وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مطرح کرد؛

تامین اعتبارات بازآفرینی شهری در اولویت کار دولت

مونسان گفت: اکنون در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم و منابع درآمدی دولت دارای مشکلات جدی است، اما با این وجود تامین اعتبارات بازآفرینی شهری در اولویت کار دولت قرار دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ظهر امروز در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان قم در سالن جلسات امام جواد (ع) استانداری با اشاره به الگو‌های بازآفرینی شهری گفت: الگو‌های مختلف بازآفرینی در دولت مورد بررسی قرار گرفته و کار بازآفرینی شهری برای ایجاد هماهنگی کلی بین دستگاه‌های مختلف به وزارت راه و شهرسازی واگذاری شده است.

او ادامه داد: بازآفرینی شهری به معنی بازگرداندن حیات به بافت‌هایتاریخی و فرسوده است، به عنوان مثال در منطقه ۱۲ شهرداری تهران بنا‌های تاریخی بلا استفاده به بنا‌های اقامتی و گردشگری پررونق تبدیل شدند و فضای زندگی در این منطقه بهتر شده است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: دولت منابع زیادی برای بازآفرینی شهری در نظر گرفته و اقدامات خوبی در شهر‌های مختلف در این زمینه شروع شده است، دست شرکت بازآفرینی شهری برای ورود به بافت‌های تاریخی باز است.

مونسان تعداد آثار ثبت شده تاریخی در ایران را ۳۴ هزار اثر دانست و تصریح کرد: در بازآفرینی شهری باید اولویت را مرمت بنا‌های تاریخی قرار بدهیم.

او ادامه داد: در تهران محور‌های فرهنگی و تاریخی شناسایی و مرمت شدند و امکان استفاده از تجربه این شهر در نقاط دیگر کشور وجود دارد تا شاهد بازگرداندن جریان زندگی به این محور‌های فرهنگی و تاریخی باشیم.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: توسعه پیاده راه‌ها در سطح شهر‌ها خدمت به عامه مردم است و در شهر‌های پیشرفته دنیا هم این کار انجام می‌شود.

مونسان با اشاره به مرمت آثار تاریخی در شهر قم اظهار کرد: شهرداری عوارض مرمت این آثار را صفر قرار داده است که این کار موجب اقبال سرمایه گذاران به مرمت آثار تاریخی می‌شود.

او ادامه داد: بنا‌های تاریخی زیادی در اختیار سازمان اوقاف است و بخشی از بودجه این سازمان برای مرمت آثار تاریخی در نظر گرفته شده است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: توجه به بازار‌های قدیمی در شهر‌های مختلف وجود دارد و به هر میزان که بخش‌های دیگری برای مرمت بازار قم بودجه قرار بدهند، ما نیز اعتبار در این زمینه تامین می‌کنیم.

مونسان بافت تاریخی را دارای ارزش زیادی دانست و تصریح کرد: با اختصاص بودجه کمی و نیز مرمت این بافت، امکان جذب گردشگر به بافت تاریخی و کسب درآمد وجود دارد.

او ادامه داد: اکنون در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم و منابع درآمدی دولت دارای مشکلات جدی است و بودجه کشور شناور است، اما با این وجود تامین اعتبارات بازآفرینی شهری در اولویت دولت قرار دارد.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد: در کنار شهرداری‌ها هستیم، اداره شهر توسط شهرداری‌ها است، البته شهرداران نباید با تخریب بنا‌های تاریخی به دنبال کسب درآمد باشند، با تغییر نگاه می‌توان این بنا‌های تاریخی را با مرمت به محل‌های دائمی کسب و کار تبدیل کرد.

انتهای پیام/الف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار