شاخ و برگ درختان سیستم گرمایشی امروز روستاییان پلدختر/ کمبود سوخت در برف ۲۰ سانتی‌متری

اهالی روستاهای میانکوه شرقی پلدختر به‌دلیل بارش برف و کمبود سوخت زمستانی سخت را می‌گذارنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، گرچه پلدختر را به‌عنوان شهرستانی با آب و هوای گرم می‌شناسند، اما در برخی مناطق روستایی این شهرستان به‌ویژه روستا‌های میانکوه شرقی زمستان‌هایی سرد و سوزناک دارد به‌طوری که اکثر روستا‌های منطقه میانکوه شرقی در بهمن‌ماه تا نزدیک‌های فصل بهار پوشیده از برف است و اکنون نیز شاهد بارش ۲۰ سانتی‌متر برف بوده‌اند.

فقدان گازکشی در همسایگی دکل‌های نفتی در روستا‌هایی پلدختر مشکلات زیادی را برای روستائیان به‌وجود آورده و مردم این مناطق برای گرم کردن منازل خود در فصل زمستان نیازمند نفت سفید و کپسول‌های گاز هستند که کمبود و توزیع نامناسب نفت سفید مشکلات روستائیان را دوچندان و گذران زمستان را برای آنان سخت‌تر کرده است.

توزیع نفت سفید برای خانوار‌های فاقد گاز طبیعی گیلان

با وجود اینکه هر سال قبل از فصل زمستان جلسات متعددی برای تامین سوخت روستائیان گرفته می‌شود، اما با فرار رسیدن فصل زمستان گویا نتیجه جلسات فقط در گرفتن عکس خلاصه شده و هر ساله نقیصه کمبود سوخت، توزیع نامناسب، طولانی بودن زمان توزیع و عدم اختصاص سهمیه مناسب نفت برای روستائیان وجود دارد به‌طوری که نبود و کمبود سوخت به‌ویژه نفت سفید روستائیان را مجبور به قطع درختان می‌کند تا بتوانند با آن منازل خود را گرم نگه دارند.

حمل نفت سفید و کپسول گاز علاوه بر هزینه‌هایی که دارد و زود تمام می‌شود برای روستائیان بسیار سخت است و همیشه در دسترس آنان نیست و روستائیان زاگرس‌نشین بر سر سفره پهن جنگل‌های بلوط قرار دارند که از آن استفاده می‌کنند.

روستاییان پلدختر در بند سرما / کمبود سوخت در برف ۲۰ سانتی‌متری

استفاده از شاخ و برگ درختان بلوط برای گرم کردن خانه

برخی اهالی روستا‌های منطقه میانکوه شرقی به‌دلیل کمبود مرکز سوخت در روستاهایشان برای تهیه نفت سفید راه‌های طولانی چندین کیلومتری را طی می‌کنند تا به دهستان چمشک برسند که به‌دلیل وجود صف‌های طولانی و کمبود نفت گاهی اوقات هم دست خالی به خانه بر می‌گردند که عدم اختصاص سهمیه مناسب نفت و توزیع نامناسب در فاصله زمانی طولانی یکی از مشکلات روستائیان است که گذران زمستان سرد را برای آن‌ها دشوارتر کرده است.

برخی روستائیان منطقه ریخان می‌گویند ما چوب‌های خشک جنگل‌های بلوط را در تابستان جمع‌آوری می‌کنیم تا در زمستان از آنان برای گرم کردن منازل خود استفاده کنیم به‌طوری که غالب روستائیان برای زمستان خود از شاخه‌های درختان برای گرم کردن خانه‌هایشان استفاده می‌کنند. گران بودن تامین سوخت و در دسترس نبودن آن سبب شده تا روستائیان برای گرم کردن تنور زندگی خود به ناچار سر درختان بلوط را ببُرند.

سهمیه سوخت داده شده جوابگو نیست

یکی دیگر از اهالی روستای ریخان با بیان اینکه سهمیه نفتی که به مردم این منطقه اختصاص می‌دهند جوابگو نیست و در بیشتر اوقات کسانی که زودتر در صف قرار بگیرند نفت دریافت می‌کنند و به بقیه نمی‌رسد اظهار داشت: برای ۹ روستای میانکوه شرقی با ۸۰۰ نفر جمعیت فقط یک جایگاه سوخت اختصاص دادند که همین یک جایگاه در دو ماه گذشته فقط دوبار نفت سفید توزیع کرده و سبب بروز مشکلاتی برای اهالی این روستا‌ها شده است.

او با اشاره به اینکه روستا‌های میانکوه شرقی در منطقه سردسیر قرار دارند که نیاز مبرم به سوخت دارند افزود: خط لوله گاز و نفت از کنار این روستا‌ها عبور می‌کند، ولی نمی‌دانیم چرا گازرسانی به این روستا‌ها صورت نمی‌گیرد.

روستاییان پلدختر در بند سرما / کمبود سوخت در برف ۲۰ سانتی‌متری

بارش برف در میانکوه شرقی

یکی دیگر از اهالی روستای ریخان یک عنوان کرد: روستا‌های میانکوه شرقی در منطقه زاگرس‌نشین قرار دارند که با توجه به بارش شدید برف در این مناطق اگر دیر به سوخت دسترسی پیدا کنند به ناچار مجبور به قطع درختان برای گرم کردن منازل خود از سرما هستیم.

جودکی از اهالی روستای ریخان گفت: روستا‌های میانکوه شرقی جمعیت زیادی دارند و سهمیه سوختی که به این روستا‌ها اختصاص دادند پاسخگو نیست که مردم این روستا‌ها به ناچار برای محافظت خود از سرما هیزم تهیه و برای گرم کردن منازل خود استفاده می‌کنند. مردم برخی روستا‌ها با تراکتور دو ساعت باید مسیر را طی کنند تا به جایگاه سوخت برسند که بعضا بدون نفت هم باید به خانه برگردند.

توحیدی یکی دیگر از اهالی ریخان با بیان اینکه فاصله روستای ریخان تا چمشک هفت کیلومتر است تصریح کرد: با توجه به ناایمن بودن جاده قدیم مردم مجبور به تردد از آزادراه پل زال وتونل‌ها هستند تا خود را به جایگاه سوخت برسانند که سرعت زیاد ماشین‌های سنگین جان روستائیان را به خطر می‌اندازد.

 

صف‌های طولانی برای دریافت نفت

او افزود: برخی روستائیان برای اینکه بتوانند نفت تهیه کنند مجبورند از ساعت هشت صبح در صف نفت بمانند که برخی اوقات با توجه به اینکه تعداد بشکه‌هایی که در صف است زیاد به کسانی که دیرتر می‌آیند نفت نمی‌رسد بنابراین از مسئولان تقاضا داریم مشکل این روستا‌ها را برطرف کنند.

سیاری یکی از اهالی چمشک عنوان کرد: با توجه به هوای سرد روستا‌های منطقه میانکوه شرقی و بارش برف نیاز است که سهمیه سوخت این منطقه افزایش پیدا کند، چون در زمان توزیع نفت به همه مردم نمی‌رسد و مردم دست خالی به خانه بر می‌گردند.

او افزود: به سبب کافی نبودن سوخت در این منطقه اهالی روستا‌ها مجبورند در روزی که نفت قرار است توزیع شود در تاریکی شب برای دریافت سوخت به جایگاه مراجعه ودر صف‌های طولانی بمانند.

سیاری عنوان کرد: تقاضا داریم با توجه به هوای سرد این مناطق سهمیه سوخت را افزایش داده و زمان توزیع آن را هم در فاصله‌های کوتاه‌تری قرار دهند تا مردم بتوانند سوخت مورد نیاز خود را دریافت کنند.

روستاییان پلدختر در بند سرما / کمبود سوخت در برف ۲۰ سانتی‌متری

او بیان کرد:در هرماه یک بار نفت سفید در جایگاه سوخت چمشک توزیع می‌شود که این مقدار سهمیه داده شده جوابگوی روستای ۳۵۰ نفری چمشک هم نیست که علاوه بر چمشک اهالی ۹ روستای دیگر منطقه هم باید از آن دریافت کنند.

صفی‌‍الله مهکی عضو شورای دهستان چمشک گفت: با توجه به جمعیت زیاد روستا‌ها سهمیه نفت داده شده جوابگو نیست که نیاز است هر چه سریع‌تر سهمیه سوخت افزایش پیدا کند، چون هوای روستا‌ها سرد است.

 

بارش برف و لزوم افزایش سهمیه نفت سفید

مسعود اسماعیلی دهیار دهستان چمشک تصریح کرد: مرکز توزیع سوخت روستا‌های میانکوه شرقی در دهستان چمشک قرار دارد که سوخت روستا‌های ریخان یک، ریخان دو، ریخان سه، هاگه، چمشک، جادوآب، پاچک، کوگان برآفتاب وکوگان نسار با جمعیتی بالغ بر ۸۰۰ نفر را تامین می‌کند که با توجه به جمعیت زیاد منطقه سهمیه نفت داده شده جوابگو نیست و توزیع هم در فاصله زمانی طولانی انجام می‌شود که سبب بروز مشکل برای مردم شده است.

وی با بیان اینکه هر ساله مشکلاتی در تامین سوخت برای این منطقه وجود دارد افزود: با توجه به بارش برف ۴۰ سانتی متری در این منطقه وهوای سرد نیاز است هر چه سریع‌تر این مشکل برطرف شود.

پیگیری برای حل مشکل

دهیار دهستان چمشک عنوان کرد: از طریق دهیاری پیگیری‌هایی از مدیریت ستاد بحران استان و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان صورت گرفته که گفته شد در حال پیگیری برای برطرف کردن مشکل هستیم.

او بیان کرد: برای جلوگیری از قطع درختان و جمع‌آوری هیزم نیاز است که سهمیه سوخت این منطقه افزایش یافته تا سوخت به راحتی در اختیار همه مردم این منطقه قرار بگیرد.

سعید جودکی دهیار روستای ریخان نیز تصریح کرد: به‌سبب اینکه برخی اهالی روستا‌ها برای دریافت کوپن ثبت نام نکردند سهمیه نفت داده شده جوابگو نیست که پیگیری‌هایی برای رفع مشکل با بخشداری معمولان صورت گرفته است. در روستای ریخان نیز اکنون ۲۰ سانتی‌متر برف باریده است که پیگیری برای حل مشکل سهمیه سوخت انجام گرفته است.

کمبود سوخت روستا‌های میانکوه شرقی

حبیب اله موسوی بخشدار معمولان با تایید کمبود سوخت در روستا‌های میانکوه شرقی اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که تامین سوخت روستا‌های میانکوه شرقی بر عهده شرکت پخش فرآورده‌های نفتی شهرستان پلدختر نیست و زیر نظر بخش مرکزی خرم‌آباد قرار دارند.

او افزود: در هفت روستای منطقه میانکوه شرقی کمبود سوخت وجود دارد که در رایزنی‌های انجام گرفته با شرکت نفت قول دادند که در اسراع وقت مشکل را برطرف کنند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.