مدیرکل حفاظت محیط زیست:

سه ایستگاه سنجش آلایندگی استان سمنان تا اسفند فعال می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: سه ایستگاه سنجش آلایندگی در شهر‌های سمنان، گرمسار و شاهرود تا ابتدای اسفند امسال فعال می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، امیر عبدوس مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: دستگاه‌های سنجش آلایندگی در شهر‌های سمنان و گرمسار، به دلیل خرابی قطعات، از کار افتاده بود، اما اکنون با تلاش‌های انجام شده و تامین اعتبار، دستگاه‌های سنجش آلایندگی تا پایان بهمن امسال دوباره فعال می‌شود.

او افزود: دستگاه‌های سنجش آلایندگی در شهر‌های سمنان و گرمسار علاوه بر پایش گرد و غبار و ذرات محیطی، میزان گاز‌های موجود در هوا مانند دی اکسید کربن، مونو اکسید کربن، اوزن و دی اکسید نیتروژن را پایش می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان بیان کرد: ایستگاه سنجش آلایندگی هوا در شاهرود نیز در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

امیر عبدوس تصریح کرد: ایستگاه سنجش آلایندگی هوا در شاهرود ذرات محیطی و میزان گرد و غبار در محیط را مورد پایش و ارزیابی قرار می‌دهد.

او ابراز داشت: عمده منشا آلایندگی هوا در استان سمنان به دلیل موقعیت جغرافیایی و همجواری با کویر، مربوط به ذرات محیطی مانند ریزگرد‌ها و گرد و غبار است و طبق بررسی‌های انجام شده تنها در حدود ۱۰ درصد منشا آلودگی هوای استان در طول یک سال مربوط به آلایندگی گاز‌هایی مانند دی اکسید کربن است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان یادآور شد: برای راه اندازی دوباره ۲ ایستگاه سنجش آلایندگی هوا در سمنان و گرمسار و راه‌اندازی ایستگاه جدید در شاهرود در مجموع حدود ۱۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

مدرسه‌های ابتدایی و پیش دبستانی چهار شهرستان سمنان، سرخه، گرمسار و آرادان نهم آذر امسال به دلیل آلودگی هوا ناشی از مواد آلاینده به غیر گرد و غبار تعطیل شد.

بخشی از آلودگی شهر سمنان در آذرماه امسال به دلیل استفاده زیاد از سوخت‌های فسیلی برای گرمایش در بخش مسکونی و صنعتی و در نتیجه متصاعد شدن گاز کربن دی اکسید و آب در هوا و بخشی دیگر انتقال ذرات آلاینده هوا از کلان‌شهر‌های کشور به استان سمنان گزارش شده بود که میزان آلایندگی به دلیل نبود ایستگاه ثابت سنجش آلایندگی هوا، میزان آلایندگی به وسیله دستگاه‌های سیار مورد سنجش قرار می‌گرفت.

انتهای پیام / م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.