معاون وزیر راه شهرسازی:

بازهم تغییر!/قطعه یک آزاد راه تهران_شمال پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد

خادمی گفت: قطعه یک آزاد راه تهران_شمال تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد و هم اکنون در حال تمیزکاری و خارج کردن تجهیزات از آن قطعه هستیم

بهره‌برداری از ۶ پروژه بزرگ آزادراهی کشور تا سال ۱۴۰۰به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور در برنامه روی خط خبر با بیان اینکه هم اکنون ۳۸ هزار کیلومتر طول مسیر‌های اصلی و شریانی در کشور است، گفت: ۷۵ درصد از ترافیک‌های اصلی جاده‌های کشور در همین مسیر وجود دارد، در صورتی که این مسیر‌ها را ۴ خطه و یا تبدیل به آزادراه و بزرگراه کنیم بخش عمده‌ای از بار ترافیکی کشور برطرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور با اشاره به اینکه نیاز ما ۱۸ هزار کیلومتر بزرگراه و آزادراه در کشور است، افزود: از این میزان ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور داریم، بنابراین در مجموع ۲۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مسیر به صورت آزادراهی و بزرگراهی در حال ساخت است.

خادمی افزود: ۹۰ درصد از تردد‌ها در کشور در جاده‌ها انجام می‌شود و اگر بخواهیم حمل‌ونقل را به صورت سبز کنیم و یا در مصرف سوخت صرفه‌جویی کنیم باید آن را به سمت ریلی شدن هدایت کنیم.

او یادآور شد: ۱۸ هزار کیلومتر باید مسیر‌ها را تبدیل به بزرگراه و آزادراه کنیم و آن چیزی که هم اکنون از این میزان در حال ساخت است ۷ هزار و ۷۰۰ کیلومتر بزرگراه در حال ساخت است و یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر هم مسیر آزادراهی در حال اجرا است که برخی از مسیر‌های اصلی و ریلی هم باید به بزرگراه و آزادراه تبدیل شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور تأکید کرد: بیش ترین بخشی که باید به آن توجه شود افزایش شبکه آزادراهی و بزرگراهی است که باعث انتقال بار ترافیکی و افزایش سطح ایمنی در جاده‌های کشور می‌شود.

خادمی اظهار کرد: ۵۰ درصد از نیاز آزادراهی کشور که شامل ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است و نزدیک یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر از آن‌ها در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد و هدف ما تسریع عملیات آزادراهی است که با همکاری بخش خصوصی سعی می‌کنیم سرعت را در این حوزه افزایش دهیم.

او بیان کرد: تعداد زیادی از پروژه‌های آزادراهی با مشارکت بخش خصوصی در حال انجام است که البته در این زمینه جذب منابع مالی ضروری است تا بتوانیم تا پایان سال آینده ۶ آزادراه مهم کشور را به بهره‌برداری برسانیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور با اشاره به اینکه بخش مهمی از آزادراه‌های اولویت دار کشور در استان تهران و البرز قرار دارد، افزود: این آزادراه‌ها عبارت است از کنارگذر جنوبی تهران- البرز، قطعه یک آزادراه تهران- شمال و انتهای آزادراه همت- کرج است که ۲ پروژه از این ۳ پروژه تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

خادمی درباره کنارگذر جنوبی تهران گفت: طول این پروژه ۱۵۸ کیلومتر است که از آبیک شروع می‌شود و از مسیر فعلی اتوبان کرج-قزوین جدا می‌شود و بعد از قطع آزادرا‌ه‌های تهران-ساوه و تهران-قم به چرمشهر متصل و از آنجا به آزادراه حرم تا حرم ختم می‌شود.

او یادآور شد: این پروژه یکی از مهم‌ترین پروژه‌های آزادراهی کشور است که مسیر شرق را به غرب کشور متصل می‌کند و ما امیدواریم در سال ۹۹ این پروژه را به بهره برداری برسانیم و تاکنون پیشرفت فیزیکی این آزادراه به ۷۱ درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی کنارگذر جنوبی قطعات ۱ و ۲ شرق اصفهان به ۸۰ درصد رسیده است و ما امیدواریم در ۶ ماه ابتدایی سال ۹۹ آن را به اتمام برسانیم.

خادمی اظهار کرد: پروژه آزادراهی بعدی تهران به بندر امام است که از مسیر‌های خرم آباد و بروجرد عبور می‌کند و این آزادراه ۶ خطه حدود ۶۷ کیلومتر است که از محور فعلی استان لرستان به مرکز کشور متصل می‌شود و ما امیدواریم در ۶ ماهه سال ۹۹ بتوانیم آن را به اتمام برسانیم.

طولانی‌ترین آزادراه کشور تا سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد

به گفته خادمی، طولانی‌ترین آزادراه به طول ۲۲۵ کیلومتر مربوط به آزادراه شیراز به اصفهان است و با بهره‌برداری از آن ۱۰۰ کیلومتر از مسیر فعلی شیراز به اصفهان کاسته می‌شود و یک‌و‌نیم تا دو ساعت از زمان سیر این مسیر هم کاهش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور تأکید کرد: این آزادراه بزرگترین کریدور میانی کشور به شمار می‌رود که از مسیر‌های بوشهر و استان هرمزگان هم عبور می‌کند و امیدواریم تا پایان سال ۹۹ و ابتدای سال ۱۴۰۰ بتوانیم این آزادراه را افتتاح کنیم.

خادمی درباره آزادراه همت-کرج هم گفت: این آزادراه ۶ خطه از ابتدای اتوبان همت آغاز شده و به ابتدای جاده چالوس و میدان امیرکبیر کرج ختم می‌شود که طول این پروژه ۱۴.۵ کیلومتر است و با افتتاح آن ۵ کیلومتر به طول آزادراهی کشور اضافه می‌شود.

او یادآور شد: امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم چرا که پیشرفت آن به حدود ۹۰ درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور گفت: از ابتدا برنامه ما این بوده است که این پروژه را بعد از افتتاح قطعه ۱ آزادراه تهران-شمال به بهره‌برداری برسانیم چرا که با افتتاح قطعه یک حدود ۸۵ درصد از بار ترافیکی مسیر شمال کشور به این آزادراه هدایت می‌شود و با افتتاح آزادراه همت-کرج هم مسافران کرج می‌توانند با بار ترافیکی کمتری از این مسیر عبور کنند.


بیشتر بخوانید: افتتاح آزادراه تهران-شمال باز هم به تعویق افتاد! 


خادمی اظهار کرد: در ادامه آزادراه همت-کرج هم کنارگذر شهر کرج توسط شهرداری در حال ساخت است که آن‌ها هم اعلام کردند تا سال آینده این پروژه به اتمام می‌رسد و ما تا پایان سال ۹۹ بخش عمده‌ای از بار ترافیکی نوروز سال ۱۴۰۰ را کاهش خواهیم داد.

او درباره قطعه ۱ آزادراه تهران-شمال هم گفت: این آزادراه از انتهای اتوبان آزادگان آغاز می‌شود و مسیر‌های کن و سولقان را طی می‌کند و بعد از گذشت ۲۰ دقیقه به شهرستانک رسیده و از آنجا مسافران وارد جاده چالوس می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور درباره قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال هم گفت: طبق برنامه‎ریزی‌هایی که صورت گرفته است با تأمین مالی ۲ هزار میلیارد تومان می‌توانیم ۱ لاین از منطقه ۲ این آزادراه را تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسانیم که از این میزان اعتبار ۱ هزار میلیارد تومان توسط دولت و ۱ هزار میلیارد تومان هم توسط بنیاد مستضعفان تأمین اعتبار خواهد شد.

خادمی  بیان کرد: قطعه یک آزاد راه تهران_شمال تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد و هم اکنون در حال تمیزکاری و خارج کردن تجهیزات از آن قطعه هستیم و بلافاصله بعد از اتمام قطعه یک تمامی مهندسان و پیمانکاران ایرانی به قطعه ۲ هدایت خواهند شد و تمامی پروژه‌های آزادر‌اهی با همت و توان مهندسان ایرانی ساخته شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۰۸ بهمن ۱۳۹۸
همين آقاي محترم تو تلويزيون ميگفت تو شهريور ٩٨ ، قطعه اول را افتتتتاخ ميكنيم
آخرین اخبار