قناد باشی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ارتش سوریه به دنبال حفظ تمامیت ارضی این کشور است

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: هدف ارتش سوریه حفظ تمامیت ارضی و بیرون راندن تروریست‌ها از مرز‌های این کشور راست.

ادلبجعفر قناد باشی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تحرکات نظامی در ادلب و حضور نظامیان ترکیه در این منطقه اظهار کرد: اقدامات اخیر ارتش سوریه در بازپس گیری مناطق تحت اشغال تروریست ها تلاشی برای پایان دادن به حیات باقی مانده گروه های تکفیری در  این استان است.

او ادامه داد:  نزدیک به یک سال است که ارتش سوریه تلاش می کند، عملیاتی نظامی را برای باز پس گیری مناطق تحت اشغال تروریست ها پیش ببرد و این اقدامات  نظامی به صورت جدی  دنبال شده است. تا امروز تلاش دمشق براین اساس  بوده که مناطق استراتژیک در ادلب آزاد شود و این مقدمه ای برای خروج کامل تروریست و  آزادی کل این شهر باشد.

قنادباشی بیان کرد: برخی مناطق آزاد شده‌ در بخش  ورودی به ادلب بوده و مشرف بر جاده حلب – دمشق است، در این میان جاده استراتژیکی قرار دارد و  این دو شهر مهم  در مجاورت  خط آزاده شده قرار دارند.

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: تسلط ارتش سوریه بر آزاد راه حلب_ دمشق، این منطقه را از حضور تروریست‌ها پاکسازی کرد.هدف عملیات این ارتش به حفظ تمامیت ارضی  این کشور بازمی گردد و  رسیدن به این مهم زمانی که  تروریست‌ها از خاک این  سوریه خارج شده باشند، محقق می شود. 

او افزود: چند سال پیش، تروریست‌ها در ۷۰ نقطه  از سوریه حضور داشتند تا اینکه با کمک های مستشاری ایران، حزب‌الله و ارتش این کشور، تروریست‌های مستقر در سوریه را پاکسازی کرده و مناطق را از حضور آنها آزاد کردند و در نهایت گروه‌های تکفیری تروریستی  عقب نشینی کرده و در ادلب مستقر شدند.

این کارشناس مسائل منطقه یادآور شد: تلاش ارتش سوریه  برای آزاد سازی ادلب و دیگر مناطق تحت اشغال تروریست ها طبق قوانین بین‌المللی مورد تأیید است، چرا که  حکومت ها مسئول حفظ تمامیت ارزی سرزمین  خود هستند، علاوه بر این تروریست‌هایی که در سوریه حضور دارند با القاعده هم‌پیمان بودند یعنی همکاری با گروهی که  از نظر جهانی تروریست محسوب می‌شوند.

قناد باشی در پاسخ به این سوال که اقدام اخیر آنکارا نقض مفاد مذاکرات آستانه است خاطرنشان کرد: از سال گذشته تحرکات نظامی مقامات آنکارا در مرز سوریه با مخالفت های بسیاری روبرو بود اما آنها هر بار به بهانه های مختلفی که هیچ کدام از نظر حقوق و قوانین بین‌الملل قابل قبول نیست، به پیشروی خود ادامه دادند.

او با اشاره به اهداف ترکیه برای  حضور نظامی در خاک سوریه اظهار کرد: آنکارا چندین هدف منفعت‌طلبانه در رابطه با سوریه دنبال می‌کند که به اقدام  اخیر آنها در ادلب منتهی شد. ابتدا اینکه علاقمند است از گروه‌های تکفیری برای کنترل کرد‌های داخل سوریه بهره ببرد دوم اینکه در صدد است از اروپایی‌ها مبالغی از آن‌ها که هر ساله دریافت می‌کرده است برای جلوگیری از مهاجرت تررویست به قاره سبز دریافت کند یعنی به بهانه حضور  تروریست‌ها در این مناطق حضور دارنداز آنها مبالغی را دریافت کنند. از سوی دیگر تروریست‌ها مبالغی را از کشور‌های عربی دریافت می‌کنند که از خاک ترکیه می‌گذرد که  آنکارا  هم سود می‌برد.

کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: علاوه بر این آنکارا به طور مخفیانه با سیاست‌های واشنگتن و تل آویو در ضعیف نگه داشتن سوریه همراهی می‌کند زیرا اگر ارتش سوریه ادلب را از حضور تروریست‌ها پاکسازی کند،  قطعا شرایط بهتری را خواهد داشت، اما همین که دشمن داخلی وجود دارد ارتش دائما با جنگ‌های داخلی درگیر بوده و این اقدام خلاف تعهدات آنکارا در مذاکرات آستانه است. این مذاکرات قرار بود به اینکه دولت ساختار سیاسی مورد قبولی را بدست بیاورد کمک کند و قانون اساسی این کشور تدوین و تصویب شود که در نتیجه به کاهش تنش‌ها خواهد انجامید.

او گفت: باتوجه به اینکه یکی ازمهم ترین محور‌های مذاکرات آستانه کاهش تنش و برقراری آتش‌بس در سوریه بود هم اکنون هم شاهد جدیت ارتش این کشور در آزاد سازی مناطق  اشغالی توسط تروریست ها هستیم. از سوی دیگر تحلیلگران  اقدامات اخیر ترکیه در این شرایط را همسویی با سیاست‌های واشنگتن در منطقه می دانند.


بیشتر بخوانید: حفظ تمامیت ارضی سوریه، محور مذاکرات آستانه


رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به تازگی گفته بود که توافق‌های میان این کشور با ایران و روسیه درباره منطقه شرقی فرات دیگر کابرد نخواهد داشت. این اظهارات پس از آن مطرح شد که نیرو‌های ارتش سوریه به مواضع ترکیه همچنین شبه نظامیان مورد حمایت این کشور در ادلب حمله کرده و ضمن پیشروی‌ بیشتر شهر سراقب را به کنترل خود آورده اند.

ارتش سوریه در واکنش به عدم پاییبندی به آتش‌بس در ادلب، عملیاتی را آغاز کرده و توانسته است، دومین شهر بزرگ این استان یعنی «مَعرة النُعمان» و شهرک «خان‌طومان» را به همراه ۲۰ روستا و شهر دیگر در غرب استان حلب آزاد کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نوبادی
۱۸:۰۱ ۲۴ بهمن ۱۳۹۸
تمامیت ارضی
آخرین اخبار