چین: یکجانبه گرایی آمریکا تنها مانع برای کنترل تسلیحاتی در دنیاست

چین دنبال کردن سیاست یکجانبه گرایی از سوی آمریکا را بزرگترین مانع بر سر راه کنترل تسلیحاتی در دنیا دانست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه چین امروز چهارشنبه اعلام کرد اقدامات یکجانبه آمریکا تنها و بزرگترین مانع در مسیر تحقق کنترل تسلیحاتی در دنیاست.

این مقام وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای تصریح کرد: سیاست یکجانبه گرایی که آمریکا به آن متوسل شده همچنان مانع اصلی در روند کنترل تسلیحاتی در سطح بین المللی است.

وی افزود: ما بار‌ها اعلام کردیم که چین تمایلی به پیوستن به مذاکرات به اصطلاح سه جانبه کنترل تسلیحاتی با روسیه و آمریکا ندارد. موضع ما شفاف است و از سوی روسیه و جامع جهانی درک شده است.

رابرت او براین، مشاور امنیت ملی آمریکا اوایل روز چهارشنبه اعلام کرد چین برخلاف واشنگتن و مسکو علاقه‌ای به پیمان کنترل تسلیحاتی ندارد. این مقام امنیت ملی آمریکا تاکید کرد چین پول زیادی در اختیار دارد و به سرعت در حال نوسازی و ارتقا نیرو‌های مسلح خود است.

از سوی دیگر به تازگی سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته است مسکو مخالفتی با پیوستن چین به توافق بین المللی کنترل تسلیحاتی ندارد، اما پکن را در این زمینه تحت فشار قرار نمی‌دهد.

لاوروف گفت آمریکایی‌ها دائما در مورد پیوستن چین به مباحث مربوط به موشک‌های کوتاه برد و میان برد و نیز پیمان استارت نو فشار می‌آورند. اما چندین بیانیه از سوی پکن مطرح است که این کشور به چنین مذاکراتی نمی‌پیوند؛ زیرا ساختار نیرو‌های هسته‌ای چین اساسا با روسیه و آمریکا متفاوت است. اگر چین ناگهان نظر خود را تغییر دهد ما در مذاکرات چند جانبه شرکت خواهیم کرد. با این حال پکن را مجبور به اینکار نخواهیم کرد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، برجسته‌ترین توافق هسته‌ای امضا شده در دوران جنگ سرد، پس از طرح ادعا‌های واهی از سوی واشنگتن علیه مسکو به پایان رسید. آمریکا در تاریخ ۲ اوت [جمعه ۱۱ مرداد] رسما از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج شد. پس از این تصمیم، مسکو نیز پایان اجرای این پیمان را اعلام کرد.

علاوه بر این پیمان استارت نو به عنوان دیگر پیمان کنترل تسلیحاتی میان روسیه و آمریکا، در فوریه سال ۲۰۲۱ به پایان می‌رسد و تاکنون آمریکا خود را متعهد به تمدید زمان آن ندانسته و آینده نامشخصی در انتظار این پیمان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار