زنگ خطر طاعون نشخوارکنندگان در خراسان جنوبی به صدا درآمد/ ۷۰ رأس قوچ و میش تلف شد

اکبری گفت: حیات وحش مناطق آزاد شهرستان فردوس و سرایان درمعرض بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک قرار گرفتند.

زنگ خطر طاعون نشخوارکنندگان در خراسان جنوبی به صدا درآمد/ ۷۰ رأس قوچ و میش تلف شدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، با اعلام محیط زیست خراسان جنوبی مدتی پیش گزارش تلفات پراکنده حیات وحش (قوچ و میش) در مرز شمالی استان یعنی مرز فردوس، بجستان و گناباد توسط همکاران اجرایی محیط زیست شهرستان فردوس به اداره کل واصل شده است.

 اکبری مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی گفت: در بررسی‌های اولیه نتیجه گرفتیم احتمالا عامل بیماری از منطقه حفاظت شده هلالی واقع در خراسان رضوی به داخل استان گسترش پیدا کرده، چون قبلا در شهرستان‌های گناباد و بجستان تلفات حیات وحش گزارش شده بود.

او افزود: پیگیری این موضوع در دستور کار این اداره کل قرار گرفت و مهمترین مساله از همان ابتدا تشخیص قطعی بیماری بود که علیرغم همکاری تنگاتنگ دامپزشکی، روند تشخیص بیماری به دلیل نامناسب بودن نمونه‌های ارسالی به دامپزشکی و فاسد شدن لاشه‌ها به کندی پیش می‌رفت.

اکبری بیان کرد: در نمونه‌های بررسی شده قبلی از حیات وحش تلف شده در خراسان رضوی، علت مرگ مواردی همچون پنومونی ریوی، براکسی و مسمومیت عنوان شده بود و در بررسی‌های اولیه تلفات قوچ و میش در شهرستان فردوس نیز عامل ویروسی تشخیص داده نشد.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد: نتایج آزمایشات شبیه به خراسان رضوی بود، اما با گسترش دامنه بیماری به سمت شهرستان سرایان، حساسیت اکیپ‌های پایش محیط زیست و دامپزشکی را بیشتر کرد و نهایتاً نمونه حیوان مریض توسط محیط بانان برای بررسی کامل بالینی و نیز نمونه برداری‌های لازم در اختیار دامپزشکی قرار گرفت و نتیجه آزمایشات تکمیلی توسط دامپزشکی استان اعلام شد.

او  اظهار داشت: در بررسی آزمایشات صورت گرفته، عامل بیماری ویروس طاعون نشخوار کنندگان کوچک (ppr) تشخیص داده شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی تصریح کرد: متاسفانه بیماری‌های ویروسی در حیات وحش هیچ درمانی ندارند و راهکاری برای واکسیناسیون حیات وحش نیز وجود ندارد.

اکبری افزود: فقط باید از طریق امحاء بهداشتی لاشه‌ها، ضد عفونی آبشخورها، کاهش چراگاه مشترک دام‌های اهلی و حیات وحش و راهکار‌های مشابه از انتشار بیشتر بیماری جلوگیری کرد.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی در زمینه انتشار بیماری در سطح مناطق آزاد شهرستان فردوس و سرایان گفت: بلافاصله پس از تشخیص قطعی بیماری کارگروه مشترکی با حضور دامپزشکی، مدیریت بحران، منابع طبیعی، امور عشایر و جهاد کشاورزی برگزار و راهکار‌های هم افزایی برای مقابله با بیماری بررسی و تصویب شد.

او عنوان کرد: در تمام این مدت پایش‌های مداومی توسط یگان حفاظت محیط زیست شهرستان‌های فردوس و سرایان و همچنین اداره کل انجام شد، اما تشدید پایش، ضدعفونی و مخصوصا امحاء لاشه‌های احتمالی با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.

اکبری بیان کرد: این بیماری قابل انتقال به انسان نیست، اما قابل انتقال به دام‌های اهلی است که امیدواریم همکاری دستگاه‌های مرتبط مخصوصا مردم محلی و نیز دامداران و عشایر منجر به کنترل دامنه انتشار این بیماری در کوتاهترین زمان ممکن شده و از نابودی ذخیره‌های ژنی ارزشمند استان جلوگیری شود.

او ادامه داد: تاکنون تعداد لاشه‌های مکشوفه قوچ و میش در محدوده شهرستان‌های فردوس و سرایان به حدود هفتاد لاشه رسیده است.

انتهای پیام / ط ا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار