دارو‌ها و تجهیزات پزشکی ایرانی به شرق آفریقا می‌رود

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که به دنبال توسعه بازار برای محصولات دانش‌بنیان داخلی در دیگر کشور‌ها است، شرق آفریقا، را برای فروش محصولات دارویی و پزشکی برگزیده است.

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، پیش نیاز توسعه صادرات دارو‌ها و تجهیزات پزشکی ایران، ثبت اقلام پزشکی در بازار‌های هدف صادراتی است. ایران جزء کشور‌هایی است که از توانمندی‌های پزشکی خوبی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی برخوردار است و می‌تواند این محصولات را به دیگر کشور‌ها صادر کند. شرق آفریقا مقصدی است که این‌بار توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ایجاد فرصت صادرات دارو‌ها و تجهیزات پزشکی انتخاب شده است.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که به دنبال توسعه بازار برای محصولات دانش‌بنیان داخلی در دیگر کشور‌ها است، شرق آفریقا، را به عنوان یک بازار پرسود و خوب برای فروش محصولات دارویی و پزشکی ایرانی برگزیده است.

با توجه به اهمیت این بازار برای ایران، در نشست مشترک هیات نمایندگان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سفیر جمهوری اسلامی ایران در کلینیک درمانی جمعیت هلال احمر ایران در کنیا، بر همکاری مشترک میان شرکت‌های ایرانی و شرق آفریقا تاکید شد.

قرار بر این است که طبق این مذاکرات، ثبت و توسعه صادرات دارو‌ها و تجهیزات پزشکی شرکت‌های ایرانی به شرق آفریقا سرعت گیرد. بازاری که در حال حاضر در دست شرکت‌های هندی و چینی است.


بیشتر بخوانید: صادرات ۷.۵ میلیون دلاری دارو در نیمه نخست سال ۹۸


بازار دارو و سلامت شرق آفریقا و به ویژه در کنیا یکی از بازار‌های رو به توسعه در آفریقا است. این بازار باز و رقابتی فرصت‌های بی‌نظیری را برای شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی ایران فراهم می‌کند و علی‌رغم تصور و باور عمومی مبنی بر فقر جامعه آفریقا و غیر اقتصادی بودن فعالیت‌های اقتصادی مرتبط با سلامت در آفریقا، این بازار رو به رشد سودآوری مناسبی برای سرمایه گذاران در این بخش را در بر داشته است.

تعداد کلینیک‌های درمانی و بیمارستان‌هایی که طی ۵ سال گذشته در نایروبی کنیا افتتاح شده و به بهره‌برداری رسیده به واسطه سیاست‌های حمایتی دولت کنیا رشد چشمگیری داشته است. فرهنگ‌سازی و تشویق مردم به پیشگیری از امراض و بیماری‌ها به جای درمان نیز باعث شده است سهم هزینه‌های بهداشتی در سبد خانوار‌ها در کنیا افزایش یابد.

قیمت برخی دارو‌های ژنریک در این کشور تا ۱۰ برابر قیمت آن‌ها در ایران است و چنانچه ساز و کار‌های صادرات دارو از ایران هموار و ممانعت‌های داخلی صادرات دارو از ایران مرتفع شود، زمینه برای کسب سود‌های مناسب برای شرکت‌های دارویی ایرانی فراهم است.

باید جایگاه دارو‌های ایرانی در شرق آفریقا تثبیت شود

در حال حاضر چنانچه هر شرکت دانش‌بنیان دارویی تمایل داشته باشد محصولاتش را در وزارت بهداشت کنیا ثبت کند، ۷۰% هزینه‌های ثبت و کلیه هزینه‌های کارگزار پیگیر امور ثبت دارو از طرف معاونت علمی و فناوری پرداخت می‌شود.

بر اساس موافقت نامه همکاری اداره کل تجهیزات پزشکی و مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مقرر است، بیشتر هزینه‌های ثبت و اخذ مجوز فروش تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی در سایر کشور‌ها توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پرداخت شود.

این شرکت‌های حوزه سلامت هستند که باید از این ظرفیت بوجود آمده برای ایجاد جایگاهی ثابت در بازار شرق آفریقا و به ویژه کنیا بهره ببرند. معاونت علمی و فناوری از استارتاپ‌ها و ظرفیت‌های ایجاد شده در کشور برای توسعه توریسم سلامت و زیرساخت‌های مناسب بوجود آمده در وزارت بهداشت و درمان حمایت می‌کند. عدم وجود خطوط پروازی مستقیم بین ایران و کنیا یک چالش جدی برای بهره‌برداری از این مساله است.

باید با فعال کردن همزمان توریسم سلامت از کنیا به ایران و توسعه و تبلیغ توریسم تفریحی از ایران به کنیا، تلاش کنیم تعداد مسافران را به حد قابل قبولی برسانیم.

با این کار ایجاد خط پروازی مستقیم برای ایرلاین‌ها سودآور خواهد بود. البته این مساله باید کارشناسی شود و ابعاد مختلف آن مورد ارزیابی قرار بگیرد.

از طرفی ایرلاین‌ها نیز می‌توانند با طراحی خطوط پروازی ترکیبی در این مسیر همراهی لازم را با دولت داشته باشند. به عنوان مثال ایجاد یک خط پروازی از تهران به نایروبی و نایروبی به کامپالا اوگاندا و یا دارالسلام تانزانیا شاید بتواند در مسیر دوم پروازی، زیان مسیر اول ایرلاین را جبران کند تا به تدریج و از طریق بازاریابی، تعداد مسافران به حد قابل قبولی برسد.

بازار شرق آفریقا را فراموش نکنیم

پهلوانی مدیر کلینیک جمعیت هلال احمر ایران در نایروبی کنیا هم که در نشست مشترک حضور داشت با اشاره به ظرفیت‌های بالای حوزه سلامت کنیا اشاره کرد و گفت: باید شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی ایرانی برای حضور در بازار کنیا ترغیب شوند.

او افزود: دوره سلطه شرکت‌های هندی بر بازار کنیا به اتمام رسیده و در حال حاضر بخش‌های خصوصی از کشور‌های مختلف دنیا برای ایجاد بیمارستان و کلینیک‌های درمانی روانه این کشور شده‌اند و ظرفیت‌های بسیاری برای ارائه خدمات سلامت در این کشور شکل گرفته است.

مدیر کلینیک جمعیت هلال احمر ایران در نایروبی افزود: صادرات دارو و تجهیزات پزشکی به کنیا مستلزم ثبت این محصولات در کنیا است که روند فعلی ثبت نیازمند صرف زمان ۱۲ ماهه در وزارت بهداشت این کشور است، ولی با توجه به ارتباطات ایجاد شده این امکان وجود دارد که این زمان برای محصولات ایرانی تا ۶ ماه و حتی در خصوص بعضی محصولات تا ۳ ماه کاهش یابد.

پهلوانی با اشاره به افتتاح دومین مرکز درمانی جمعیت هلال احمر در نایروبی کنیا تا پایان سال جاری، افزود: فعالیت‌های درمانی در این کشور سود بالایی دارد و چنانچه با تفکر بخش خصوصی مراکز درمانی به بهره‌برداری برسند می‌توانند سودآوری مناسبی را برای بخش‌های خصوصی سرمایه‌گذار داشته باشند.

او با گلایه از شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی ایران که به واسطه حمایت‌ها و بازار مناسب داخلی، نگاه جدی به بازار‌های رو به رشد آفریقا ندارند، تاکید کرد: در حال حاضر مرکز درمانی هلال احمر در کنیا به دلیل عدم وجود دارو‌های ایرانی در کنیا، مجبور به تجویز دارو‌های هندی و چینی هستند.

مدیر کلینیک جمعیت هلال احمر ایران در نایروبی ادامه داد: تجهیزات موردنیاز درمانی در مراکز درمانی رو به گسترش این کشور از کشور‌های اروپایی و چین تامین می‌شود که مایه تاسف جامعه پزشکی ایرانی فعال در آفریقا است. در صورت ثبت دارو‌ها و تجهیزات پزشکی مصرفی ایرانی در کنیا، یک یاز؟ مهمترین مشتریان این محصولات خود مرکز درمانی جمعیت هلال احمر ایران است و شرکت‌ها از این نظر دارای بازار ضمانت شده هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار