ظهره وند در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

برجام قد و قواره اروپا را نشان داد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: مذاکرات هسته ای به خوبی قدوقواره اروپا را نشان داد .

در حالابوالفضل ظهره وند کارشناس مسائل بین الملل  در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره احتمال خروج ایران از NPT، گفت:NPT یک معاهده بین المللی است که ایران هم در آن عضو است. در بند ۱۰ این پیمان پیش بینی شده، چنانچه کشور‌هایی که عضو این معاده هستند به دلیل عضویت در آن اگر تهدیدی علیه امنیت ملی آن‌ها شکل بگیرد، می‌توانند در یک بازه زمانی که از قبل اعلام می‌کنند از معاهده خارج شوند. اما ایران هنوز با چنین مسئله‌ای فاصله دارد و به نظر من شاید نیاز به گفتن آن نباشد.

او افزود:در حقیقت گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران نه تنها در راستای خروج از برجام نیست بلکه  در راستای متوازن کردن توافق هسته ای است و به این منظور می باشد که طرف‌های اروپایی و  ۱+۴ به تعهدات خود عمل کنند.

ظهره وند تصریح کرد: به اعتقاد من گام پنجم کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ایران گام پایانی نیست چراکه ما می‌توانیم در حوزه‌های دیگری هم گام‌هایی را برداریم از جمله در موضوع بازرسی ها؛ بنابراین صحبت از NPT به نظر من اکنون ضرورتی ندارد. علاوه بر این اروپایی‌ها هم قصد ندارند پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت بفرستند، زیرا آن‌ها با این کار مرگ برجام را اعلام می‌کنند و با این اقدام شرایط برای آن‌ها بسیار پیچیده می‌شود.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: در حقیقت اروپایی‌ها می‌خواهند بدون اینکه هزینه‌ای متحمل شوند ایران را در برجام نگه دارند، آن هم  با شرایط قبل از کاهش تعهدات. در واقع اروپا در وضعیت انفعال به سر می‌برد و به نوعی هم جرات ندارد در مقابل آمریکا بایستند.

ظهره وند اضافه کرد:می‌توان گفت که برجام قد و قواره اروپا را نشان داد و به خوبی نمایان کرد که  آنها در چه حدی هستند. حتی اگر  اروپا در حال حاضر هم نداند که شکست و مرگ برجام به دست آن‌ها موقعیت بین المللی آن‌ها را خدشه دار  می کند در آینده متوجه خواهند شد، همچنین سایر کشور‌ها هم بر روی آن‌ها حساب نخواهند کرد.

او افزود: از جنبه اعتبار بین المللی هم مسئله حفظ برجام توسط اروپایی‌ها بسیار اهمیت دارد اما این مانور که اکنون اروپایی‌ها می‌دهند در این راستاست که بر تهران فشار بیاورند تا گام پنجم ایران برداشته نشود و ایران بدون دریافت مطالبات خود در معاهده برجام باقی بماند تا آن‌ها بتوانند معاهدات جدیدتری را به کشور ما تحمیل کنند. به همین خاطر  مکرون اعلام می‌کند که تنها راه جایگزین ما یک برجام جدید است؛ که ظرفیت های دیگر ایران از جمله ظرفیت موشکی را شامل شود.

کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد:  ماهیت غربی‌ها و در راس آن ماهیت سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه، آلمان) کاملا روشن شده است، بنابراین ما باید بدانیم که با چه کسانی طرف هستیم ضمن اینکه مسئله NPT در انتهای راه است.

او افزود: اکنون روسیه و چین هم موضع ایران را تایید می‌کنند و در موضوع برجام حق را به  کشور ما می‌دهند بنابراین  تهران هنوز از کمیسیون عدالت برجام که قبل از شورای امنیت است خارج نشده، هر وقت به آن مرحله رسیدیم می‌توانیم از ظرفیت‌های مورد اختیار استفاده کنیم بناراین خروج از NPT  از الان ضرورتی ندارد.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص اظهارات وزیر امور خارجه در مجلس شورای اسلامی پیرامون احتمال خروج ایران از پیمان NPT  گفت که آنچه ظریف در مجلس بیان کردند بخشی از مفاد نامه رئیس جمهوری اسلامی ایران خطاب به سران ۱+۴ در اردیبهشت امسال درباره اعلام کاهش تعهدات ایران در برجام بود که در آن خطاب به آنان تصریح شده در صورت ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت و بازگشت قطعنامه‌های تحریمی پیش از برجام، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک گزینه جبرانی از NPT خارج خواهد شد.


بیشتر بخوانید:خروج ایران از NPT، یک گزینه جبرانی است 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۱۱ بهمن ۱۳۹۸
تحلیل بسیار شفاف روشن وگویا و همه کس فهم بود عالی بود
آخرین اخبار