میراشرفی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان؛

کشف ۲ هزار میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان قاچاق معکوس/ حجم ۳۵.۵ میلیاردی صادرات در ۹ ماهه امسال

میراشرفی اظهار کرد: گمرک ایران در ۹ ماهه امسال  ۲ هزار میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان قاچاق معکوس را کشف و ضبط کرده است.

حذف ۱۰۰ درصدی استفاده از  کاغذ در گمرک ایران / حجم ۳۵.۵ میلیارد دلاری صادرات در ۹ ماهه امسالبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان مهدی میر اشرفی, رئیس گمرک جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری خود که در تقارن با روز جهانی گمرک برگزار شد, اظهار کرد: شعار جهانی امسال روز جهانی گمرک بر مبنای تقویت ثبات اقتصادی و زیست محیطی نام گذاری شده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: گمرک ایران نیز در راستای همکاری با گمرک جهانی در هوشمندسازی گمرک اقداماتی را انجام داد. فعالیت های گمرک ها در سال ۲۰۲۰ باید بر مبنای الکترونیکی باشد ایران نیز در بحث گمرک کاغذ را به صورت ۱۰۰ درصدی حذف کرده ایم. همین روند با به کارگیری کارشناسان آنلاین در گمرک برای اولین بار منجر به کاهش فساد در سیستم گمرک ها شد.

رئیس گمرک جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: با راه اندازی گمرک موبایلی قدمی دیگری در فعالیت های گمرک برداشته شد. تولید پلمب هوشمند  در کشور برای اولین بار رقم خورد که تمام این روند ساخت داخل بوده است. تراشه های نصبی روی این پلمب کار را برای خوانش الکترونیکی مبادی رسمی گمرکی آسان و دقیق می کند.

میر اشرفی تاکید کرد: در ۹ ماهه امسال علارغم تحریم های اعمال شده در تجارت خارجی ایران بالغ بر ۳۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار صادرات داشتیم که این رقم در سال های پس از انقلاب بی نظیر است. این رقم معادل ۱۱۵ میلیون تن کالای صادراتی است که نسبت به سال گذشته ۲۰.۷۶ در صد رشد وزنی و ۳.۲ درصد کاهش ارزشی را تجربه کرده است.

رشد  ۲۰ درصدی وزن صادرات ایران در ۹ ماهه امسال

معاون وزیر اقتصاد در امور گمرک بیان کرد: مقاصد صادراتی ما به ترتیب چین با ارزش صادراتی ۸.۳ میلیارد دلار, عراق با ۸ میلیارد دلار, ترکیه ۴.۱ میلیارد دلار , امارات با ۳.۷ میلیارد دلار و افغانستان با ارزش صادرات ۱.۹ میلیارد دلار هستند.

میر اشرفی بیان کرد: امسال با نصب ایکس ری های چمدانی در مرزهای غربی  کشور کمترین میزان تخلف در سبد مسافرتی زائران را شاهد بودیم. 

رئیس گمرک ایران از کشف ۵۱۹ تن مواد مخدر در ۹ ماهه امسال خبر داد و گفت: ۱۰۲۹ تن از این مواد مخدر مربوط به ماده مخدر هروئین, ۴۲۶ تن تریاک و ۲۷۶ تن مواد مخدر مصنوعی و قرص های روانگردان بوده است. 

او ادامه داد: مبنای ارز کالاهای اساسی هم چنان ۴۲۰۰ و مبنای دیگری بر اساس ارز نیمایی باشد. دولت برای این که آثار تورمی را بکاهد سود بازرگانی را طوری تنظیم کند تا منجر به رشد تورم در جامعه نشود حال باید منتظر بود و تصمیم مجلس را در نظر گرفت.

میر اشرفی به درآمد مصوب شده بودجه برای گمرک اشاره کرد و گفت: بودجه سال ۹۸ برابر ۱۶ هزار میلیارد تومان پیش بینی  شده است که از این رقم تا کنون ۱۰ هزار میلیارد تومان محقق شده است و ۳ هزار میلیارد تومان آن برای ضمانت نامه است. مابقی نیز تا اسفند تحقق خواهد داشت.

جزئیات ۲۰۰ کانتینر لوازم آرایشی و بهداشتی دپو شده در گمرک 

میر اشرفی تاکید کرد: در بنادر بیش از ۷۰ میلیارد دلار کالا دپو شده است که از این میزان ۲۰۰ کانتینر مربوط به لوازم بهداشتی و آرایشی است که ابتدا ثبت سفارش شده است و در گروه کالا ۲ قرار داشته ولی تا به بندر برای ترخیص برسند این روند تغییر کرده و این اقلام به گروه ۴ تبدیل شده اند.

معاو وزیر  امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در بحث آمارها به هیچ عنوان دستکاری رخ نمی دهد و در بسیاری از موارد حجم صادرات را هم کمتر اعلام کردیم. در پایان سال ۹۷ ارزش های صادراتی را ۳۰ درصد کاهش دادیم.

میر اشرفی از صادرات به ترکیه خبر داد و گفت: رشدی که در  صادرات ۹ ماهه داشتیم به جهت تعداد اظهارنامه صادرات گاز بوده است. چرا که آمار صادرات گاز جز اقلام غیرنفتی بیان می شود.

رئیس کل گمرک ایران بیان کرد:‌ ایکس ری ها کامیونی نصبی در بندر شهید رجایی کاملا بومی و ساخت ایران است. ۵ دستگاه ها از طریق وزارت دفاع ساخته شد که هم اکنون از ۸ شرکت داخلی آماده ساخت مابقی هستیم. به ۵۰ دستگاه ایکس ری نیازمندیم.

۲۰ هزار تن ذرت به کشور آفریقایی مرجوع شد

وی در واکنش به ادعایی مبنی بر ترخیص قسمتی از ذرت ها در بندر امام خمینی (ره) اظهار کرد: اگر قرار بر ترخیص ذرت های آلوده بود همین ۱۴۶ هزار تن نیز که هم اکنون دپو شده است نیز ترخیص می شد. در خصوص ذرت های وارد شده از سال ۹۱ تا ۹۵ هم دامپزشکی و قرنطینه این اقلام را مجاز به واردات دانستند اما استاندارد به عنوان مرجع سوم با سنجش ۵ پی پی ام را مد نظر قرار داده وپ مانع ورود آن به کشور شده است. در حالی که اتحادیه اروپا استاندارد رسمی سنجش سم افلانتوکسین را ۲۰ پی پی ام قرار داده است.

این مقام مسئول ادامه داد:‌ ۲۰ هزار تن به مقصد یکی از کشورهای آفریقایی بارگیری و مرجوع شده است.

این مقام مسئول تشریح کرد: همچنین ۳۷۰۰ دستگاه خودرو نیز براساس حکم مراجع قضایی به ظن قاچاق توقیف شدند که در حال حاضر ۷۰۰ دستگاه برائت گرفته‌اند، از سوی دیگر ۱۳۰ خوردو با حجم بالای موتور ۲۵۰۰ سی‌سی با معافیت جانبازی و داشتن رای دیوان عدالت اداری همچنان ترخیص نشده و در گمرک مانده‌اند.

پروسه کاری واردات به ۴ روز کاهش یافت

وی با بیان اینکه توانستیم میزان پروسه کاری برای واردات کالا را از ۲۶ روز به ۴ روز کاهش دهیم گفت: ‌همچنین این مدت زمان برای صادرات را از هفت روز به یک روز رساندیم که مجموعه این اقدامات باعث ارتقای پنج پله‌ای رتبه ایران در اقتصاد فرامرزی و ۳۹ پله‌ای در شاخص عملکرد گمرک شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار