌ای دام‌ها می‌شود.

محمدی با اشاره به باد‌های ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان بیان کرد: از بین رفتن درختان باعث ایجاد گرد و خاک و طوفان شده که بسیاری از روستاییان را آزار می‌دهد.

او خواستار مقابله جدی با شکارچیان این پرنده کمیاب شد و افزود: اگرچه تله را برای هوبره جایگذاری می‌کنند، اما گاهی اوقات حیواناتی مانند گربه وحشی، خرگوش و حتی گوسفندان گرفتار می‌شوند.

جمعیت هوبره رو به انقراض

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به ویژگی‌های هوبره بیان کرد: هوبره پرنده‌ای درشت جثه بوده که به دلیل شباهت زیاد به بوقلمون، به نام بوقلمون وحشی هم شناخته می‌شود.

حسن اکبری با بیان اینکه این پرنده کمتر پرواز می‌کند و بیشتر راه می‌رود، اظهار کرد: همچنین گاهی پرواز‌های طولانی مدت داشته و تا پاکستان، چین و مغولستان می‌رود.

او با بیان اینکه این پرنده در ایران دارای جمعیت بومی و مهاجر است، اظهار کرد: بخشی به عنوان مهمان وارد خراسان جنوبی و در فصل زاد و ولد دوباره مهاجرت می‌کنند.

اکبری با بیان اینکه جمعیت این پرنده در معرض خطر انقراض است، افزود: متأسفانه در کشور‌های عربی از این پرنده به عنوان پرنده‌های تفریحی استفاده می‌شود بنابراین از کشور ما قاچاق‌هایی صورت می‌گیرد.

 

هوبره پرنده با ابهت کویرهای خراسان جنوبی/ تاوان سنگین شکار هوبره برطبیعت زیرکوه

زیرکوه بیشترین تله گذاری هوبره در کشور را دارد

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی اظهار کرد: متأسفانه خراسان جنوبی تقریباً بالاترین نرخ قاچاق پرنده هوبره را دارد و بیشترین تله گذاری کشور را در شهرستان زیرکوه داریم.

او با بیان اینکه از ابتدای امسال  قریب به دو هزار تله را جمع آوری کردیم، افزود: متأسفانه تله گذاری برای برخی از جوامع محلی شغلی کاذب شده و بعد از جمع آوری تله توسط محیط زیست، دوباره تله گذاری می‌کنند.

اکبری بیان کرد: شکار هوبره زمینه تشکیل گرد و غبار را ایجاد می‌کند که در این امر اداره کل منابع طبیعی هم مسئول بوده و باید ورود کنند.

او با بیان اینکه باید مقابله با شکارچیان فرهنگ سازی شود که این کار را شروع کرده ایم، گفت: از مسئولان شهرستانی خواستاریم ردیف اعتباری فرهنگ سازی و آموزش برای این امر اختصاص یابد.

اکبری با بیان اینکه طی سال گذشته برای این امر از ردیف اعتبارات ملی ۲۰ میلیون تومان اخذ کردیم، اظهار کرد: با این اعتبار توانستیم اقداماتی گسترده و مهم انجام دهیم.

مدیر کل محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد: انتظار داریم انسجام بین دستگاهی شکل گیرد و دستگاه‌های قضائی در شناسایی مهره‌های اصلی قاچاق گام بردارند.

هوبره پرنده با ابهت کویرهای خراسان جنوبی/ تاوان سنگین شکار هوبره برطبیعت زیرکوه

شکار هوبره ۳۰ میلیون جریمه دارد

فرماندار زیرکوه  بیان کرد: مردم بهترین همیاران مسئولان در امر حفاظت از محیط زیست هستند.

عرب شاهی با بیان اینکه شکار نیاز به تله داشته و تله گذاری هم نیازمند بوته کنی است، گفت: استفاده از توان نیرو‌های نظامی و انتظامی، شورا‌ها و دهیاران و تشکل‌های مردمی از جمله اقدامات انجام شده برای جلوگیری از این امر است.

او جریمه شکار هر پرنده هوبره را قریب به ۳۰ میلیون تومان دانست و اظهار کرد: جریمه این پرنده برای افرادی که دانسته اقدام به شکار می‌کنند، نسبت به افرادی که ندانسته اقدام به این کار می‌کنند، بیشتر است.

آنچه مسلم است حفظ حیات وحش و منابع طبیعی از وظایف هر انسان بوده که باید در انجام این رسالت کوشا باشد. به نظر می‌رسد باید با فرهنگ سازی از سوی متولیان نهضتی فراگیر برای حراست از حیات وحش صورت گیرد که این امر همتی بلند و اقدامی ریشه‌ای را می‌طلبد.

 منبع: مهر

 انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.