رونق هنر صنعت نساجی دیار کویر در فرای مرزها

صنعت نساجی یکی از هنر‌ها و صنایع اصیل ایرانی و یزد از نامدارترین شهر‌ها در زمینه صنعت نساجی در ایران است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد  ، نساجی به عنوان صنعتی که در یزد قدمتی دیرینه دارد، با توجه به مسئله کم آبی در استان، از جمله صنایع پاک و کم آب خواه است و بیشترین سازگاری را با محیط زیست دارد.

ذوق و هنر صنعتگران یزدی را در تولیداتی از جمله پارچه‌های ترمه، پرده ای، پیرهنی، رومبلی، روفرشی، شال و روسری و همچنین سایر محصولات به شکل سجاده، روتختی، پتو، دستمال ابریشمی، زری و مخمل می‌توان دید.

چرخش هنر صنعت نساجی در دیار کویر

قطب صنعت نساجی کشور دارای دو هزار واحد نساجی است که با اشتغال ۲۰هزار نفر، ۲۵ درصد سهم اشتغال استان یزد را به خود اختصاص داده است.

تولید ۹۰ درصد رو فرشی در قطب نساجی کشور

علی اکبر کلانتر، رئیس خانه صنعت معدن و تجارت استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد  ، با بیان این که ۹۰ درصد از روفرشی کشور در استان یزد تولید می‌شود، گفت: در حال حاضر ۱۶۰ واحد تولید روفرشی با ظرفیت تولید سالانه یکصد میلیون متر مربع در استان فعال است.

او با اشاره به فعالیت ۶۰۰ ماشین بافندگی تولید روفرشی در استان افزود: در تولید روفرشی سه هزار نفر به طور مستقیم در استان یزد مشغول به کار هستند.

چرخش هنر صنعت نساجی در دیار کویر

علی نخ کش که حرفه نساجی را سینه به سینه به ارث برده و یکی از تولید کنندگان روفرشی در استان یزد است، می گوید: اولین روفرشی ها، دارای طرح‌های چهارخانه پنبه‌ای بود که با دستگاه‌های ماکویی بافته می‌شد و برای حفاظت از فرش دستباف کاربرد داشت.

او ادامه می دهد: روفرشی در مدل‌ها و اندازه‌های مختلف از پادری نیم متری تا ۱۵ متری و حتی به صورت سفارشی بافته می‌شود.

روفرشی ایرانی زیر پای خارجی‌ها

دستمالچیان، دبیر انجمن صنایع نساجی استان یزد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد  ، گفت:روفرشی صد درصد ایرانی با بهره گیری از علوم روز دنیا طراحی، تولید و راهی بازار‌های داخلی و خارجی می‌شود.

دستمالچیان با اشاره به مشکلات صنعت نساجی افزود: مواد اولیه تولید روفرشی صد درصد تولید داخل است، اما به دلیل تغییرات نرخ ارز، بسیاری از کارخانه‌های پتروشیمی به دلیل سود بالا، نخ را صادر می‌کنند که این موضوع سبب شده واحد‌های تولیدی با مشکل نبود مواد اولیه رو به رو شوند و یا با قیمت بالا نخ را تهیه کنند.

چرخش هنر صنعت نساجی در دیار کویر

او تصریح کرد: به دلیل افزایش نرخ مواد اولیه، قیمت تمام شده روفرشی افزایش داشته و از سوی دیگر افزایش نرخ دلار سبب شده تا تولید کنندگان به صادرات محصول خود تمایل داشته باشند و در بازار داخل مشتری روفرشی کاهش یابد.

دبیر انجمن صنایع نساجی استان یزد خاطر نشان کرد: ۷۰درصد از روفرشی یزد به کشور‌های قرقیزستان، ارمنستان، عمان، قطر، آسیای میانه و کشور‌های همسایه صادر می‌شود و قیمت صادراتی روفرشی ۲ دلار در هر مترمربع است و در مقایسه با صادرات نفت ارزش افزوده بالایی دارد.

دستمالچیان تصریح کرد: در سال گذشته صادرات روفرشی یزد بیش از ۳۰۰ میلیون دلار برای کشور ارز آوری داشته و این یعنی ادامه فعالیت تولید کنندگان این صنعت وابسته به صادرات است.

این موضوع سبب شد که به سراغ تولید کنندگان صادرات محور روفرشی در استان بروم.

چرخش هنر صنعت نساجی در دیار کویر

علی نیکزاد یکی از تولید کنندگان روفرشی در استان یزد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد  ،گفت: عدم ثبات در نرخ ارز سبب شده که عمده مشکلات ما مربوط به نقل و انتقال مالی باشد.

او ادامه داد: مشکلاتی از این قبیل سبب شده که صادرات روفرشی کاهش یابد و به دلیل این که عمده روفرشی در استان یزد تولید می‌شود، برای معرفی و حمایت نیاز به برپایی نمایشگاه‌ها در کشور‌های مختلف دارد.

مشکلات این هنر صنعت اصیل ایرانی سبب شد به سراغ معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد بروم و تقویت صادرات روفرشی را پیگیری نمایم.

چرخش هنر صنعت نساجی در دیار کویر

عظیمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد  ، گفت: طرحی برای تاسیس شرکت‌های صادرات گرا به تصویب رسیده است تا این شرکت‌ها بتوانند با ایجاد شبکه‌های خرید نسبت به صادرات این محصول کمک کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد ادامه داد: نوسازی و بهسازی ماشین آلات بافندگان، تسهیلات گمرک برای صادرات و حمایت از شرکت‌های صنعتی برای حضور در نمایشگاه‌های مختلف از دیگر فعالیت انجام شده برای تقویت صادرات روفرشی است.

با رفع موانع تولید و صادرات این هنر صنعت در سال رونق تولید، علاوه بر ایجاد اشتغال زمینه تولید و صادرات بیشتر این محصول نیز افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/ی

گزارش از فائزه شجاعی فر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار