دبیرکل خانه پرستار ایران:

حذف طرح قاصدک مطالبه اصلی پرستاران نیست

شریفی‌مقدم با اشاره به اینکه جذف طرح قاصدک مطالبه اصلی پرستاران نیست، گفت: افزایش حقوق می‌تواند یک هویت مستقل برای آن‌ها ایجاد کند.

محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که پرستاران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند بحث حقوق پایین آن‌ها نسبت به کار سخت و طاقت فرسا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور است.

شریفی مقدم گفت: حقوق برخی از پرستاران بر اساس قانون کار است و سالانه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد میزان دستمزد آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. پرستاران به علت دریافتی کم مجبور هستند که روزانه ۲ تا ۳ شیفت کاری در بیمارستان‌ها حضور پیدا کنند که بسیار سخت است.

تناسب مناسبی بین دستمزد پرستاران و کار سخت آن‌ها وجود ندارد

او ادامه داد: یکی از موضوعاتی که همواره وزیر بهداشت به آن تاکید دارد، استقلال پرستاران است. معتقدم که افزایش حقوق و دستمزد پرستاران می‌تواند به نوعی یک هویت مستقل برای همکارانم در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ایجاد کند.

شریفی مقدم تاکید کرد: متاسفانه قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بعد از حدود ۱۲ سال تصویب در مجلس شورای اسلامی هنوز به دلیل برخی کارشکنی‌ها در کشور اجرا نشده است و پرستاران بابت ارائه خدمات بهداشتی- درمانی در بیمارستان و مراکز درمانی  تعرفه ندارند؛ به همین دلیل می‌توان گفت که حقوق دریافتی آن‌ها متناسب با سختی کار پرستاران نیست.

دبیر کل خانه پرستار ایران افزود: قانون پنج ساله ششم توسعه تاکید زیادی بر اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاران در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دارد. معتقدم که اجرای این قانون باعث کاهش هزینه‌های درمانی، صندوق‌های بیمه گر و دولت است .

شریفی مقدم اضافه کرد: اگر بخشی از پولی که بابت انجام دیالیز و دیگر موارد مانند: تزریقات وریدی به  پرستار پرداخت شود، هزینه‌های درمانی مردم و سازمان‌های بیمه‌گر کاهش پیدا می‌کند.


بیشتر بخوانید: کمبود ۱۵۰ هزار پرستار در کشور


شریفی مقدم گفت: برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری حدود هزار میلیارد تومان پیشنهاد دادیم و بار مالی ویژه اجرای این قانون کاهش پیدا می‌کند. حذف طرح قاصدک چیزی جز انحراف افکار عمومی نیست و مطالبه اصلی پرستاران در کشور محسوب نمی‌شود.

او یادآوری کرد: معتقدم در خدماتی مانند دیالیز و تزریقات وریدی فقط مهر پزشک در نسخه می‌خورد و تمام کار‌ها به وسیله پرستاران انجام می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار