اکسیر شگفت انگیز و شفا بخش سبک زندگی توحیدی

بسیاری از مشکلات و بیماری‌های انسان در زندگی نشأت گرفته از ذهن و فکر مریض و ویروس زده است، بسیاری از ما انسان‌ها آنچنان ذهن و فکر خود را غرق در مطامع دنیوی و شهوانی کرده ایم، که جایی برای اندیشه توحیدی باقی نمانده است.

اکسیر شگفت انگیز و شفا بخش سبک زندگی توحیدیبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بسیاری از انسان‌ها در هیاهو و شلوغی زندگی ماشینی به دنبال راه نجاتی برای خلاصی و نجات از دغدغه‌های مادی هستند، دوست دارند به گونه‌ای زندگی کننده که به آرامش واقعی دست یابند و از فراز و نشیت خواهش‌های نفسانی رهایی یابند، به همین دلیل فرهنگ و اندیشه اسلامی راهکاری بسیار زیبا و ارزشمندی را برای رسیدن به این هدف والامعرفی کرده است، ولی در بین تمام این راهکارها، شاه کلید‌های طلایی و اکسیر‌های شفا بخشی وجود دارد، که به طور شگفت انگیز خیره کننده‌ای مسیری زندگی انسان را متحول می‌نماید و به زندگی انسان رنگ بوی الهی و آسمانی می‌بخشد.

سیستم عامل توحیدی زیباترین پردازشگر دنیا
آموزه‌های دینی و اسلامی برای دست یابی به سعادت و شاد کامی پیشنهاد شگفت انگیزی را به انسان ارائه داده است، پیشنهاد فرهنگ و اندیشه اسلامی در این خصوص تغییر زندگی به سبک توحیدی است، زندگی توحیدی لوازم و ویژگی‌های خاص خود را دارد، ولی شاه کلید سبک زندگی موحدانه جایگاه ویژه و ممتاز «الله» در زندگی انسان است.

بر خلاف سبک زندگی‌های رایج دنیا که «خدا» در آن جایگاهی ندارد و در این مدل و طراحی‌های سبک زندگی مادی برای خدای متعال یک جایگاه صوری و فرضی ترسیم شده است، این در حالی است که در سبک زندگی موحدانه تمام زندگی رنگ و بوی خدایی به خود می‌گیرد به گونه‌ای که زندگی بدون خدا یعنی پوچی و نیستی و عذاب: «صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عابِدُون‏؛ [۱]رنگ خدایى (بپذیرید! رنگ ایمان و توحید و اسلام؛) و چه رنگى از رنگ خدایى بهتر است؟! و ما تنها او را عبادت مى‏کنیم».

شاه کلید سبک زندگی توحیدی
شاه کلیدی که انسان را به سبک زندگی توحیدی و موحدانه وارد می‌کند، مسأله‌ی اخلاص است، در تعریف و مفهوم شناسی اخلاص علمای لغت تعبیر مختلفی را کار برده اند که وجه اشتراک همه آن‌ها عبارت است از زدودن شائبه ها، ناخالصی های، و نجات و سلامت معنا شده است. [۲]راغب اصفهانی حقیقت این واژه طلایی را این چنین معنا کرده است: «فحقیقة الْإِخْلَاصِ‏: التّبرّی عن کلّ ما دون اللّه تعالى؛ [۳]حقیقت اخلاص تبری و دوری از هر آنچه غیر خداست». یا به عبارتی خالص کردن برنامه زندگی چه در عمل و چه در نیت و انگیزه برای خدای متعال. فرهنگ روایات نیز تفسیر و تعبیر بسیار زیبایی در خصوص این شاه کلید سبک زندگی توحیدی ارائه داده اند به طور نمونه در منابع روایی از پیامبراکرم (صلی اللّه علیه و اله) این چنین نقل شده است:

«قَالَ‏ الْمُخْلِصُ‏ الَّذِی‏ لَا یَسْأَلُ‏ النَّاسَ‏ شَیْئاً حَتَّى‏ یَجِدَ وَ إِذَا وَجَدَ رَضِیَ‏ وَ إِذَا بَقِیَ‏ عِنْدَهُ شَیْ‏ءٌ أَعْطَاهُ فِی اللَّهِ فَإِنَّ مَنْ لَمْ یَسْأَلِ الْمَخْلُوقَ فَقَدْ أَقَرَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِالْعُبُودِیَّةِ وَ إِذَا وَجَدَ فَرَضِیَ فَهُوَ عَنِ اللَّهِ رَاضٍ وَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى عَنْهُ رَاضٍ وَ إِذَا أَعْطَى لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَهُوَ عَلَى حَدِّ الثِّقَةِ بِرَبِّهِ عَزَّ وَ جَل [۴]‏گفتم: اى جبرئیل! تفسیر «اخلاص» چیست؟ گفت: مخلص، کسى است که از مردم چیزى طلب نمى‏کند تا آنکه خودش آن را بیابد و وقتى که یافت، بدان راضى است و اگر نزدش چیزى اضافه آمد، در راه خدا مى‏دهد. درخواست نکردن او از دیگران، خود اقرارى است به بندگى خدا و وقتى چیزى یافت، بدان راضى مى‏گردد (و از کم یا زیادش شکایت نمى‏کند) هم او از خدا راضى است هم خدا از او. و، چون براى رضاى خدا بخشش کرد به حدّ اعتماد به پروردگار خود رسیده است‏». به اذعان محققان اخلاق این روایات در بردارند چند عنصر مهم برای مخلصین است، از جمله این اوصاف عبارتند: از اقرار به عبودیت و بندگی، رضا و اطمینان به تدبیر حقّ. [۵]اخلاص اکسیر شفا بخشی است که اگر به طور صحیح و اصولی در زندگی انسان نهادینه شود، تمام دغدغه‌های مادی و ذهنی از زندگی انسان خارج می‌شود، چرا که انسان با استعانت و نزدیکی و قرب به خدا به آرامش واقعی نائل می‌آید.

شرایط و زمینه‌ها و نشانه‌های اخلاص در سبک زندگی توحیدی

۱-طهارت ذهن و فکر از غیر خدا
بسیاری از مشکلات و بیماری‌های انسان در زندگی نشأت گرفته از ذهن و فکر مریض و ویروس زده است، بسیاری از ما انسان‌ها آنچنان ذهن و فکر خود را غرق در مطامع دنیوی و شهوانی کرده ایم، که جایی برای اندیشه توحیدی باقی نمانده است، این دسته از افرادی که به دنبال شاه کلید زندگی سعادت بخش و توحیدی می‌گردند، باید قبل از هر چیزی ذهن و فکر خود را از غیر خدا شستشو دهند. این تحول و تطهیر باید در ذهنیت، روان و رفتار انسان‌ها شکل بگیرد.

۲-تکیه و اعتماد به خدا و لاغیر
یکی دیگر از نشانه‌های شاه کلید سبک زندگی موحدانه، تکیه و اعتماد راسخ به خدای متعال و دل نبستن و باور نداشتن به غیر خداست، به عبارتی موحد راستین غیر خدا را در عالم مؤثر نمی‌بیند، و جز برای خدا حسابی باز نمی‌کند، به زید و عمرو، ... متوسل نمی‌شود، و تنها راه رسیدن به اهداف عالیه را در پیوستن و درخواست کردن از خدای متعال مشاهده می‌کند، غیر خدا را تنها از اسباب و وسایل الهی می‌شناسد، که اثربخشی اگر داشته باشند از آن خداست.

۳-ناامیدی از غیر خدا و امید بستن به خدای متعال
کسی که در زندگی تمام فکر و ذهنش به دنبال دیگران است، که آن‌ها برای او راه نجاتی را باز کنند و یا گره‌ای را بگشایند، به واقع از طعم شیرین و اکسیر شفا بخش اخلاص بهره‌ی کافی نبرده است، چه بسا بتوان ادعا کرد اصلاً این چنین افرادی وارد در مرتبه و حیطه اخلاص نشده اند؛ کما اینکه در منابع روایی از جمله شرایط و اساس اخلاص این چنین تبیین شده است:

۴-طلب رضای الهی و دوری از طلب رضای غیر خدا
شاید خیلی حقیر به نظر برسد، ولی واقعیت امر این است که مشکل اساسی و بزرگترین عامل استرس و نگرانی برخی افراد این است که چرا در برابر کاری که انجام داده اند مورد ستایش و تمجید قرار نگرفته اند، چرا دیگران خوبی‌های آن‌ها را نمی‌بینند و از او تشکر نمی‌کنند، با اینکه دعوتش کردم، ولی دعوت نکرد. جلوی پایش بلند شدم، ولی بلند نشد. خدمت کردم، ولی بی مهری کرد و... واقعیت امر این است این نوع انتظار و دغدغه‌های ذهنی و فکری ما نشان می‌دهد که کارمان را برای دیگران خالص کرده ایم نه برای خدا، زمانی که ما انسان‌ها در قبال کاری که برای دیگران انجام می‌دهیم انتظار تأیید شدن و مورد توجه قرار گرفتن از طرف مقابل را داریم، این امر نشان می‌دهد که کار را برای رضایت مردم انجام دادیم نه رضای خدای متعال.

در منابع روایی از پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) نقل شده است: «انَّ لِکلِّ حَقٍّ حَقیقةً، وما بَلغَ عَبدٌ حقیقةَ الاخْلاصِ حتّى لا یحِبَّ أنْ یحْمَدَ على شى‌ءٍ مِن عَمَلٍ للَّهِ؛ [۶]هر حقى را حقیقتى است و بنده به حقیقت اخلاص نرسد مگر آن گاه که دوست نداشته باشد در برابر کارى که براى خدا مى‌کند تمجید و ستایش شود. خوشا به حال کسی تمام زندگی اش را برای خدا خالص کرده و تنها به دنبال رضایت و خرسندی اوست، خواب، و بیداری، نماز و فقط برای خداست، [۷]کما اینکه در منابع روایی نیز نقل شده است: «طُوبَى لِمَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ عَمَلَهُ وَ عِلْمَهُ وَ حُبَّهُ وَ بُغْضَهُ وَ أَخْذَهُ وَ تَرْکَهُ وَ کَلَامَهُ وَ صَمْتَهُ وَ فِعْلَهُ وَ قَوْلَه‏؛ [۸]خوشا به سعادت کسی که عمل، علم، دوستی، دشمنی، گرفتن، رها کردن، سخن، سکوت، کردار و گفتارش را برای خدا خالص گرداند».

آثار و برکات اخلاص در سبک زندگی توحیدی

۱-آزادی و رهایی از سختی‌های دنیوی و فکری
اخلاص اکسیر شفا بخشی است که اگر به طور صحیح و اصولی در زندگی انسان نهادینه شود، تمام دغدغه‌های مادی و ذهنی از زندگی انسان خارج می‌شود، چرا که انسان با استعانت و نزدیکی و قرب به خدا به آرامش واقعی نائل می‌آید، در منابع روایی از امام علی (علیه السلام) این کارکرد و اثر شفا بخش اخلاص این چنین بیان شده است: «بِالْإِخْلَاصِ‏ یَکُونُ الْخَلَاصُ‏ فَإِذَا اشْتَدَّ الْفَزَعُ‏ فَإِلَى اللَّهِ الْمَفْزَع‏؛ [۹]و خلاصى با اخلاص آید، و، چون فزع و بى‏تابى سخت شود مفزع و پناه‏گاه خدا است».

۲-خوشبختی و سعادت واقعی
یکی از آثار برکات ارزشمندی که در منابع روایی برای اخلاص بیان شده است، دست یابی به سعادت و خوشبختی است، سعادت و شاد کامی که پایدار دائمی است و خلل و کاستی در آن به وجود نمی‌آید. «السَّعِیدُ مَنْ أَخْلَصَ الطَّاعَة؛ [۱۰]نیکبخت کسى است که خالص گرداند طاعت و فرمانبردارى حقّ تعالى را.»

۳-بهره مندی از حکمت و دانش الهی
حکمت و دانش گمشده مومن است، چرا که به واسطه حکمت و دانش می‌تواند، مسیر صحیح زندگی را پیدا کرده و از بحران‌های خطرناک و فتنه نجات یابد. «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ یَوْماً فَجَّرَ اللَّهُ یَنَابِیعَ الْحِکْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَی لِسَانِهِ؛ [۱۱]یعنی: اگر کسی چهل روز خالص برای خدا باشد، خداوند حکمت را از قلبش بر زبانش جاری می‌کند».

۳-بهره مندی از برکات آسمانی
«مَنْ أَصْعَدَ إِلَى اللَّهِ خَالِصَ عِبَادَتِهِ أَهْبَطَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَیْهِ أَفْضَلَ مَصْلَحَتِه‏؛ [۱۲]کسی که عبادت‌های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد».

پی نوشت ها:
[۱]. سوره مبارکه بقره، آیه ۱۳۸.
[۲]. لسان العرب، ج‏۷، ص ۲۶. «إِذا کان قد نَشِبَ ثم نَجا و سَلِم‏».
[۳]. مفردات ألفاظ القرآن، ص ۲۹۳.
[۴]. معانی الأخبار، ص ۲۶۱.
[۵]. امیر غنوی، سلوک اخلاقی، طرح‌های روایی، ص ۳۲۱.
[۶]. روضة الواعظین و بصیرة المتعظین (ط - القدیمة)، ج‏۲، ص ۴۱۴.
[۷]. سوره انعام، آیه ۱۶۲. «قُلْ إِنَّ صَلاتی‏ وَ نُسُکی‏ وَ مَحْیایَ وَ مَماتی‏ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ».
[۸]. تحف العقول، ص ۱۰۰.
[۹]. الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏۲، ص ۴۶۸.
[۱۰]. تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ۱۶۷، ح ۳۲۷۰.
[۱۱]. بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏۶۷، ص ۲۴۹، ح ۲۵.
[۱۲]. عدة الداعی و نجاح الساعی، ص ۲۳۳.

منبع: راسخون

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار