باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات با محوریت وحدت و همدلی

مردم هرمزگان نمونه‌ی بارزی از وحدت و همدلی بین شیعه و سنی هستند که سالیان دراز درکنار یکدیگر زندگی می کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان ،مردم هرمزگان نمونه‌ی بارزی از وحدت و همدلی بین شیعه و سنی هستند که سالیان دراز در کنار یکدیگر زندگی می کنند. 

مردمان و اقوام مختلف هرمزگان در طول تاریخ از شمال تا جنوب ، از شرق تا غرب ، در تمام شهرها ، روستاها و جزایر در عرصه های مختلف اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی همیشه در کنار یکدیگر بوده و حافظ این آب و خاک و خلیج فارس بوده اند.

اوج وحدت و روحیه استکبار ستیزی هرمزگانی ها در زمان اخراج پرتغالی ها از جزیره هرمز و خلیج فارس  و دفاع جانانه از مرزهای  آبی ایران اسلامی در طول  هشت سال دفاع مقدس از هیچ کس پوشیده نیست.

تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات با محوریت وحدت و همدلی

حالا که انتخابات مجلس شورای اسلامی در پیش است با چند تن از مردم و بزرگان شیعه و سنی هرمزگان به گفتگو نشستیم تا نقش اهمیت وحدت و مشارکت مردم را در این رویداد بزرگ سیاسی جویا شویم .

حجت الاسلام سید عباس تقوی ،استاد دانشگاه و حوزه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، در این باره می گوید: برای پی بردن به میزان اهمیت وحدت ،با نگاهی به بعضی از کشور‌های همجوار ،کافی است تصور کنیم که اگر در جامعه وحدت نباشد و اختلاف باشد،  این موضوع  به خوبی نشان می‌دهد که  پیشرفتی در کار نیست و احساس لذت در زندگی منتفی می‌شود.

اما در سایه وحدت انسان‌ها احساس امنیت می‌کنند، به رشد و پویایی دست می‌یابند و لزوم وحدت نه تنها در بین تشیع و تسنن که میان مسلمان با غیر مسلمان نیز ضرورت دارد.

 او وحدت بین شیعه و اهل سنت در استان  را مثال زدنی  می داند و افزود: دلیل آن وجود انسان‌های خردمند، عاقل، باهوش، وطن دوست و انقلابی در این استان است. راهکار تحقق این امر تمسک جستن و چنگ زدن به مقدسات مشترک فی مابین همچون اعتقاد به خدا، اعتقاد به پیغمبر، اعتقاد به قرآن و احکام شرعی است.

تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات با محوریت وحدت و همدلی

این استاد دانشگاه و حوزه با اشاره به نقش کلیدی علمای شیعه و اهل سنت  در ثبات وحدت در این منطقه گفت: این علما هم به وظیفه شان آشنا بوده اند و هم به وظیفه شان عمل کرده اند.

حجت الاسلام  تقوی  با اشاره به رابطه وحدت و انتخابات افزود: خود انتخابات نمونه بارز وحدت است ،به این معنا که جمعیت کثیری بر انتخاب فرد یا افرادی به اتفاق نظر و وحدت رسیده اند.

او گفت : مشارکت اهل سنت منطقه هرمزگان در انتخابات بسیار  خوب است با نگاهی اجمالی به  آمارهای  انتخابات از بدو پیروزی انقلاب تا کنون ،  حضور اهل سنت را در مقاطع مختلف سیاسی کشور بسیار پر رنگ می بینیم ، در دفاع مقدس ،چه در راهپیمایی ها ،در بیعت با حضرت امام خمینی (ره)  و بیعت با مقام معظم رهبری همیشه پیشگام بوده اند.

استاد دانشگاه و حوزه  افزود: مشارکت اهل سنت استان در نشست های  وحدت آفرین ملی ، منطقه ای و محلی همیشه چشمگیر بوده و در انتخابات هم مشارکتشان بسیار عالی است و باید خدا را شکر کرد که در  در نظام مقدس جمهوری اسلامی زمینه حضور و اثر بخشی گروه ها و قومیت ها فراهم شده است.

غلام نیک زاد از اهالی شهرستان بندرعباس  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، گفت: سال هاست که بین برادران اهل سنت در یک محله زندگی می کنم و یادم نمی آید که با هم اختلافی داشته باشیم.

او  با اشاره به انتخابات پیش رو مجلس شورای اسلامی افزود: در انتخابات گذشته یادم هست که دوستان اهل سنت ما به نماینده های شیعه رای می دادند و ملاکشان انتخاب اصلح و دلسوز  بودن برای منطقه بود.

آقای نیک زاد گفت: همدلی و مشارکت در امور مختلف از ویژگی های بارز شیعه و سنی در هرمزگان است و نمود آشکار آن  را در راهپیمایی ها و انتخابات  می توان دید.

 خانم شریفه رئیسی بانوی اهل سنت که در شهرستان سریک زندگی می کند در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان،  گفت: اکثریت اهالی شهر سیریک اهل تسنن هستند و همه مردم با صفا و صمیمیت درکنار یکدیگر زندگی می کنند و با یکدیگر فامیل اند و نسبت سببی و نسبی  دارند.

تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات با محوریت وحدت و همدلی

او با اشاره به روابط بسیار عالی و صمیمی  مردم شیعه و سنی در این شهرستان افزود: حتی در بعضی خانواده‌ها تعدادی  از  فرزندان  شیعه  و تعدادی دیگر سنی هستند.

خانم رئیسی در پاسخ به میزان مشارکت مردم منطقه در انتخابات های مختلف گفت : در منطقه ما وحدت بسیار غنی برقرار هست و مردم ما پایبند به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی هستند و همیشه حضور مردم ما یک حضور حداکثری و پرشور بوده و هست.

 علی ماهیگیر امام جمعه اهل سنت سیریک و مدرس دینی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان،  درباره لزوم وحدت و مشارکت  مسلمانان در فعالیت های سیاسی و اجتماعی گفت: وحدت یک موضوعی است که هم از لحاظ عقلی و هم از منظر آموزه‌های دینی درجامعه ضرورت دارد. تاریخ و دانش بشری ثابت کرده هرکجا در جامعه‌ای همه با هم بودند و همکاری و اتحاد داشتند موفق شدند و رشد کردند.

او افزود: در استان هرمزگان به سبب فراگیری آموزه‌های دینی از گذشته اتحاد بین مسلمانان وجود دارد و پس انقلاب شکوهمند اسلامی این مسئله تقویت شد و پس از انقلاب یک خیزش و درون بینی زیبایی در مردم بیدار شد و هویت دینی شان را پیدا کردند.

تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات با محوریت وحدت و همدلی

علی ماهیگیر گفت: در کشور ما که رنگین کمانی از اقوام است، باید حول محور اسلام با وجود تفاوت در مذهب در کنار هم باشیم و روزبه روز نعمت وحدت را بیشتر تقویت کنیم.

او درباره رابطه ی بین وحدت و شرکت در انتخابات گفت: انتخابات از منابع دینی و مباحث اسلامی گرفته شده و بعد ازپیروزی انقلاب اسلامی در قانون اساسی به آن تاکید شده است  و انتخابات نماد مساوی بودن تمام اقوام و مذاهب است و باعث الفت و وحدت گرایی می شود.

  امام جمعه اهل سنت سیریک  افزود:  آمارها نشان می دهد درصد مشارکت مردم هرمزگان  چه شیعه و سنی در انتخابات های مختلف بسیار بالاست و در سطح کشور جزو پرشور ترین استان در زمینه  حضور در انتخابات بوده ایم.

خالد راهبر از شهروندان اهل سنت بندر لنگه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، نیز از وحدت و هم دلی  مردم  منطقه شان  گفت: مردم ما برادرانه درکنار هم زندگی می‌کنند و همگی مسلمان هستیم و اعتقادات مشترکمان سبب همدلی و وحدتمان است.

او افزود: از سالیان دور تا کنون درکنار یکدیگر با صلح و صف زندگی کردیم و فکر می کنم وحدت بین مردم ما الگویی مثال زدنی برای هموطنانمان و حتی مسلمانان جهان است.

آقای راهبر انتخابات را یکی از الگوهای وحدت بین مردم ایران  دانست و افزود: ما مسلمانان ایران با شرکت در انتخابات  در سرنوشت خود شریک می شویم و حضور مردم بندر لنگه پای صندوق های رای  همیشه پرشور و گسترده  است.

استان هرمزگان با بیش از یک میلیون هفتصد هزار نفر جمعیت و سیزده شهرستان دارای پنج کرسی در مجلس شورای اسلامی است ، و یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سه حوزه شرق، غرب و مرکز استان برگزار خواهد شد. حوزه غرب  و شرق هرمزگان هریک دارای یک نماینده  و مرکز استان دارای سه نماینده است.

وحدت ، همدلی ، مشارکت بالا از ویژگی های مردمان دیار دریا و شرجی و حافظان تنگه هرمز و خلیج فارس است که در مواقع حساس تاریخی همیشه به رخ جهانیان کشیده می شود، مردمان این خطه از ایران اسلامی ، پیر و جوان ، زن و مرد ، شیعه و سنی با گویش ها و لهجه های مختلف آماده اند تا در انتخابات  پیش رو دگر بار حماسه ای جاویدان خلق کنند.

انتهای /ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.