وضعیت بازار خودرو در ایام پایانی سال ۹۸/ راهکار کاهش قیمت‌ها در این بازار چیست؟

کارشناس صنعت خودرو گفت: کاهش قیمت خودرو یک راه حل میان مدت دارد و آن این است که توجه دولت از بازار به تولید بر گردد.

وضعیت بازار خودرو در ایام پایانی سال ۹۸/ راهکار کاهش قیمت خودرو چیست؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  راهکار کاهش قیمت خودرو چیست؟ امیرحسن کاکایی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان اظهار کرد: تحرکاتی که در بازار خودرو در حال صورت گرفتن است در حد بازار سرمایه است و در حد بازار کالا نیست و این موضوع مهمی است که باید به آن توجه کرد.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: در حالی که اکثر شرکت‌های صنعتی کشور زیانده هستند، اما ارزش سهام آن‌ها در حال بالا رفتن است و علت آن وجود یکسری مسائل اقتصاد کلان است، شبیه هم این اروند در بخش خودرو نیز در حال اتفاق افتادن است.

وی گفت: در حال حاضر یک بازار سرمایه‌ای وجود دارد که نگران آینده است و ترجیح می‌دهد هر چه سریعتر پولی را که در اختیار دارد تبدیل به کالا (خودرو) کند هر چقدر تقاضا برای این موضوع بالاتر برود قیمت افزایش می‌یابد.

کاکایی ادامه داد: برخلاف گذشته هر چه قدر قیمت پراید افزایش می‌یابد تقاضا برای خرید آن نیز افزایش می‌یابد این رویه درست برعکس بازار کالای مصرفی است.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: بازیگران بازار خودرو عوامل افزایش قیمت را به خوبی می‌دانند در حال حاضر صنعت خودرو در حداکثر ظرفیت تولید قرار دارد و یک بازیگر فعال در این حوزه به خوبی این موضوع را می‌داند و هر چه دولتمردان وعده افزایش عرضه می‌دهند می‌داند که این قابلیت حداقل طی دو تا سه ماه آینده وجود ندارد.

وی با بیان اینکه زمانی که ارزش پول ملی کاهش می‌یابد قیمت هر کالایی که به وسیله آن خرید و فروش می‌شود افزایش می‌یابد تاکید کرد: در حال حاضر هیچ راه حل سریع و کوتاه مدتی برای مدیریت بازار وجود ندارد و هرگونه دخالت دولت موجب واکنش بیشتر بازار می‌شود.

کاکایی با بیان اینکه سیاست‌هایی که سیاستمداران طی ۲ سال اخیر اجرا کردند موجب بهم ریختگی بازار شد، افزود: طی این مدت تمرکز سیاستمداران بر کنترل بازار بود و به ازای آن ضربات مهلکی به صنعت خودرو زدند که منجر به زیان چندین هزار میلیاردی صنعت خودرو شد و این صنعت تبدیل به یک صنعت زیانده شد، از طرفی وعده ثبات قیمت دادند و همزمان خودروسازی و بازار را با هم نابود کردند.

وی با اشاره به اینکه این مسیر خطا به راحتی به مسیر اصلی بر نمی‌گردد ادامه داد: این موضوع یک راه حل میان مدت دارد و آن این است که توجه دولت از بازار به تولید بر گردد، قیمت خودروساز آزاد شود حتی به بهای بیشتر شدن قیمت پراید که در بازار فعلی هم در حال اتفاق افتادن است، هر اتفاقی برای قیمت‌ها بیفتد درآمد آن به صنعت خودرو می‌رود و چرخ صنعت به گردش در می‌آید و صنعتی را خواهیم داشت که در حال رشد و برطرف کرن مشکلات آن است.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: اگر اجازه دهیم صنعت خودرو نفس بکشد در کوتاه مدت شاید قیمت افزایش یابد، اما در بلند مدت با یک صنعت بالنده خودرو روبه رو خواهیم بود که در صورت سود دهی در سیستم مولد قرار می‌گیرد و تحت کنترل است، اما در وضعیت فعلی همه سود‌ها به جیب دلالان و بخش ناپیدا اقتصاد می‌رود و کنترلی روی آن نیست.

وی گفت: با آزاد شدن قیمت ها، دلالان از صحنه خارج می‌شوند، تولید تقویت شده و می‌توان بازار را کنترل کرد.

منبع: میزان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۴ بهمن ۱۳۹۸
ماشین یک وسیله نقلیه و کار برای مردم است که باید با قیمت مناسب در اختیار آنها قرار گیرد نه وسیله سودجویی عده ای از مردم شود یا فخر فروشی گروهی بر گروه دیگر انشاالله کی می خواهند در این قضیه وارد شوند هر چند مسئولین در قضایای دیگری که وارد شدند هم خیری به مردم نرساندند
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۰۷:۵۱ ۲۴ بهمن ۱۳۹۸
چرا هیچ کس جوابگو نیست معلوم به جیب دلالان می‌رود چرا خود دولت وارد نمیشود یا دلا لان خود وکیل وزیرانان مگر میشود برای همه چی قانون باشه ولی برای بازار خودرو هیچ نظارتی نباشه لااقل تا وقت دارید تا تمام شدند این دوره یه نمره مثبت تو کارنامتون ثبت کنید جلوی بالا رفتن قیمتها رو بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۳ ۲۴ بهمن ۱۳۹۸
در اولین قدم سایت های دیوار وشیپور و..تمام آگهی های خونه وزمین وخودرو روحذف کنه ویاحداقل قیمت هاشونو ثبت نکنه.
هرکس هرقیمتی دوسداره میزنه
Iran (Islamic Republic of)
گوهریان
۰۲:۳۸ ۲۴ بهمن ۱۳۹۸
من فکر میکنم مشکل اصلی همین اقایان به اصطلاح کارشناس هستن که کاملا هماهنگ زیر نظر مافیای خودرو هفته ای دو یا سه بار مصاحبه های برنامه ریزی شده میکنند تا جو افزایش بدن ! راه حل اصلی هم یکم تحریم مردم هست تا بفهمن مردم چه قدرتی دارن ! ولله با بنزین ۳ تومانی خودرو کلا بی ارزش شده و اینها خوب فهمیدن و دارن مردم رو الکی جو میدن !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۸ ۲۴ بهمن ۱۳۹۸
واردات خودرو های هیبریدی را ازاد کنید قیمت ها کنترل میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
فکر کردین دلالان بازار کیا هستند .
United States of America
علی
۲۳:۰۳ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
کی گفته خودرو گران هست. لطفا هرکس گفته گران هست. اعدامش کنید. اتفاقا. هنوز جا داره واسه گرانتر شدن. برید تو کشورای اروپای ببیند پراید را چند میدن. چراید با ماشینهای دیگه فرق دلره خیلی. ماشین خوب و امنی هست بنظر من 100 ملیون قیمت منطقی هست. برا فروش شرکت محترم و عزیز ک برلدار. سایپا. الله برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
نمیدونم چرا ما بجای حل مسئله صورت مسئله رو پاک می کنیم !!! صنعت خودرو آلوده به فساد و درست نمیشه !!!
راهکار ثبات بازار :
1- اجازه ورود خودرو دست دوم با عمر مفید کمتر از پنج سال
برای نمونه یک خودرو تویوتا تقریبا" نصف یک پراید !!!
2-برداشتن تعرفه خودرو به صفررسوندن در گام اول و سپس پرداخت سوبسید به خودروهای با مصرف سوخت کمتر اعم از تولید داخل و یا وارداتی !!!
3- اصلاح چرخه توزیع و فروش خودرو از نمایندگی تا نمایشگاه خودرو
باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
درسال جدید با ورود خودروهای هیبریدی جدید قیمت خودروهایی که در رده دویست تا سیصد میلیونی هستند تا۸۰میلیون تومان افت قیمت خواهند داشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
به این کارشناس بکید بره شاخ آفریقا
نظر بده
همه این بلایا بر میگرده به این کارشناس نماها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
بیشتر افراد فاقد خودرو حاضر به خرید پراید با قیمت های فعلی نیستند و اکثر خریداران خودروی مذکور شامل دلالان و دارندگان انواع خودرو هستند.لیکن تنها راهکار کاهش قیمت خودرو تقویت ارزش پول ملی به موازات وارد کردن خودروی خارجی به کشور می باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
فقط خودرو
دو ماه پیش میلگرد رفتم4300الان6200شده
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۰:۵۳ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
این کارشناس در واقع منظورش اینه پولی که الان دلال میخوره بره تو جیب تولید کننده.هرچند احتمالا خودشم سود میبره.ولی ما راضیم همون دلال بخوره تا شرکتای قاتل و کلاه برداری مثل ایرانخودرو و سایپا که دستشون به خون صد ها هزار جوون ایرانی آغشته است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
راه حل مشکل قیمت بالای خودروبسیارراحت است اگراراده ای برای حل این مشکل وجودداشته باشد اگر عمدی درکارنباشد درهمین سایت تقاضای پیشنهاداتی دراین زمینه بکنید هزاران پیشنهاد داده خواهد شد
درمورد سایر گرانی ها هم همین گونه است کافی است مسئولان سودای حل مشکلات را در سر داشته باشند یا علی شروع کنید
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۲۰:۱۱ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
فرمودن بگذارید صنعت خودرو نفس بکشد !!!!! فکر کنم اشتباه گفت !! باید میگفت بگذارید مردم نفس بکشند .. !! و بازم فرمودن در کوتاه مدت قیمتها شاید افزایش پیدا کند ولی بلند مدت ...!! آخه تا بحال جنسی یا هرچیزی ... شده بالا بره و پائین بیاد؟؟؟!! البته شده اما به طریقی که خودشون میخوان !! مثلا 10-20-30-40-50-و... میلونی یهو بالا میره و موقع پائین اومدن 1-2-3-4-5-و.. تومنی پائین میاد .. و درحالت بالا رفتن میگن گرون شد و در حالت پائین اومدن هم میگن ارزون شد!! اما نسبتش را نمیگن !! پراید 6 میلونی شد70 تومن و الان ارزون بشه میشه 68 تومن و میگن ارزون شد ..!! همه اجناس همینطورین ..!! نه فقط خودرو ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
دربلند مدت....کوتاه مدت جیب مردم خالی کنه...
۴۰ساله که خودرو سازها پیکان ملی ایران گرفتن مونتاژ بنجل ترین ماشین های دنیا آوردن کارشناس یادت نمیاد ایران یه زمان بهترین ماشینها داشت ارزان....ماشین روز می داد الان چه کاری تا الان کردید....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
اینا نمیتونن صنعت خودرو رو کنترل کنن ادعای مدیریت جهانی میکنن.
Germany
حسين محمدى
۱۸:۱۴ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
من شخصاً كسى راميشناسم كه به گفته خودش دريك دورهمى دوستانه ،درآمدماهانه اش به جهت دلالى انواع خودروبالاى ١٠٠مليون تومن هست بدون حتى يه مغازه وتومنى پرداخت ماليات!
آخرین اخبار