در برنامه گفت و گوی خبری سیمای مرکز قم عنوان شد؛

صادرات ۱۸۳ میلیون دلاری قم به کشورهای مختلف

رئیس اتاق بازرگانی قم گفت:از ابتدای سال تا پایان دی ماه،۱۸۳ میلیون دلار کالا از قم به کشور‌های مختلف صادر شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،خاکی،رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم دیشب در برنامه گفت و گوی خبری سیمای مرکز قم با اشاره به صفر شدن تعرفه تجاری ۸۰۰ قلم کالا بین ایران و کشور‌های عضو مجمع اقتصادی اوراسیا از ۵ آبان امسال گفت: صفر شدن تعرفه تجاری، فرصت بسیار مناسبی برای جمهوری اسلامی ایران و استان قم است تا بتوانند صادارت خود را به صورت چشمگیری افزایش دهد.

او افزود: استان قم در ۱۰ ماه گذشته، ۱۸۷ میلیون دلار صادرات به کشور‌های مختلف داشته است.

خاکی تصریح کرد: برای تقویت حوزه صادرات استان حل مشکلات حوزه حمل و نقل کشور و استان بسیار ضروری است که از آن جمله می‌توان نبود پرواز چارتری و کمبود کِشنده‌های یخچال دار را مورد توجه قرار داد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان با اشاره به ظرفیت‌های استان قم و نیاز کشور‌های اوراسیا گفت: محصولات کشاورزی مانند پسته و کشمش، محصولات پتروشیمی، صنایع تبدیلی غذایی و معدنی و خدمات فنی و مهندسی از جمله مواردی است که قم می‌تواند در صادرات آن‌ها فعال شود.

 او با اشاره به آغاز صادرات تجاری ایران و اوراسیا گفت: براساس این توافق نامه، ۳۶۰ قلم کالای ایرانی می‌تواند با تعرفه صفر به کشور‌های اوراسیا صادر شود و متقابلا کشور‌های اوراسیا هم می‌توانند ۵۰۰ قلم کالا را با تعرفه صفر به ایران صادر کنند.

خاکی افزود: در دو روز پیش، تجار قزاقستانی با سفر به قم، بیش از ۵۰ کانتینر کالای مختلف خریداری و در حال انتقال به این کشور هستند.

روسیه، روسیه سفید (بلاروس)، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان کشور‌های عضو مجمع اقتصادی اوراسیا هستند که ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت دارند.

براساس توافق ایران با این کشورها، در مدت سه سال جمهوری اسلامی ایران نیز به این مجمع افزوده می‌شود.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار