رونمایی از عملیات روانی جدید در عراق و لبنان؛

هدف از القای کلیدواژه "انتفاضه شیعی" چیست؟

غرب و متحدان منطقه‌ای آن سعی دارند با ترویج کلیدواژه "انتفاضه شیعی"، اعتراضات مردمی را مصادره و جهت آن را به سمت حضور جریان‌های شیعی در سیاست منحرف کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اعتراضات لبنان و عراق که از مهرماه شروع شده را بسیاری از رسانه‌ها سعی دارند در قالب یک جنگ روانی جدید معرفی کنند. رسانه‌های ضد محور مقاومت می‌خواهند اعتراضات در عراق و لبنان را به عنوان "انتفاضه شیعی" معرفی کنند. اما علت این مسئله چه بوده و کدام روایت درباره اعتراض‌های اخیر منطقه‌ای درست است؟

ماهیت اعتراض‌ها:

لبنان

لبنان از ۲۵ مهرماه درگیر اعتراضات داخلی شده است. مردم لبنان در مخالفت با افزایش مالیات و اعتراض به اوضاع معیشتی خود به خیابان‌ها آمدند و خواستار بهبود اوضاع معیشتی خود هستند. این اعتراضات زمانی شعله ور شد که دولت لبنان با طرح اخذ مالیات از مکالمات واتساپ و دیگر پیام رسان‌های اجتماعی موافقت کرد و آن را طرحی در راستای افزایش درآمد‌های دولت در بودجه سال ۲۰۲۰ اعلام کرد.

هدف از القای کلیدواژه

دولت لبنان به‌سبب بدهی خارجی و افزایش هزینه‌های مختلف با کمبود منبع درآمد روبه‌رو است. پس از اعتراضات در نهایت سعد الحریری از سمت نخست وزیری استعفا داد و پس از چندین هفته بلاتکلیفی، حسان دیاب نامزد مورد حمایت حزب الله به عنوان نخست وزیر جدید انتخاب شد. بحران کنونی لبنان یک زخم ۳۰ ساله است. راه حل این مسئله نیز گذار جریان‌های داخلی لبنان از منافع فرقه‌ای است.

عراق

از نهم مهرماه تظاهراتی در شهر‌های جنوبی عراق و همچنین در بغداد برگزار شد. در ظاهر این اعتراض‌ها در واکنش به نبود اشتغال و مشکلات اقتصادی صورت گرفت. در تظاهرات مرحله اول عراق که از اول اکتبر آغاز و تا هشتم ادامه داشت ۱۵۷ نفر کشته (۸ نظامی) و ۵ هزار و ۴۹۴ نفر زخمی شدند. در ۲۵ اکتبر نیز مرحله دوم اعتراض‌ها در شهر‌های مختلف عراق شروع شد. هرچند دولت عراق با ارائه چهار بسته اصلاحی سعی در اقناع معترضان کرد، اما اعتراض‌ها همچنان ادامه داشت. در نهایت نیز عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق استعفا داد.

هدف از القای کلیدواژه

اعتراضات عراق وارد چرخه‌ای از خشونت‌های هدفمند شده است. عادل عبدالمهدی با هدف پایان یافتن خشونت‌ها از سمت خود استعفا داد، اما گویا فشار برای استعفای وی بهانه‌ای بیش نبوده و توطئه‌ای بزرگ‌تر در عراق در جریان است که طراحان آن، جنگ همه علیه همه را در سر می‌پرورانند.

اوج این خشونت نیز اعدام و مثله کردن نوجوان ۱۶ ساله عراقی بود. در ادامه این جنایت هولناک، جسد هیثم علی را از تیر چراغ برق در نزدیکی منزلش آویزان کردند. اخیرا نیز میدان «الخلانی» و پل «السنک» بغداد شاهد تیراندازی افراد ناشناس به سمت معترضان بودند که در جریان این اقدام نیز ده‌ها نفر کشته و یا مجروح شدند.

موج سواری کشور‌های غربی و رسانه‌های معاند بر اعتراضات مردم مسئله جدیدی نیست. در جریان اعتراضات در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی با هدف منحرف کردن خواسته‌های معترضان صورت گرفته است. این مسئله هم‌اکنون در عراق و لبنان در حال پیگیری است.

پروژه‌ای بودن اعتراض‌ها

نکته مهم در مورد اعتراض‌های اخیر در عراق، لبنان و حتی ایران، طراحی فتنه از سوی عربستان، آمریکا، اسرائیل و برخی دیگر از بازیگران غربی-منطقه‌ای است. روزنامه الاخبار فتنه عراق را با عنوان کودتا علیه دولت عبدالمهدی نام گذاری کرده است. تشکیلات سری آمریکا برای ایجاد این فتنه با عنوان" تظاهرات اکتبر" از نه بخش تشکیل شده است: کمیته عالی تظاهرات، تیم عملیات روانی، تیم الکترونیکی، تیم مستندسازی تخلفات، گروه فشار بین‌المللی، تیم اطلاع‌رسانی، تیم فناوری الکترونیکی، تیم کمک‌رسانی و تیم پشتیبانی لجستیک.

آمریکایی‌ها برای اینکه بتوانند نتیجه کودتا علیه عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق را تضمین کنند، مسئولیت پیگیری میدانی را به دو اتاق عملیات محول کرده‌اند: نخست سفارت آمریکا در بغداد که وابسته به سرویس جاسوسی است. دوم منطقه کردستان عراق به ویژه سلیمانیه.

طبق گزارش الاخبار این کودتای سیاسی توسط آمریکا، امارات و عربستان پایه‌ریزی شده است. امارات، مرکز ایده‌پردازی شد و اشخاصی مانند «طحنون بن زاید آل نهیان» مشاور امنیت ملی و «محمد دحلان» مشاور فلسطینی وی (که به داشتن ارتباط با رژیم صهیونیستی شهره است)، مسئولیت برنامه‌ریزی را برعهده گرفتند. تامین هزینه مالی این کودتا هم که حدود ۱۵۰ میلیون دلار است، برعهده عربستان سعودی قرار گرفت. اجرای میدانی آن نیز برعهده نهاد‌های موسوم به جامعه مدنی عراق است که تحت حمایت مالی سفارت آمریکا قرار دارند.

مسئله مهم اینکه، شمار این نهاد‌ها به بیش از پنجاه هزار نهاد می‌رسد و فقط در سال ۲۰۱۹، ۷۰۱ میلیون دلار به آن اختصاص داده شد. علاوه بر این، شبکه آمریکایی الحره در جریان تظاهرات اخیر عراق با پخش تصاویر جعلی و بزرگنمایی رسانه‌ای نقش مهمی در تحریک مردم به درگیری با نیرو‌های امنیتی و شکل گیری خشونت‌های خیابانی ایفا می‌کند.

در لبنان نیز سید حسن نصرالله بار‌ها اعلام کرده که یک توطئه بزرگ علیه مردم لبنان در حال جریان است. اغتشاش در ایران نیز توسط بسیاری از رسانه‌ها به عنوان طرح بزرگ و شکست خورده غربی علیه ایران نام گذاری شده است. بسیاری از رسانه‌ها اعلام کرده اند که مختصات این طرح را رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در چند نوبت فاش کرده است.

هدف از القای "انتفاضه شیعی"

در واقع اعتراضات اخیر در لبنان و عراق در واکنش به اوضاع اقتصادی بوده که به سرعت توسط آمریکا و کشور‌های پیرو از مسیر خود خارج شده و به یک پروژه ضد نظام سیاسی در این کشور‌ها تبدیل شده است. با این حال رسانه‌های وابسته به این محور سعی دارند تا این اعتراضات را یک انتفاضه شیعی معرفی کنند. دلیل این امر نیز به ضدیت این جریان با محور مقاومت برمی‌گردد.

از آنجا که قلب محور مقاومت را جریان‌های شیعی تشکیل می‌دهند بنابراین طرح‌ها و نقشه‌ها هم با هدف ضربه زدن به این محور از زاویه شیعی بودن طراحی شد. به همین دلیل تلاش‌های زیادی صورت گرفته تا عامل اصلی بحران‌های اقتصادی در لبنان و عراق را جریان‌های شیعه معرفی کنند، در حالی که در لبنان دولت‌های وابسته به جریان اهل سنت در ۳۰ سال گذشته باعث بدهی ۸۶ میلیارد دلاری برای این کشور شده اند و در عراق نیز اشغال این کشور و حضور پایگاه‌های نظامی آمریکا در ۱۶ سال گذشته باعث به وجود آمدن شرایط بی ثباتی سیاسی و امنیتی شده است. به عنوان مثال گروه تروریستی داعش که مورد حمایت محور عبری، عربی و غربی بود به عراق حمله و این کشور را سه سال درگیر جنگ و بحران کرد. طبیعی است در این شرایط وضعیت اقتصادی تحت الشعاع وضعیت امنیتی قرار می‌گیرد.

کلید واژه "انتفاضه شیعی" در شبکه‌های اجتماعی و حتی سایت‌های تحلیلی بسیاری از کشور‌های ضد محور مقاومت در روز‌های گذشته به شدت پررنگ شده و سعی دارند اعتراضات مردمی را مصادره کرده و جهت آن را به سمت حضور جریان‌های شیعی در سیاست منحرف کنند. در حالی که طبق اسناد منتشر شده اعتراضات اخیر در لبنان و عراق یک طرح از پیش برنامه ریزی شده بوده و هدف از آن نیز ضربه زدن به محور مقاومت است. بنابراین تمرکز بر کلید واژه انتفاضه شیعی در رسانه‌ها را می‌توان یک جنگ روانی و رسانه‌ای علیه محور مقاومت دانست که هدف از آن انحراف افکار عمومی از پروژه‌های آمریکا و عربستان در منطقه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار