رئیس اداره اطلاعات پلیس فتا پایتخت خبر داد؛

۸۵ درصد خسارات مالی ناشی از کلاهبرداری اینترنتی است

فخار گفت: ۸۵ درصد خسارات مالی ناشی از جرائم اینترنتی نتیجه کلاهبرداری اینترنتی است.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،سرهنگ "حامد فخار" رئیس اداره اطلاعات پلیس فتا پایتخت در همایش آشنایی با کلاهبرداری‌های اینترنتی و راه‌های مقابله با آن‌ها در دانشگاه امام علی (ع) تهران که با حضور افسران ارشد دانشگاه امام علی برگزار شده بود، تصریح کرد: کلاهبرداری اینترنتی امروزه به یک معضل جدی در فضای سایبری تبدیل شده و سهم اصلی در حوزه جرائم مالی را به خود اختصاص داده است به طوری که ۸۵ درصد خسارات مالی ناشی از جرائم اینترنتی در نتیجه کلاهبرداری اینترنتی است.
وی با اشاره به اینکه با رشد فناور‌های اطلاعاتی و ارتباطی و تکنولوژی‌های مرتبط با آن، جامعه با عصر جدیدی از زندگی به نام عصر سایبر یا عصر اطلاعات و شکل گیری دهکده جهانی به واسطه در نوردیدن مرز‌های فیزیکی و جغرافیایی، روبرو شد، گفت: انسان امروزی جرائم جدیدی را نیز تجربه کرده است.
این مقام پلیسی خاطر نشان کرد: این جرائم به واسطه دسترسی مجرمان به ابزار و فناوری‌های جدید به وجود آمده است و این ابزار جدید به مجرمان امکان ارتکاب جرم درحد وسیع، پنهان شدن پس از ارتکاب جرم و عدم روبرو شدن فیزیکی یا بزه دیده و یا قربانی را داده است.
رئیس اداره اطلاعات پلیس فتا پایتخت کلاهبرداری رایانه‌ای یا اینترنتی را یکی از این جرائم برشمرد و تصریح کرد: می‌توان این جرم را یکی از قدیمی‌ترین اشکال جرائم رایانه‌ای با ابعاد مالی دانست.
این مقام انتظامی با بیان اینکه ارتکاب جرم کلاهبرداری رایانه‌ای امروزه به یک معضل جدی در فضای سایبری تبدیل شده است، افزود: اگر انگیزه عمده جرائم رایانه‌ای را مالی بدانیم، کلاهبرداری رایانه‌ای سهم اصلی در حوزه جرائم مالی را به خود اختصاص داده است.
وی ۸۵ درصد خسارات مالی ناشی از جرائم اینترنتی را در نتیجه کلاهبرداری اینترنتی اعلام کرد و در جرم کلاهبرداری رایانه‌ای یا اینترنتی را این چنین تعریف کرد: کلاهبرداری سنتی چنین تعریف می‌شود، " توسل به اعمال و مانور‌های متقلبانه برای تحصیل مال غیر" که فقط با فعل مثبت مادی واقع و با ترک فعل محقق نمی‌شود که در این جرم اغفال بزه دیده صورت می گیرد، جرم کلاهبرداری رایانه‌ای طبق ماده ۱۳ قانون جرائم رایانه‌ای " استفاده غیر مجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی برای ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‌ها یا مختل کردن سامانه و تحصیل وجه یا مال یا منعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری" می‌باشد این جرم نیز با فعل مثبت واقع و ترک فعل نمی-تواند تشکیل دهنده رکن مادی جرم باشد.
وی به تفاوت نوع سنتی کلاهبرداری و کلاهبرداری سایبری اشاره کرد و عنوان کرد: در نوع سنتی جرم توسل به وسایل متقلبانه و مانور‌های متقلبانه و اغفال مالباخته برای تسلیم مال صورت می‌گیرد و به لحاظ لزوم فریب خوردن قربانی جرم، نشان می‌دهد این جرم تنها علیه یک انسان قابل تصور است و با فریب ماشین این جرم محقق نمی شود، ولی در کلاهبرداری رایانه‌ای امکان فریب ماشین‌ها و سیستم‌های پردازش خودکار جداگانه و با انسان توامان متصور است.
در کلاهبرداری سنتی به لحاظ اغفال قربانی لزوم روبرو شدن با بزه دیده و حضور فیزیکی در نزد وی وجود دارد، ولی در کلاهبرداری رایانه‌ای سوء استفاده از داده‌های برنامه‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای از راه دور صورت می‌گیرد و اغلب کلاهبردار و قربانی با هم روبرو نمی‌شوند.
فخار در این همایش به انواع کلاهبرداری رایانه‌ای اشاره کرد و عنوان آن را فیشینگ، اسکیمر، رشد قارچی سایت‌های شرط‌بندی، حراج آنلاین، چت، برنده شدن در قرعه کشی، فروش اعتبارات، ارسال نامه اینترنتی ایمیل (آگهی تبلیغات، حمله‌های کلاهبرداری اعتبارسنجی بر شمرد.
وی بهترین راهکار را جلوگیری از رشد این جرائم را هوشیاری و دقت کاربران در فضای مجازی عنوان کرد و گفت: مهمترین و مناسب‌ترین راه برای جلوگیری از آسیب‌های فضای مجازی به خصوص شبکه‌های اجتماعی بالا بردن سواد رسانه‌ای افراد جامعه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار