پایش طرح‌های مرتعداری در مراتع شهرستان دامغان

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان دامغان گفت: با توجه به وضعیت تغییر اقلیم و نظارت بر پروانه چرای دام و با هدف حفظ مراتع و تقویت پوشش گیاهی طرح پایش مراتع در شهرستان دامغان اجرا شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، علی اکبر عباسی راد رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان گفت: در سال ۹۸ حدود ۳۴۰ هزار هکتار از مراتع شهرستان در دو قالب پروانه چرای یا طرح مرتعداری مورد پایش و ارزیابی قرار گرفت.

او با اشاره به اینکه مراتع در اقتصاد کشور از لحاظ تامین علوفه مورد استفاده دام و از دیدگاه حفاظت آب و خاک جایگاه ویژه ‏ای را به خود اختصاص داده ‏اند افزود: در خصوص اهمیت مراتع می ‏توان ویژگی‌های بسیار دیگری را برشمرد که مدیریت اصولی این اراضی را ضروری می ‏سازد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان لزوم کنترل‌های لازم در عرف‌های مرتعی را ضروری برشمرد وابراز داشت : حضور مستمر مرتعداران ذی حق در عرف‌های تعیین شده ضمن جلوگیری از تخلفات احتمالی در ورود و خروج غیر قانونی دام‌های غیر مجاز می‌تواند تا حد قابل توجهی مانع از تخریب و تصرف در این عرصه‌ها شوند.

عباسی راد یادآور شد: در خلال اجرای این طرح هر گونه بهره برداری مرتعی می‌بایست در قالب پروانه چرا یا طرح مرتع داری انجام و پس از ارائه مجوزها، مباحث نظارتی آن آغاز می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان هنچنین از نظارت بر بیش از ۲۰ هزار هکتار از طرح‌های مرتعداری خبر داد و افزود: مدیریت چرای دام با ورود به بحث نظارت، مواردی نظیر رعایت ضوابط لازم توسط بهره بردار از جمله عدم وجود دام مازاد در مرتع، استمرار دامداری و مرتعداری، کنترل زمان ورود و خروج دام در مراتع و اخذ عوارض پروانه چرا را بررسی می‌کنند

او بیان کرد: هدف از اجرای طرح نظارت بر مراتع اهمیت برقراری تعادل بین دام و مرتع از سوی دامداران ذی حق، استفاده صحیح از پوشش مراتع علاوه بر حفظ خاک و تقویت منابع آب می‌باشد که موجب افزایش ۳۵ درصدی تولید علوفه می‌گردد

عباسی راد تصریح کرد: چنانچه بهره برداران در بهره برداری اصولی و برابر ظرفیت از مراتع موارد قانونی را رعایت نکنند با ابطال پروانه چرا روبرو خواهند شد.

لازم بذکر است شهرستان دامغان دارای ۱۶۲ سامانه عرفی مرتعی است که دارای ۱۶۲۸۱۰ واحد دامی و ۱۲۷۹ بهره بردار می‌باشد.

انتهای پیام / م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.