سرمست در نشست توجیهی نامزد‌های مجلس یازدهم قم:

کاندیداها نقش الگو دهی در جامعه دارند/تاکید بر آسیب شناسی رفتار انتخاباتی مردم و کاندیدا‌ها

استاندار قم گفت:باید اعتلای فرهنگ انتخابات مورد توجه باشد و از هر گونه بداخلاقی پرهیز کرد چرا که شایسته شهر قم نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،گردهمایی توجیهی نامزد‌های یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان قم عصر دیروز در استانداری برگزار شد.

 سرمست استاندار قم در این گردهمایی، نخستین شرط ورود به عرصه انتخابات را آشنایی و اشراف به قوانین کشور و به ویژه قوانین انتخابات دانست.

او افزود: کاندیدا‌ها باید در عین پای بندی به قوانین، هواداران خود را نیز از قوانین آگاه کنند.

استاندار نامزد‌ها را دارای نقش الگو دهی در جامعه توصیف کرد و گفت به همین جهت باید اخلاق و رفتار انتخاباتی را همواره رعایت کنند.

 سرمست عنوان کرد: صداقت و راستگویی، وفای به عهد و امانت داری باید همواره در تبلیغات انتخاباتی مورد توجه قرار گیرد.

استاندار با تصریح بر اینکه ما تابع سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری هستیم گفت: آنچه برای ما مهم است امنیت، سلامت، بیطرفی و مشارکت حداکثری در انتخابات است.

 سرمست با اشاره به اینکه ما دین خود را فدای دنیای خود و دیگران نمی‌کنیم گفت: ما براساس مر قانون وظایف خود را انجام می‌دهیم تا حق الناس را به خوبی حفظ کنیم.

او با تاکید بر آسیب شناسی فرهنگ سیاسی و رفتار انتخاباتی مردم و کاندیدا‌ها گفت: هم مردم و هم کاندیدا‌ها رفتار خاص انتخاباتی خود را دارند از این رو واقعیت جامعه گاه با تحلیل و نتایج متفاوت است که این مهم به عنوان حلقه مفقوده باید مورد توجه قرار گیرد.

استاندار تعداد زیاد کاندیدا‌ها در قم را خوشحال کننده و قدمی مبارک برای ورود به صحنه انتخابات ارزیابی کرد و گفت: شما کاندیدا‌ها هر چه می‌توانید فضای انتخابات را پرشور و پرشعور کنید و مطمن باشید ما هم پاسدار حق شما و مردم خواهیم بود.

 سرمست توسعه استان را از اهداف مهم مدیریت استان برشمرد و گفت: پیشنهاد می‌کنم معاونت سیاسی استانداری از ایده کاندیدا‌ها برای رشد و توسعه استان بهره مند می‌شود چرا که کاندیدا‌ها خود را بالاتر از دیگران دانسته اند که وارد عرصه انتخابات شده اند.

استاندار همچنین بر رعایت قانون در تبلیغات تاکید کرد و گفت: باید اعتلای فرهنگی انتخاباتی همواره مورد توجه باشد و از هر گونه بداخلاقی پرهیز کرد چرا که شایسته شهر قم و انقلاب اسلامی هم نیست.

 حیدری فرماندار قم هم در این جلسه به آخرین کاندیدا‌های باقیمانده در انتخابات قم اشاره کرد و گفت: پس از تایید صلاحیت‌ها در چند مرحله ۱۲۷ نفر تایید صلاحیت شدند که از این تعداد ۲۲ نفر به شهر‌های دیگر انتقالی گرفته و در نهایت ۱۰۵ نفر باقی ماندند.

فرماندار با بیان اینکه تبلیغات کاندیدا‌های خبرگان از امروز آغاز شده است گفت: تبلیغات مجلس شورای اسلامی هم از ۲۴ بهمن آغاز خواهد شد و تا ساعت ۸ صبح پنج شنبه اول اسفند ادامه دارد.

او با تشریح برخی قوانین تبلیغات انتخابات، دیوار نویسی و راه انداختن کارناوال تبلیغاتی را ممنوع اعلام کرد.

 حیدری افزود: امسال ۶۶۹ شعبه اخذ رای در قم تدارک دیده شده که ۸۴ شعبه آن سیار است.

فرماندار تفاوت برگزاری ساعت پایان انتخابات در این دوره را با دوره‌های قبلی مورد توجه قرار داد و گفت در این دوره اگر افراد باقیمانده در صف رای پس از پایان ساعت رای گیری در شعبه حضور داشته باشند، اما سامانه ثبت نام از تهران قطع شود رای آن‌ها نیز اخذ نخواهد شد.

اما رئیس ستاد انتخابات استان در این خصوص از پیشنهاد استان قم به تهران خبر داد و گفت: از وزارت کشور خواسته ایم که همچون گذشته رای افراد باقیمانده در شعبه پس از پایان ساعت رای گیری اخذ شود تا هم مردم نارحت نباشند و هم نامزد‌ها ادعا نکنند که طرفداران آن‌ها نتوانسته اند در آخرین ساعات رای بدهند.

سلیمان پور تعداد افراد برگزار کننده انتخابات را در قم ۲۰ هزار نفر اعلام کرد.

 مهری، رئیس هیئت نظارت انتخابات استان هم در این جلسه بر رعایت حق الناس هم از طرف هیئت نظارت، اجرایی و بازرسی و همه مجریان انتخابات و هم از طرف کاندیدا‌ها تاکید کرد.

او از همه کاندیدا‌ها خواست در سخنرانی‌ها تنها از خود سخن بگویند و به دنبال تخریب دیگران و سیاه نمایی نباشند.

مهری از آنان خواست در مناطق محروم وعده‌های دروغ ندهند چرا که وظایف اجرایی مانند ایجاد شغل و کار‌های عمرانی بر عهده آنان نیست.

او گفت: وظیفه نماینده قانون گذاری است، اما هم اکنون این مسیر به انحراف رفته و مجلس هم وقتی برای آن نمی‌گذارد.

 مهری تصریح کرد: تمام حرکات نامزد‌ها زیر ذره بین دستگاه‌های نظارتی هستند به گونه‌ای که در صورت اثبات تخلفات حتی در دوره‌های بعدی نیز می‌توان صلاحیت آنان را تایید نکرد.

 مظفری رئیس کل دادگستری استان هم در این جلسه با اشاره به تشکیل ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی در دادگستری گفت: با تشکیل این ستاد از برخی تبلیغات زودهنگام جلوگیری شده است.

او  دادن وعده‌های دروغ را حرام و جرم دانست و تصریح کرد عرصه انتخابات کار بسیار سختی است بنابر این افرادی که توان نمایندگی ندارند وارد عرصه انتخابات نشوند و شان مردم انقلابی و اسلامی را حفظ کنند.

 بهشتی رئیس هیئت بازرسی انتخابات هم در این جلسه گفت: اصل مهم در انتخابات پیشگیری موثر از وقوع تخلفات است به همین جهت برای هر شعبه رای گیری یک بازرس به کارگرفته شده است.

در پایان این جلسه یکی از نامزد‌ها با صدای بلند نسبت به رد صلاحیت خود اعتراض کرد و گفت: من دارای یک گروه در فضای مجازی با نام (بیداراندیشان) هستم و به همین دلیل و براساس بند ۲ قانون انتخابات (عدم التزام به نظام) را رد صلاحیت کرده اند.

او همچنین از تبلیغات زودهنگام برخی کاندیدا‌ها انتقاد کرد و گفت: اگر تبلیغات زودهنگام، تخلف است چرا برخی رعایت نمی‌کنند.

این شخص همچنین گفت: در تایید صلاحیت‌ها، چرا همه اصول گرا‌ها تایید شده اند، اما از اصلاح طلبان تایید نشده اند؟

در این جلسه که از همه نامزد‌ها و روسای ستاد هایشان دعوت شده بود، کاندیدا‌های مطرح قم حضور نداشتند.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار