عمل صالح زمینه‌ساز تولید مطالب جدید نظری و علمی است

نماینده ولی فقیه در استان فارس عمل صالح را موتور حركت تولید دانش دانست و گفت:‌ عمل صالح زمینه‌ساز تولید مطالب جدید نظری و علمی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس در بیست و ششمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور با اشاره به آیه ۱۰ سوره فاطر، گفت: طبق این آیه هر کس به دنبال عزت است، عزت مال خداست و به هر کس بخواهد می‌دهد.

او با بیان اینكه ما ایرانی‌ها انقلاب کردیم که عزتمند شویم و عزیز، مستقل و سربلند باشیم و این عزتمندی جزو اهداف انقلاب اسلامی است، گفت: دلمان می‌خواست و همچنان نیز می‌خواهد که به این عزت، عظمت و سربلندی که مال اسلام، مسلمانان، مومنان و ایرانیان در طول تایخ بوده است، دست بیابیم در حالی که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از آن فاصله گرفته بودیم.

آیت‌الله دژكام بیان كرد: مسلماً برای رسیدن به این عزت باید کارهای مبتنی بر علم و دانش می‌کردیم برای اینکه توانا بود، هر که دانا بود. حال اگر دانایی را حذف کنیم دیگر توانایی، عزت و سربلندی به دست نمی‌آید ولو اینکه در برهه‌ای بعضی اقدامات عزت‌آفرین است اما نتیجه طولانی مدت آن چون مبتنی بر علم و دانش نبوده است، مطلوب و ماندگار نیست.

امام جمعه شیراز با تصریح اینكه دانشگاه محل تولید همین دانش‌ها است و باید آن را تولید کنیم، گفت: اگر بنا به تولید شد نیاز به یک موتور حرکت دارد، برای اینکه ما وقتی در یک مرحله کاری را می‌خواهیم انجام دهیم و موتور حرکتی نداشته باشیم، کار در همان مرحله متوقف می‌شود.

او اظهار كرد: آن موتور حرکت عمل صالح است که می‌خواهیم دانش را کاربردی کنیم، ما تا وارد عرصه عمل و اقدام نشویم نمی‌دانیم برای مرحله بعدی باید چه تولید کنیم.

آیت‌الله دژكام با یادآوری این نكته كه موانع نقشه جامع علمی کشور را بررسی کرده است،‌ گفت: بحث سر این است که فکرمان منعطف به حل مسائل اصلی کشور نیست و گیر ما این است که می‌خواهیم ببینیم دیگران چه کردند و ما همان را انجام دهیم و تکرار کنیم.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس تأكید كرد:‌ باید راه حل بومی و علمی برای مشکلات اصلی اجتماعی و فرهنگی پیدا کنیم و راه حل همین است که کار کف جامعه و نیاز ملموس کشور را به دانشگاه بدهیم تا برایش راه حل و راهکار تعریف کند و این تولید علم است.

او گفت:‌ عمل صالح یعنی اقدام کنیم. حال بحث صالح بودن عمل و ملاحظات اخلاقی آن در جای خود بحث دارد ولی عمل صالح زمینه‌ساز تولید مطالب جدید نظری و علمی است، یکی شروع می‌كند و دیگری تکمیلش كرده و دیگری مسئله ایجاد می‌کند و آن پاسخ می‌دهد و از این آیه شریفه این مطلب را الهام می‌گیریم.

آیت‌الله دژكام اظهار كرد: اگر ما به تعالیم خود رجوع کنیم، آن‌ها نیز الهام‌بخش همین مطالب است نه اینکه صرفاً دیگران این کار را کردند و ما هم انجام می‌دهیم و مسلم است علومی که جنبه عملی و اجرایی دارد باید در میدان عمل خود را بیازماید، رشد کند و مسئله جدید برای آن ایجاد شود.

امام جمعه شیراز یادآور شد: در طول سال‌هایی که گذشته است در قسمت‌هایی از کارهای علمی خود میدان دانش را با عمل و کاربرد به هم نزدیک کردیم و نتایج خوبی گرفتیم، مثلاً در صنایع نظامی که پیشرفت مناسب داشتیم و بسیار ارزشمند است ولی همان‌طور که مقام معظم رهبری چندین بار اشاره کردند که پیشرفت در یک گوشه از مسائل علمی جالب نیست و اندام علمی کشور نامتقارن رشد می‌کند، ما باید رشد در همه جوامع علمی داشته باشیم.

او با بیان اینكه امروز رشد نامتوازنی در ابعاد کارهای علمی است و توقع است که رشد علمی همه جانبه باشد، گفت: آن قسمتی که ما طلبه‌ها بیشتر درگیر هستیم و نیاز داریم به تولید افکار جدید و هم خود در عرصه اجتماع به کار گیریم و بازخورد آن را به محیط‌های علمی برگردانیم مسائلی است که در علوم انسانی داریم. دانشگاه شاخص این قضیه دانشگاه علامه طباطبایی است که این دانشگاه ورود به مسائل علوم انسانی کرده است اما واقعاً نیازهایی که در این عرصه داریم خیلی بیش از آن چیزی است که در یک قسمت از دانشگاه‌های ما به آن پاسخ داده می‌شود.

آیت‌الله دژكام در ادامه سخنان خود با بیان اینكه امروز در شیراز با معضل مهاجرت و حاشیه‌نشینی روبه‌رو هستیم، گفت: به خاطر این مهاجرت‌ها در شهر شیراز آسیب‌های اجتماعی فراوانی مانند ساخت و ساز بی‌جا، حاشیه‌نشینی‌ها و ... ایجاد می‌شود که به‌صورت قانونی با آن‌ها برخورد می‌شود اما با افزایش مهاجرت هر دولتی که سر کار باشد، حاشیه شهر شیراز بزرگ‌تر می‌شود و آسیب‌های اجتماعی ما افزایش می‌یابد؛ حال راه حل آن چیست؟

او ادامه داد: راه حل آن در سیاسی برخورد کردن نیست که مسئله را حل نمی‌کند و فقط بار مشکل را از دوش خود برمی‌داریم و به دوش دیگری می‌اندازیم در حالی که مسئله باقی می‌ماند و ما باید برگردیم به نقطه‌ای که دانشگاه به کمک شهرداری بیاید تا مسئله را جمع کنند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس بیان كرد: امروزه توقع ما در زمینه تولیدات فکری و راه حل‌های عملی مسائل اجتماعی و انسانی زیاد است و کشور از این جهت بسیار مشکلات حل نشده دارد.

آیت‌الله دژكام ضمن قدردانی از رئیس دانشگاه شیراز به خاطر حمایت از کارهای دانش‌بنیان انجام می‌دهند، گفت:‌رناحیه فناوری در سطح شیراز با کمک دانشگاه شیراز و شهرداری ایجاد شود، چون بحث ناحیه فناوری مورد تقاضای افرادی است که در زمینه دانش‌بنیان کار می‌کنند و شیراز از این نظر نیز ظرفیت خوبی دارد و با کمک دوستان این قضیه شکل بگیرد و تجربیاتی که در تهران بوده است به شیراز هم منتقل شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار