بیماری هاری در کمین مردم کرمان

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: با افزایش بی رویه جمعیت سگ‌های ولگرد شاهد موارد بیماری در بین حیوانات و افزایش موارد حیوان گزیدگی انسان‌ها و موارد تلفات انسانی در اثر بیماری در سطح استان هستیم.

بیماری هاری در کمین مردم کرمانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حسین رشیدی مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: با توجه به افزایش کانون‌های بیماری هاری، افزایش موارد حیوان گزیدگی و رخداد مرگ انسانی در استان در اثر ابتلا به این بیماری طی سالیان اخیر، مدیریت این بیماری در بخش‌های مختلف مرتبط با سلامت انسان و حیوانات باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

او افزود: این بیماری یکی از بیماری‌های ویروسی مشترک انسان وحیوان است و بدنبال انتقال به انسان خطر مرگ حتمی مبتلایان را به دنبال دارد بنابراین اقدامات پیشگیرانه، از اهمیت خاصی برخوردار است و صرف هر گونه هزینه‌ای برای حفظ جان انسان‌ها قابل توجیه می‌باشد

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: با افزایش بی رویه و روز افزون جمعیت سگ‌های ولگرد و بلاصاحب و افزایش تماس‌های موثر این حیوانات با یکدیگر و با حیات وحش مثل شغال و روباه، احتمال افزایش گردش ویروس هاری در بین این حیوانات و انتقال به انسان بالا رفته است و متاسفانه شاهد افزایش موارد بیماری در بین حیوانات و افزایش موارد حیوان گزیدگی انسان‌ها و موارد تلفات انسانی در اثر بیماری در سطح استان هستیم.

او تصریح کرد: در خصوص اهمیت و ضرورت پیشگیری موثر از مخاطرات بیماری هاری و بیماری‌های انگلی ناشی از افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد و ضرورت اجرای کامل دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد و بلاصاحب وزارت کشور، با مجریان دستورالعمل مذکور برنامه‌های ویژه‌ای در دستور کار رایزنی این اداره کل، دانشکده دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی استان قرار خواهد گرفت.

رشیدی دسترسی به منابع غذایی و پناهگاه در نتیجه تکثیر و افزایش جمعیت این حیوانات و موثر نبودن مکانیسم‌های کنترل داخلی جمعیت رااز عوامل دیگر موثر بر افزایش جمعیت این حیوانات اعلام کرد.

او گفت: لازم است در این خصوص بویژه مدیریت مناسب زباله‌های شهری و عدم دسترسی حیوانات مذکور به آن‌ها در سطح استان چاره اندیشی شود که البته نظارت ویژه شهرداری در ارتباط با مدیریت زباله‌های شهری و ساختمان‌های مخروبه، به عنوان منبع غذایی و پناهگاه حیوانات بلاصاحب را می‌طلبد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان اظهار کرد: از جمله تدابیر دامپزشکی برای مبارزه با این بیماری، واکسیناسیون سگ‌های صاحب دار، مراقبت بیماری و آموزش بهره برداران می‌باشد ضمن آنکه این اداره کل، برنامه‌های متنوع شامل برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه بهره برداران در خصوص این بیماری (آموزش دامداران برای انجام واکسیناسیون سگ‌های نگهبان و گله)، درج اطلاعیه، اخبار و اقدامات ترویجی و آموزشی را به منظور افزایش آگاهی‌های مردم در مورد اهمیت و راه‌های کنترل و پیشگیری هاری برگزار می‌کند.

او با اعلام اولویت بندی شهرستان‌های استان برای انجام اقدامات مبارزه با بیماری توسط این اداره کل، گفت: این اداره کل واکسیناسیون سگ‌های گله و صاحب دار را در برابر بیماری مهلک هاری همه ساله انجام می‌دهد بطوریکه در ده ماه اول سال جاری، به ۱۱۷۰۳ قلاده سگ در استان واکسن هاری تزریق شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان نظارت دقیق بر انجام واکسیناسیون هاری و خوراندن داروی ضدانگلی به سگ‌های نگهداری شده در کنل‌ها را ضروری دانست بیان کرد: از نظام دامپزشکی استان درخواست داریم که اطلاع رسانی لازم به کلینیسین‌های بخش خصوصی در مورد رخداد بیماری در استان و رعایت نکات بهداشتی و حفاظت شخصی در زمان انجام امور درمانی حیوانات ارجاع شده به آن‌ها و توجه به تشخیص تفریقی هاری از سایر بیماری‌ها بویژه بیماری دیستمپر و لزوم نمونه برداری موارد مشکوک مورد توجه قرار گیرد.

رشیدی گفت: دارا بودن شرایط بهداشتی قابل قبول و استاندارد و داشتن مسوول بهداشتی در پناهگاه‌های نگهداری سگ‌ها لازم و ضروری می‌باشد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.