رئیس جمهور در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور:

مشروعیت ما از قانون اساسی است/ ملت ما نمی‌گذارد آمریکا پیروز شود/ نباید با صندوق رأی قهر کنیم

حجت‌الاسلام روحانی گفت: بدون استثنا مشروعیت و پایه کار همه ما از قانون اساسی است و قانون اساسی و همه قوانین و مقررات مشروعیت شان از آرای مردم است.

آغاز سخنرانی رئیس‌جمهور در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشوربه گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور اظهار کرد: خداوند می‌پرسد حالا صبر، تحمل و بردباری و ایستادگی دارید در این آزمون بزرگی که شما را در زندگی برابر آن قرار داده ام؟ شرایط امروز ما متفاوت است، امروز در آستانه سی و هفتمین انتخابات ملی قرار داریم، از آن انتخابات اولی که در فروردین سال ۵۸ آغاز شد که همه پرسی و رفراندوم بود.

رئیس جمهور افزود: البته بعضی‌ها از کلمه رفراندوم خوششان نمی‌آید حال اینکه پایه انتخابات ما از رفراندوم است از همه پرسی آغاز شده است نظام ما روی رفراندوم پایه ریزی شده است آن همه پرسی اول بود که تعیین کرد نظام ما جمهوری اسلامی است.

آقای روحانی گفت: همان همه پرسی اول بود که به ما گفت دو چیز را تا پایان این نظام مدنظر قرار دهید، اولی اسلامیت و دومی جمهوریت، بنابراین مردم رای دادند به جمهوری اسلامی همه ما باید پاسدار اسلام و جمهوریت باشیم، یعنی پاسدار رضایت عامه، پاسدار نظر و خواست مردم به همین رای دادیم نظام ما از دهم، یازدهم و دوازدهم فروردین ۵۸ شروع شد.

رئیس جمهور افزود: یک پایه قانون اساسی ما هم رفراندوم است، یعنی قانون اساسی هم بعد از انتخابات اعضای خبرگان قانون اساسی بار دیگر با همه پرسی قانون اساسی شد.

آقای روحانی با بیان اینکه اگر تاکید بر رفراندوم می‌کنم برای این است که اخیرا بعضی‌ها به این کلمه رفراندوم یا همه پرسی حساسیت پیدا کردند، گفت: برخی از حساسیت‌ها نه به اندازه بیماری جدید کرونا خطرناک است، باید مراقب بود، این بیماری سرایت نکند و یک اصل مهم و اساسی را که در کشورمان و در قانون اساسی ما است، نظر دیگری نسبت به آن پیدا کنیم، قانون اساسی پایه کار ماست، همه ما بدون استثنا مشروعیت خود را از قانون اساسی می‌گیریم.

رئیس جمهور گفت: من این شکل از صندوق آرا را در انتخابات نمی‌پسندم و بهتر است انتخابات الکترونیکی باشد.

آقای روحانی افزود: بیاییم همه توانمان را به کار بگیریم و همان طور که در این دو سال با همه توان کاری کردید که کشور و اقتصاد روی پای خود بایستد و مردم با وجود مشکلات بتوانند زندگی کنند امروز مسئولیت مضاعفی به عنوان امانتدار مردم دارید.

رئیس جمهور گفت: من این شکل صندوق آرا در انتخابات را نمی‌پسندم، ولی چاره‌ای نداریم و هرچه به آقای وزیر کشور در هر دوره‌ای تاکید کردیم و ایشان هم برای تغییر اقدام کرد، ولی نشد. انتخابات را باید الکترونیکی کرد افغانستان هم این کار را انجام داده است ما هم باید این کار را انجام دهیم.

آقای روحانی افزود: در انتخابات روی ورق می‌نویسیم در صندوق می‌اندازیم دوباره آن را می‌خوانند یک نفر علامت می‌زند معلوم نیست آن یکی چه می‌خواند و این یکی کجا را علامت می‌زند. بعد همه که علامت زدند آن‌ها را تجمیع می‌کنیم. در آخر که آراء تجمیع می‌شود چه بساطی پیش می‌آید؟ آنجا باید مراقب و مواظب باشیم.

رئیس جمهور گفت: ما در بسیاری از انتخابات در تجمیع مشکل پیدا کردیم بهتر است انتخابات الکترونیکی شود تا خیال مردم راحت و آسوده شود.

آقای روحانی افزود: هم اکنون هم شما باید تلاش و دقت کنید تا خیال مردم آسوده شود وزارت کشور با بازرسی‌هایی که برسر صندوق‌ها تعیین می‌کند و بازرسانی که می‌فرستد باید مردم دلشان قرص باشد که رای شان کم و زیاد نخواهد شد. این اعتماد و اطمینان و امنیت مردم بسیار مهم است شما مسئول امنیت و شورا‌های تامین هم هستید.

رئیس جمهور گفت: در انتخابات گذشته امنیت بسیار خوبی داشتیم و خواهان همین امنیت بسیار خوب هستیم نگذاریم اختلاف، دعوا و مسائل قومی پیش آید اگر موردی مشکل قومی ایجاد می‌کند از حالا به مسئولین بالا اطلاع دهید و نگذارید اختلاف ایجاد شود.


آقای روحانی افزود: حال شما‌ها که در جلسات خصوصی اعلام می‌کنید که مجلس بعدی صددرصد مال ماست اگر مجلس برای شماست پس چرا غصه می‌خورید؟ شما که در اتاق فکرتان گفته اید مجلس بعدی صددرصد مال ماست الحمدلله مال شما. اگر مجلس بعدی مال شماست بگذارید لااقل یک رقابت شکل بگیرد و مشارکت بالا برود مجلس هم برای شما باشد نوش جانتان. در این خصوص مشکل نداریم.

رئیس جمهور گفت: بگذاریم امنیت و رقابت حاصل و انتخابات سالم برگزار شود و همه تلاش کنیم مشارکت در انتخابات بالا برود. مشارکت‌های ما در انتخابات مجلس شورای اسلامی بین ۵۰ تا ۷۰ درصد چرخش کرده حالا در انتخابات ریاست جمهوری مقداری بیشتر است. نگذاریم این مشارکت حداقل شود نگذاریم حداقل آرا باشد بلکه انتخابات با حداکثر آرا برگزار شود.

او افزود: این مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت در انتخابات را باید یک وظیفه بدانیم و نشاط در مردم ایجاد کنیم تا ۲۲ بهمن بسیار خوب و دوم اسفند بسیار باشکوهی داشته باشیم.

رئیس جمهور گفت: دست اندرکاران انتخابات، امانت دار مردم هستند.

آقای روحانی تصریح کرد: باید مشکلات را در بخش رقابت تصحیح کنیم، بگذاریم همه گروه‌ها بیایند اینکه نمی‌شود نهاد‌های اصلی قانونی یعنی چهار رکنی که باید بگویند که فرد صالح هست یا خیر گزارش صحیح دادند از طرف دیگر فردی فرستادن در خانه فرد و آنجا پرس و جو کردند، گزارش نوشته شده و فرد را تایید نکردند، مگر می‌شود اینگونه کشور را اداره کرد.

رئیس جمهور افزود: اگر می‌خواهیم با درب خانه طرف جلو برویم، پس دستگاه‌های مربوطه را تعطیل کنیم، پس وزارت اطلاعات برای چیست؟ نیروی انتظامی، دادگستری برای چیست؟ پس برویم درب خانه طرف از دو همسایه می‌پرسیم.

اقای روحانی گفت: این داستان برای این انتخابات نیست و به انتخابات دیگری مربوط است، فردی تعریف می‌کرد که من ۱۰۰ درصد تایید می‌شوم، گفتم چطور؟ گفت: من همه همسایه‌ها را دیده ام و برایشان هدیه برده ام (خنده حضار) این شد انتخابات؟ انتخاباتی که ما باید برویم کادو بدهیم تا صلاحیتمان تایید شود.

رئیس جمهور افزود: مشخص است که ما مشکلاتی داریم، نباید بگذاریم رقابت از حالتی که قانون تعیین کرده است خارج شود، معیار همه ما باید قانون باشد، زیرا از قانون بالاتر وجود ندارد، وزارت کشور، شورای نگهبان، دولت باید این مهم را بداند که قانون بالاتر از همه چیز است.

آقای روحانی خطاب به حضار گفت: شما مسئولیت خطیری دارید، شما امانت دار مردم هستید، هم امروز هم فردا، استاندار و فرماندار، هیئت اجرایی، مدیران کل امانت دار است و این اختیارات از جانب مردم است و این را باید سالم به نفر بعد تحویل دهیم.

رئیس جمهور گفت: نباید بگذاریم آمریکا پیروز شود و نمی‌گذاریم ان شاءالله و ملت ما، انسجام ما و وحدت ما نمی‌گذارد.

آقای روحانی در ادامه سخنان خود در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور با اشاره به اینکه همه باید در انتخابات حضور پیدا کنیم افزود: یک وقتی است من می‌خواهم در انتخابات شرکت نکنم به یک دلیلی، این یک جور است و یک وقتی هم من اعتماد ندارم بروم پای صندوق رای که این دیگر خیلی خطرناک است.

او گفت: بیایید به مردم اعتماد بدهید به مردم بگوییم نظام ما نظام تک حزبی نیست، ما نظام کمونیستی نیستیم، شاه نیستیم ما فقط حزب رستاخیز نداریم ما فقط حزب کمونیست نداریم ما تک حزبی نیستیم ما نظام چند حزبی هستیم و احزاب آزاد هستند.

آقای روحانی افزود: مخصوصا در دولت تدبیر این همه احزاب دست و بالشان باز شده است هر که خواسته بیاید به راحتی مجوز گرفته خانه احزاب فعال شده، آمدند کنارهم نشستند همه باید بیایند حضور پیدا کنند ما که تک حزبی نیستیم کسانی که می‌خواهند اعتماد مردم را ترور کنند باید حواسمان جمع باشد همه ما در شرایط بسیار حساسی قرار گرفتیم.

او ادامه داد: نباید بگذاریم آمریکا پیروز شود و نمیگذاریم ان شاءالله و ملت ما، انسجام ما و وحدت ما نمی‌گذارد.

آقای روحانی گفت: من اینجا می‌خواهم خواهشی بکنم از تمام ملت ایران از تمام مردان و زنان، از تمام جوانان و پیران، از روستایی و شهری، از تمام اقوام و مذاهب، امروز روزی است که باید برویم پای صندوق رای ولواینکه گله داریم ولواینکه ناراحتیم ولو اینکه توی ذهنمان مشکلاتی باشد ولواینکه یک جایی بگوییم فلان جا دقیق اجرا نشده و دقیق عمل نشده است.

رئیس جمهور افزود: قهر نکنیم با صندوق ولو اینکه شما در تهران وقتی بگردید همه ۳۰ تا کاندیدا را ندارید ۲۹ تا دارید یا ۲۰ تا دارید یا ۱۵ تا دارید یا یک جایی که شش تا کاندیدا دارد شما مثلاً ۴ تا کاندیدا دارید.

آقای روحانی گفت: در انتخابات اگر هم دیدیم نقصی و ایرادی هم است من خواهش می‌کنم روز انتخابات بیایید پای صندوق. دوم اسفند یک روز تاریخی و یک یوم الله برای ماست. کاری نکنیم صف‌های ما خلوت باشد بگذاریم همه بیایند پای صندوق‌های رأی.

او افزود: البته از حالا تا آن زمان به آقای وزیر کشور و به همه مسئولان و به همه استانداران و به همه فرمانداران می‌گویم شما‌ها به هر حال با هیئت‌های نظارت رابطه دارید گاهی دوستی و رفت و آمد دارید می‌شناسید این‌ها را یا کسانی که مسئولان بالاتری را می‌شناسند، من خودم هم اقدامات خودم را انجام دادم.

رئیس جمهور گفت: ترامپ با ترور برجام، سردار سلیمانی و انسجام ملی می‌خواهد به دنیا بگوید ایران یک جزیره تنها و منزوی است و ما نباید بگذاریم ترامپ موفق شود.

آقای روحانی در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور افزود: برای اینکه دیدند برجام باعث رشد و حرکت ایران در منطقه و جایگاهش در خاورمیانه می‌شود، نتوانستند این موضوع را حتی کشور‌های منطقه ببینند، من با یکی از مقامات منطقه در سال ۹۲ که نخستین سفرم به نیویورک بود صحبت می‌کردم که به او گفتم شنیده ام در منطقه دوستان شما از ناراحتی شب تا صبح خوابشان نبرده و او گفت: این‌گونه نبوده، بلکه نه تنها آنها خوابشان نبرده در واقع مریض شدند یعنی یک تلفن می‌تواند عده‌ای را در منطقه مریض کند.

رئیس جمهور گفت: وقتی که قدرت مردم، حضور مردم، اقتصاد و نشاط مردم را می‌بینند و اینکه در منطقه چه موفقیت‌هایی را به دست آورده ایم، اینگونه ناراحتی خود را ابراز می‌کنند.

آقای روحانی افزود: ما دیدیم ترامپ ابتدا برجام را ترور می‌کند، بعد سردار سلیمانی را ترور می‌کند و بعد انسجام، وحدت، آرامش و اقتصاد مردم را ترور می‌کند، این‌ها همه یک مسیر است، این‌ها می‌خواهند به دنیا بگویند ایران یک جزیره تنها و یک جزیره منزوی است و می‌خواهند یک دیوار دور ما بکشند و ما را از دنیا جدا کنند.

رئیس جمهور گفت: هر جا هر کس ما را از دنیا، منطقه و مردم جدا کند باید فردا پاسخگو باشد، نمی‌شود در یک قانون و مقرراتی که دولت تصویب کرده و مجلس تصویب کرده بین زمین و آسمان بماند و روابط ما بین دنیا دچار مشکل شود، چرا باید روابط ما و نظام بانکی ما در دنیا دچار مشکل شود و این در صورتی است که مجلس و دولت موافقت کردند و رهبری با قوانین دولت موافقت کرده است، نمی‌شود در فضای مجازی هر چیزی که منافع ملی ما است دچار تغییر شود، ما نباید بگذاریم ترامپ موفق شود، این‌ها دارند اعتماد مردم را با نظام ترور می‌کنند و به نظر من انتخابات خیلی مهم است و جای هیچ تردیدی نیست و از انتخابات مهمتر هم اعتماد مردم است.

رئیس جمهور گفت: رشد اقتصادی بدون نفت ما امسال منفی نخواهد بود همانطور که در شش ماهه اول رشد اقتصادی مثبت بوده است.

آقای روحانی افزود: کار شما استانداران، فرمانداران، کارمندان، مدیران، کارگران و خادمان ملت کاری قابل تقدیر است و جای سپاس دارد.

رئیس جمهور گفت: اینکه ما می‌بینیم در این شرایط سخت جز یک ماه از اردیبهشت روند مساله تورم مسیر کاهشی بود و فقط یک ماه یک حرکتی داشتیم آن هم فقط آذرماه بود که یک حرکت تند در تورم داشتیم که آن هم برگشت؛ یعنی دی ماه دوباره برگشتیم به شرایط قبلی و بار‌ها در دولت هم گفتم این حرکت فقط یک ماه خواهد بود.

آقای روحانی ادامه داد: حالا مرکز آمار می‌گوید تورم دی ماه هشت دهم است بانک مرکزی اعلام می‌کند این تورم نزدیک به یک است، بنابراین ما دو مرتبه برگشتیم به روند کاهشی تورم و رشد اقتصادی ما بدون نفت انشاء الله امسال منفی نخواهد بود همانطور که در شش ماهه اول رشد اقتصادی مثبت بوده و این خیلی مهم است که ملتی که تحت این همه فشار قرار گرفته در حال برگشت به شرایط قابل قبول است.

رئیس جمهور گفت: نمی‌خواهم بگویم که شرایط ما شرایط مطلوبی است، شرایط مطلوبی نیست دیروز در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی بحث بسیار مهم و مفصلی انجام شد و کارشناسان بیان کردند که وضع ما از اوایل دهه ۸۰ تاکنون چگونه بوده است و فراز و نشیب‌ها بیان شد و اتفاقا در آمار همه روند‌ها نشان داده شد که وضع در دو سال بسیار خوب شده است در سال‌های ۹۳ و ۹۵ همه چیز بالا رفته و سال ۹۵ شرایط برای مردم استثنایی بود و رشد اقتصادی ۱۲ و نیم درصدی داشتیم و در دنیا اول شدیم.

آقای روحانی اضافه کرد: در سال‌های ۹۳ و ۹۵ همه چیز بالا رفته بود امید مردم، نظر مردم، نشاط مردم. آمار اقتصادی نشان داد و متوجه شدیم که چقدر ارزشی و مفید بود. سال ۹۳ نیز یک حرکت بسیار خوب داشتیم با شرایط بسیار مناسب.

رئیس جمهور تصریح کرد: چرا آمدند شروع کردند به تخریب؟ چرا یک عده تروریست جهانی مثل کاخ سفید، مثل صهیونیسم، مثل برخی از اعراب که با آن‌ها هستند تصمیم گرفتند برجام را ترور کنند؟ چرا؟ چرا تیراندازی کردند به سمت برجام؟ دلیلش چه بود؟ برای اینکه ۹۴ برجام اجرایی شد ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی را کشور داشت همه شرکت‌ها به ایران آمدند، همه سرمایه گذاری‌ها آغاز و تحرک بزرگی شروع شد، استاندار‌ها به من گزارش دادند و بسیاری از استاندار‌ها نشان دادند که چه طرح‌های بزرگی به حرکت در آمده است.

آقای روحانی افزود: همه چیز‌هایی که مانده بود در گمرک‌های مختلف، همه آمدند. همه سرمایه گذاری‌های بزرگ آغاز شد و حرکتی رو به جلو به وجود آمد. چرا اسرائیل تصمیم گرفت؟ چرا ترامپ تصمیم گرفت؟ چرا عربستان به آنها کمک کرد؟ چرا دست به دست هم دادند که برجام را ترور کنند؟ برای این که دیدند این برجام باعث رشد و حرکت ایران در منطقه است.

رئیس جمهور گفت: همه باید از اسلام، جمهوریت ایران و قانون اساسی به خوبی دفاع کنند.

آقای روحانی افزود: یادمان نرود، روز مشکل همه باید باهم باشیم، بگذارید روز انتخابات هم همه باهم باشیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: مجری انتخابات و قانون وزارت کشور استانداران و فرمانداران هستند، این‌ها مجری قانون و انتخابات هستند و انتخابات را این‌ها اجرا می‌کنند، حالا قانون اساسی ما احتیاط کرده و گفته است دستگاهی هم از کنار بر انتخابات نظارت کند، یعنی عده‌ای گفتند شما این بالا بایستید و نگاه کنید ببینید که این‌ها خلاف نکنند همین! یادمان نرود نظارت!

او گفت: یک دستگاه در کشور مجری انتخابات است و بار انتخابات بر دوش اوست و اعتماد مردم به این گروه باید باشد یک گروه هم همان بالا نظارت می‌کنند که خلافی واقع نشود، یعنی اگر جای خلاف رخ داد متذکر می‌شوند که اینجا خلافی واقع شده است. حالا بلعکس شده است، ناظر شد مجری و مجری شد لجستیک، یعنی یک عده‌ای لجستیک شدند.

آقای روحانی ادامه داد: اگر ما می‌خواهیم به اهدافمان برسیم، مسلماً برای همه ما کشور و نتیجه انتخابات مهم است، ما بیاییم پاسدار جمهوریت هم باشیم در قانون اساسی ما جمهوریت هم هست کلمه جمهوری در قانون اساسی ما وجود دارد می‌ترسم روزی این کلمه جمهوریت هم جرم شود در قانون اساسی ما کلمه رئیس جمهور و جمهوریت هست ما باید پاسدار اسلامیت و جمهوریت باشیم همه ما باید از اسلام، جمهوریت و قانون اساسی به خوبی دفاع کنیم.

او افزود: امروز یک روز ساده در کشورمان نیست دو سال است که ما در شدیدترین و سخت‌ترین فشار‌های اقتصادی، سیاسی و تبلیغاتی قرار گرفته ایم، شاید کشوری فکر نمی‌کرد چه آن‌هایی که دوست هستند و چه دشمنان و چه آنهایی که رابطه خوبی با ما ندارند، همه به اتفاق فکر می‌کردند ما چند ماه بیشتر نمی‌توانیم دوام بیاوریم، فشاری که امروز بر روی ملت ما است از هر زمان دیگر بیشتر است، ما تحریم و مشکل داشته ایم، ولی در هیچ زمانی مثل امروز مردم ما تحت فشار نبوده اند.

رئیس جمهور، حضور ملت در صحنه‌های مختلف را قدرت دائمی کشور دانست.

آقای روحانی در ادامه اظهاراتش در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور، گفت: با پیروزی انقلاب به جایی رسیدیم که دیگر این طور نبود که از تهران درباره نتیجه انتخابات تصمیم بگیرند، بلکه مردم تصمیم گیر شدند به نحوی که پای صندوق رأی می‌آیند و به هر نماینده‌ای که می‌خواهند رأی می‌دهند.

رئیس جمهور افزود: اگر به شما بگویند به فروشگاهی بزرگ بروید و کالایی را انتخاب کنید اگر یک کالا و یک نشان بیشتر نباشد، ​ دیگر لازم نیست بزرگ خانواده به فروشگاه برود بلکه یک کودک هم می‌تواند به فروشگاه برود، چون یک کالا و از یک نشان هست و به او می‌گویند این کالا را بردار و این پول را بپرداز.

آقای روحانی تاکید کرد: بسیار مهم است که مردم احساس کنند میان چند نمونه می‌توانند یکی را برگزینند؛ این انتخابات است.

او گفت: اگر در تمام حوزه‌های انتخابیه، سلیقه‌ها و افکار مختلف و در جایی که اقوام و مذاهب متنوع حضور دارند، اقوام و مذاهب مختلف باشند، مردم می‌توانند پای صندوق‌های رأی بروند و هر کسی را خواستند انتخاب کنند.

رئیس جمهور افزود: اگر بنا باشد کشوری داشته باشیم که سه سلیقه شامل اصول گرا، اصلاح طلب و اعتدالی باشد در انتخابات، یک سلیقه فراوان، از یکی دیگر فقط یک دانه که باید با ذره بین و تلسکوپ پیدایش کرد و آن هم در آسمان هفتم و از سلیقه دیگر نیز اصلا وجود نداشته باشد، آن وقت کلمه و اجرای انتخابات چه می‌شود؟

او تأکید کرد: تردید نکنیم که وحدت ما به حضور مردم است؛ ما کسی و چیزی نیستیم، تازه اگر به یک ابرقدرت هم وصل بودیم آن روزی که اخم می‌کرد، رها می‌شدیم.

آقای روحانی با اشاره به وقایع سال ۹۶ افزود: آن چیزی که در سال ۹۶ برابر یک گروه پیروز شد، ملت بود که وارد صحنه شدند البته عده‌ای آمدند و شلوغ کردند؛ در میان آنان عده‌ای معترض باشند یا نباشند.

او وقایع سال ۹۶ را جزو رویداد‌های تلخ تاریخ و فراموش نشدنی دانست و گفت: وقایع آن سال بود که ترامپ را پر رو کرد و به آمریکا قدرت داد که مقابل ایران بایستد و دشمنان ما را تشویق کرد.

رئیس جمهور افزود: در آن وقایع عده‌ای به صحنه آمدند و هدف دیگری داشتند، اما نمی‌فهمیدند چکار می‌کنند.

آقای روحانی گفت: ما در برابر حوادثی که پیش آمد و در روز‌های مختلف به چه چیز افتخار کردیم؟ اتکای ما به کدام قدرت بود؟ آن روز که مردم را در سال‌های ۹۶ و ۹۸ به صحنه دعوت کردیم تا بیایند و پاسخ بدهند آیا در آن وقایع نیز گفتیم که فقط حزب فلان بیاید و حزب بهمان نیاید؟ یا گفتیم همه بیایند و از کشور دفاع کنند و آن را روز ملی اعلام کردیم؟

او افزود: آیا آن وقت هم تقسیم کردیم که این خیابان فقط فلان جناح بیایند؟ ۲۲ بهمن که در پیش است همه ملت را دعوت می‌کنیم یا جناح خاص را؟ اگر خدای نکرده روزی دشمن حمله کند جناح خاص را دعوت می‌کنیم یا همه را؟ در هشت سال دفاع مقدس، یک جناح خاص در میدان جنگ بود یاهمه؟

رئیس جمهور گفت: تشریفاتِ انتصابات بزرگترین خطر برای دموکراسی و برای حاکمیت ملی ما است و آن روزی است که انتخابات تشریفات شود.

آقای روحانی در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور گفت: قانون اساسی و همه قوانین و همه مقررات، مشروعیت آن از آراء مردم و رأی مردم است، البته در چارچوب موازین اسلام که همه ما به آن چارچوب و مواضع اسلام متعهد و معتقد هستیم.

رئیس جمهور افزود: همان طور که اشاره شد، ما از مشروطه بود که در واقع آشنا شدیم با مسئله آراء مردم و رأی مردم و انتخابات و مجلس، حالا در آن روز مجلس شورای ملی و امروز مجلس شورای اسلامی، آن همه فداکاری‌ها در مشروطه برای این بود که رأی مردم و آراء مردم و رأی مردم حاکم باشد.

آقای روحانی گفت: حاکمیت ملی یکی از اهداف مهم مشروطه و انقلاب اسلامی بود که مردم بر سرنوشت خود حاکم شوند، اینکه ما بر سرنوشت خودمان حاکم هستیم این هم خداوند فرموده و امر خدا و دستور خداوند است.

او افزود: ما بر خود حاکمیت داریم و حاکمیت ملی کسی نمی‌تواند نقض کند، حالا یک مقطعی گذشت البته انقلاب مشروطه از مسیر خودش منحرف شد، استبدادگران آمدند، مسلط شدند، بعد انتخابات شد، تشریفات انتصابات بزرگترین خطر برای دموکراسی و برای حاکمیت ملی ما استو آن روزی است که انتخابات تشریفات شود.

آقای روحانی گفت: جای دیگری انتصاب بفرمایند، بعد مردم بروند، پای صندوق بخواهند تشریفات انتخابات را انجام دهند.

او اضافه کرد: خدا نکند یک همچون روزی برای کشور ما پیش بیاید، در زمان رژیم گذشته یادتان هست که در حوزه‌های انتخابیه حالا یک عده‌ای می‌آمدند، ولی همه می‌دانستند که وکیل کیست؟ می‌گفتند فلانی تعیین شده است از تهران، ما شهرستانی بودیم می‌گفتند از تهران فلانی تعیین شده است. حالا به هرکس می‌خواهید رأی بدهید، مردم هم می‌دانستند و هر رأیی بخواهند و هر کاری بخواهند بکنند همون آقایی که تهران به قول اون‌هایی که در آن زمان می‌گفتند تهران گفته است، همانی که تهران می‌گفت، همان از صندوق در می‌آمد، هر کاری می‌کردند.

آقای روحانی افزود: این خطر بزرگی بود که ملت ما را تهدید کرد، اصلا مردم چرا انقلاب کردند؟ یک دلیل انقلاب مردم ما این بود که خودشان بر سرنوشت خودشان حاکم شوند، حاکمیت ملی یکی از اساس حرکت انقلابی ما بود.

رئیس جمهور گفت: کاندیدا یک وسیله آزمایش برای هیئت اجرایی و شورای نگهبان و تمامی مسئولان است.

آقای روحانی ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه، افزود: این روزها، ایام مبارکی است به نام بانوی بزرگ اسلام حضرت صدیقه کبری (س) که الگوی بزرگ همه زنان جامعه، الگوی تقوا، ایستادگی، مقاومت و بیان حق در مقطع بسیار سخت که در دفاع از اسلام و آزادی مشکل بود.

رئیس جمهور گفت: ما همه افتخار می‌کنیم که محبت خاندان رسالت پیامبر (ص) و اهل بیت او و اصحابش در دل همه ما جای گرفته و اساس دین همان عشق است، همان طور که پیامبر اکرم (ص) فرمود: دین همان عشق و محبت است.

آقای روحانی افزود: قلب ما باید با خداوند و خاندان رسالت پیوند بخورد و پیوند قلبی همان محبت است و احترام واقعی همان محبت است و عشق واقعی آن است که معشوق را بشناسیم و برای رسیدن به او سر از پا نشناسیم که بحمدالله در جمهوری اسلامی ایران این نعمت بزرگ را خداوند به ما عطا کرده و مردم ما در همه ایام خاص این عشق را به خداوند و پیامبرانش نشان داده اند که نمونه‌های آن عاشورا، اربعین و ایام فاطمیه است.

او تصریح کرد: این مسیر می‌تواند مسیر هدایت ما باشد و این حب و عشق اگر در حد واقعی اش بود ما را از محبت‌های کوچک مجازی در دنیا باز می‌دارد و کسی که معشوق بزرگ دارد برای او تلاش می‌کند و متاع دنیا و مسایل جزئی او را از این راه باز نمی‌دارد در واقع همه دنیا همین است.

رئیس جمهور با اشاره به ایام انتخابات پیش رو گفت: کاندیدا وسیله آزمایش برای هیات اجرایی است و وسیله آزمایش برای شورای نگهبان و همه مسئولان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
a.n
۲۱:۵۲ ۰۷ بهمن ۱۳۹۸
خداوند میپرسد،آیا فکر میکنید این آزمون است و باید در این رنج و سختی و مصیبت، صبر و تحمل کنید، میفرماید خیر، این نتیجه کار دولت مردان شماست که به شما وعده آسایش و آرامش و رفاه و عزت و پیشرفت و بزرگ شدن سفره و کم شدن فاصله طبقاتی و برداشتن سایه جنگ خارجی ها را دادند.اما با توسل به کدخدا، آسایش و آرامش را با نبود ثبات اقتصادی و فاصله بین مردم و مسئولین از شما گرفته شد، و عزت شما با مذاکره با بدعهدان، وعمل کردن یکطرفه به توافق ،و تحریم بیشتر و تحقیر ملت،خدشه دار شد،و با وعده‌های پوشالی و مذاکرات و ، وقت کشی برجامی ،جلوی پیشرفتان گرفته شد.سفره قشر کثیری از جامعه کوچک شد، و فاصله طبقاتی بیشتر و بیشتر،وازهمه مهمتر،با این حرف های رئیس جمهور ، به جای عذر خواهی و اصلاح و دادن امید همراه با عمل درست و دلسوزانه و مدبرانه،آینده ای خوب را ترسیم کند، بذر شک و تردید و نفاق و فتنه و جنگ داخلی را میافکند،خداوند میفرماید مردم بصیرت دارند، امیدشان به من است و مملکتشان رهبری دانا و خردمند و فرزانه دارد، و بهترین وبا شکوهترین انتخابات را، با هوشیاری و دقت نظر و همدلی و فارق از تاثیر هر حرف و حدیث بر ضد وحدت ملی، انجام میدهند.
United States of America
حسام الدین وارثی
۱۹:۵۳ ۰۷ بهمن ۱۳۹۸
جناب رئیس جمهور.
مشکل مردم شما ودولت بی تدبیر تون هستید.
لطفا دست از سر مردم و انتخابات بردارید و بگذارید آب خوش از گلوی مردم پائین برود و الله همه مشکلات مردم حل میشود..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۰۷ بهمن ۱۳۹۸
ما که از این مجلس و دولت اصلاح طلبان چیزی به جز شعار و کلاس گذاشتن و اشرافی گری و فساد اقتصادی چیزی ندیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۳ ۰۷ بهمن ۱۳۹۸
یک سال دیگر هم صبر میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۰۷ بهمن ۱۳۹۸
زنده باد رئیس جمهور عزیزم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۰۷ بهمن ۱۳۹۸
عجب!!!!!!
-
ناشناس
۱۹:۲۱ ۰۷ بهمن ۱۳۹۸
که هیچی بلد نیستن. بلد نیستن. بلد نیستن.
Iran (Islamic Republic of)
الماسی
۱۵:۲۰ ۰۷ بهمن ۱۳۹۸
آقای روحانی افزود: در انتخابات روی ورق می‌نویسیم در صندوق می‌اندازیم دوباره آن را می‌خوانند یک نفر علامت می‌زند معلوم نیست آن یکی چه می‌خواند و این یکی کجا را علامت می‌زند. بعد همه که علامت زدند آن‌ها را تجمیع می‌کنیم. در آخر که آراء تجمیع می‌شود چه بساطی پیش می‌آید؟ آنجا باید مراقب و مواظب باشیم.درانتخاب آقای روحانی به همین شیوه عمل شدکه ایشان انتخاب شدند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۰۷ بهمن ۱۳۹۸
سلام:آیا در صدر اسلام پیامبر عظیم الشان(ص) و امیر المومنین علی (ع) بر سر شکستن شمیر ها و یا کوتا کردن اندازه شمشیر هاو نابودی و کوچک کردن زره های مسلمانان و قوای اسلام با کفار و منافقین مذاکره کردند؟ کدام عقل سلیم با دشمن خود مذاکره می کند و موئلفه های قدرت خود را بادست خود نابود می کند؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۰۷ بهمن ۱۳۹۸
صرفا جهت اطلاع شما پیامبر بعد از جنگ های متفاوت با کفار وشهادت خیلی مسلمانها از جمله عمویش با کفار صلح حدیبیه امضا کرد پس تو تاریخ اسلام چی خوندید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۰۷ بهمن ۱۳۹۸
سلام : امام علی(ع) فرمود اگر قومی لباس جهاد را از تن خود خارج کنند خدا لباس ذلت را بر تن آنها می پوشاند. و در طوفان فتنه و بلا سقوط كند، و در زير پا خرد و زبون شود، و عقل خود را از دست بدهد، منظور رئیس جمهور از رفراندم موضوع انحرافی مذاکره است آری مذاکره و تعامل سازنده خیلی خوب است اما آقای رئیس جمهور و وزیر محترم خارجه لطفا اگرتخصص و تبحر مذاکره دارید برای یک بار هم موضوع مذاکره را با دیپلماسی فعال و طلبکارانه شخص جنابتان معین کنید.مثلا برسر کوتاه کردن، توان و برد موشک های قاره پیمای امریکا مذاکره کنید. برسرنابودی جنگ افزارهاو زراد خانه های اتمی امریکا و وسایر قدرتهای بزرگ مذاکره کنید. بر سر تجاوز و اشغال وایجاد پایگاهای نظامی امریکا در منطقه ماوجهان که موجب فتنه هاوریختن خون های به ناحق ریخته مردم دنیا شد مذاکره کنید بر سرچرایی دخالت امریکا درامور داخلی ایران و سایر کشورها و خسارت های زیانبار دراین خصوص به ایران وسایر کشورهای جهان مذاکره کنید. بر سر حمایت بی چون و چرای امریکا از رژیم اشغالگر قدس مذاکره کنید. برسرچرایی حمایت آمریکا از رژیم های دیکتارتورمآب دنیا با وجود شعار فریبکارانه دموکراسی از طرف او مذاکره کنید. صرفا برسر پول های بلوکه شده ایران و غارت آن به بهانه های واهی وغیر قانونی توسط امریکا مذاکره کنید. برسر ایجاد فتنه ،بلوا و کودتا در ایران و کشورهای جهان از طرف آمریکا مذاکره کنید. برسر دزدی و چپاول نفت کشورهای منطقه توسط آمریکا مذاکره کنید. تا بلکه با این مذاکرات آمریکا دیگر پشیمان شود واینگونه یکه تازی نکند و خوی استکباری را کنار بگذارد !!!چرا همیشه باید بر سر مولفه های قدرت ما که با خون ودل های این ملت،جوانان انقلابی این مرز وبوم ،حمایت های رهبری و حاصل خون بهای شهیدان است اشتیاق و تشنه مذاکره و تعامل باشید ومی خواهید با مذاکره با غرب آن دستاورد عظیم را به باد فنا دهید؟ بله در برجام شمامذاکره کردید و توافق کردید 95درص برنامه هسته ای تعطیل شد،صد نوع فناوری پیشرفته هسته ای برای ماممنوع شد. با شوک ارزی دلار از3700تومان به 19 هزار تومان رسید. تورم به بالای 60 درصدرسید .هزاران کارخانه و شرکت های تولیدی به تعطیلی کشیده شد هزاران نفر بیکار شدند به عوض حمایت از تولید داخلی حجم واردات کالاهای خارجی در این 6 سال مخصوصا بعد ازبرجام به بیش از 300میلیارد دلار رسید که برابر با15میلیون اشتغال است و سرانجام اوضاع زندگی ومعیشتی مردم ایران کاملا بهم ریخت. این تازه یک نمونه از دستاورد مذاکره جنابعالی است. تو خود حدیث مفصَل بخوان از این مُجمل.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۰۷ بهمن ۱۳۹۸
آره همیشه تقلب شده توی انتخابات غیر از اون انتخاباتی که شما توش پیروز شدین، اون سالم ترین بوده، آره؟
Germany
ناشناس
۱۳:۲۷ ۰۷ بهمن ۱۳۹۸
ااااااااااااااااااا یاد ملت افتادید آفرین هنا باریکنا هنا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۰۷ بهمن ۱۳۹۸
از بازار و قیمتها چه خبر، خودش درست می شه انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۰۷ بهمن ۱۳۹۸
یکی به این بگه رفراندوم مورد ادعای جنابعالی در تشییع پیکر سردار سلیمانی و راهپیمایی حمایت از هوا و فضای سپاه برگزار شد و تو دهنی محمکی به کاسبان مذاکره زد
-
ناشناس
۱۹:۲۰ ۰۷ بهمن ۱۳۹۸
رفرنداوم بعدی هم انشاالله 22 بهمن همزمان با چهلم سردار مدافع حرم برگزار میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۰۷ بهمن ۱۳۹۸
متاسفیم جناب رئیس جمهور
اگه دوستان شما به شکل ممکن تایید بشن و رأی بیارن، اونموقع درسته؟
اتفاقا شمااجازه بدید جوونهای انقلابی و متخصص بیان توی میدان.
نمیدونم روتون میشه با 7سال سابقه جالبتون از این حرفها بزنید؟
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا رضایی
۱۲:۴۴ ۰۷ بهمن ۱۳۹۸
به قول آقای پور ازغدی ۴۰سال است مسئولین میخوان جمهوری اسلامی رو سرنگون کنن ولی مردم نمیگذارند.
خواهشا پیام من رو بگذارید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۰۷ بهمن ۱۳۹۸
یه نفر به روحانی بگه که درانتخابات گذشته که خودش انتخاب شد چقدر تخلف انتخاباتی صورت گرفت از کارهای وزارت کشورگرفته تا مردمی رای خریدوفروش کردند روحانی نتیجه انتخابات خوبی هستی که میگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۰۷ بهمن ۱۳۹۸
حنات دیگه رنگ نداره تموم کرداروگفتارت راازحفظیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۷ بهمن ۱۳۹۸
از این صحبت ها بوی فتنه شنیده میشه. نمیدونم چرا از الان دارن انتخابات رو دچار حاشیه میکنن، از الان دارن پیشاپیش میگن نتایج انتخابات با تقلب اعلام میشه.
خدایا خودت به این ملت رحم کن
آخرین اخبار