پس از اعلام خبر توقف تولید پراید، شرکت خودروسازی سایپا، خودروهای «رهام» و تیبا را جایگزین آن اعلام کرده است.

خبر شعبانیبه گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  مدتی پیش رضا رحمانی وزیر صنعت خبر توقف تولید پراید را اعلام کرد. پس از آن، توقف تولید برخی از مدل‌های پراید از دی ماه امسال آغاز شد که به گفته مدیرعامل شرکت خودرو سازی سایپا با کاهش مرحله به مرحله تولید مدل‌های دیگر، تولید پراید در تیر سال آینده ٩٩ به طور کامل متوقف می‌شود.

پس از اعلام خبر توقف تولید، این شرکت خودروساز، خودروهای «رهام» و تیبا را جایگزین پراید اعلام کرد. از آنجایی که تیبا از گذشته وارد بازار شده، کنجکاوی‌ها برایش کمتر بود اما برای «رهام»  سؤال های زیادی وجود دارد.

«رهام» محصول جدید گروه خودروسازی سایپاست که مشخصات فنی آن هنوز نهایی نشده است. این خودرو در ابتدا قرار بود با پیشرانه برلیانس وارد بازار شود، اما در پی تحریم‌های اخیر صنعت خودروسازی کشور، احتمال استفاده از موتور تیبا برای این خودرو وجود دارد.

تولید انبوه این خودرو از سال آینده آغاز خواهد شد و شرکت خودروسازی سایپا اعلام کرده است طبق برنامه ریزی‌های انجام شده تولید ۱۲ هزار دستگاه از این محصول را برای سال ۹۹ خواهد داشت.


بیشتر بخوانید: اولین مدل پراید، دی ماه از رده تولید خارج خواهد شد


به گفته این شرکت خودروسازی قرار است تیراژ تولید «رهام» در سال ۱۴۰۱ به صد هزار دستگاه برسد، اما در تولید این خودرو مشکلاتی هم وجود دارد.

تولید خودرو «رهام» نیازمند سرمایه گذاری سنگینی است که باید دولت تسهیلات مناسب برای تولید این محصول در نظر بگیرد. به طور قطع تولید پراید در سال ۹۹ متوقف خواهد شد که احتمال دارد در قدم اول خودرو‌های جایگزین پراید با ظرفیت پایین تری تولید شوند.

یکی از مسائل مطرح شده در تولید خودرو «رهام» توان موتوری، بهینه بودن و امنیت آن است چرا که در شرایط کنونی و سهمیه بندی بنزین و گرانی آن انتظار می‌رود خودروسازان بر روی تولید موتور‌های بهینه و دوگانه سوز با مصرف سوخت پایین تمرکز کنند.

نکته مهم در تولید این خودرو موتور و قدرت موتوری آن است که برخی منابع اعلام کرده اند پیشرانه توربوی خانواده X۲۰۰ (پیشرانه ۱٫۵ لیتری ۸ سوپاپ) بر روی این خودروی ملی نصب می‌شود.

بر اساس شواهد موجود، پیشرانه‌های مختلفی از بازه ۸۷  تا ۱۵۰ اسب بخار برای «رهام» در نظر گرفته شده و تا به امروز، نمونه نهایی برای این محصول معرفی نشده است.

به گفته کارشناسان ، این خودرو ملی به عنوان جدیدترین سدان ملی می‌تواند در ۶ تیپ مختلف به بازار عرضه شود، اما مهمترین مسئله، تولید قطعات مورد نیاز آن و داخلی سازی آنها است.

طبق گفته ها، «رهام» از نمونه ساده ٥ دنده تا اتومات وارد باز خواهد شد که در نمونه ساده آن سیستم پخش CD با درگاه USB، بلوتوث، دو کیسه هوا، صندلی شش حالته دستی راننده، تریم داخلی پارچه ای، سیستم تهویه دستی، کامپیوتر سفر، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، رینگ فولادی ۱۵ اینچی، ترمز ABS، EBD و BA وجود خواهد داشت.

«رهام» در تیپ ٢ امکاناتی مانند سنسور پارک عقب، چراغ روشنایی روز، استارت دکمه ای، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دوربین عقب، سیستم کنترل پایداری را داراست.

تیپ ٣ این خودرو اتوماتیک و به جعبه دنده ۶ سرعته AT مجهز شده است. این نمونه از «رهام» مشابه  تیپ ۱ این خودروی سدان است و تنها با جعبه دنده اتوماتیک عرضه می‌شود.

تیپ ۴ این خودرو هم اتوماتیک است و با امکاناتی مشابه تیپ ۲ دنده‌ای عرضه می‌شود. در تمام تیپ‌های اتوماتیک رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی جایگزین رینگ‌های ۱۵ اینچی فولادی شده است.

٢ نمونه اصلی «رهام» اتوماتیک به تیپ ۵ و ۶ اختصاص پیدا می‌کند. تیپ ۵ این خودرو به شش کیسه هوای ۱۰ نقطه‌ای مجهز است و سنسور باد لاستیک، کروز کنترل، آینه تاشو برقی، سیستم تهویه اتوماتیک، سانروف و سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی نیز در این نسخه اتوماتیک دیده می‌شود.

در فول‌ترین نمونه این خودرو، نمایشگر ۱۰ اینچی لمسی جایگزین نمایشگر ۷ اینچی شده و رادار نقطه کور، تریم داخلی چرم، صندلی برقی راننده و چند ویژگی جزئی دیگر به خودرو اضافه شده است.

طبق بررسی‌های انجام شده تمام نمونه‌های این سدان ملی با جعبه فرمان کمکی برقی به بازار عرضه خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲۴
در انتظار بررسی: ۲
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
حیف که ما ایرانیها اتحاد نداریم اگه همه دست به دست هم یک دونه ازاین آشغالهارو نمیخریدیم اونوقت میدید چی میشد ،البته به مدت طولانی ،کمر این دوتا شرکت درپیتو ،میشکوندیم ،حقوق کارگرها رو هم از پول نفت میدادن ،ولی مفتخور ها جیباشون از پول مردم پر نمیشد
Iran (Islamic Republic of)
امید
۰۶:۱۳ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
بلطف دولت تدبیروامید دبگر امیدی برای خرید خودرو نیس
الا برکت الله..
Iran (Islamic Republic of)
امیرمحمد
۲۲:۰۷ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
قیمت کنترل کنند خودرو جدید نیاز نیست همون پیکان قدیم هم باشه قبوله !!!!
مردم ندارن که پراید سوار میشن
این با این تفاسیر ۸۰-۹۰ تومنه که قشر زیادی از جامعه توان خرید ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
شرکت های خارجی که خصوصی است اگر اینقدر فروش داشته باشند برای توسعه نیازی به کمک دولت یا وام ندارند . شما با درامدهای سایپا چکار می کتید که برای توسعه نیاز به کمک دولت دارید ؟ از پرداخت سودهای بیجا به مدیران و پرسنل خود کم کنید و به فکر تولید باشید. ضمنا یک گزارش به مردم بدهید تا بفهمیم با سودهای سایپا چه کرده اید
Germany
احمد
۱۸:۳۲ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
یادش بخیر
قرار بود ال نود هم جایگزین پیکان باشه
اینم همون داستانه
Iran (Islamic Republic of)
علی بابا
۱۷:۵۳ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
خیلی خوبه ......بهمون لبخند میزنه ...میگه اگه تونستی بیا بخر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
رهام قراره جایگزین پراید بشه؟ قیمتش کمی بالا نیست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
یعنی قراره اینو در خوشبینانه ترین حالت بده ۷۰ میلیون ،مگه داریم ؟ مگه میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
یعنی فقط اسم پراید رو عوض کردن
Iran (Islamic Republic of)
سبحان
۱۶:۵۲ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
یعنی اگه بنزم تولیدکنن،میگین همون پرایده فقط چراغاشوعوض کردن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
دم مهندسان ایرانی گرم
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۴۲ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
درب سایپا و ایران خودرو رو ببندن . خودرو دست دوم از خارج وارد کنن . خیلی بهتره با دویست میلیونی که پول اینبی کیفیت ها داخلی و چینی می‌خوان میشه بنز و بی ام و سوار شد .
Iran (Islamic Republic of)
علی فضلی
۱۱:۳۳ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
فقط بلدید برای تلگرام و فضایی مجازی فیلتر بذارید یکمی هم وقت کردید این قیمتهای هجومی ماشین ها و وسایل رو فیلتر کنید تا اینقدر بالا نره .. به والا باید توی اون دنیا جواب بدید.من و حتی مردمی که حقشون رو میخورید از شما ها راضی نیستند .تک تک شماها باید سر پل صراط رضایت بگیرید . که اونه موقعه هیتش من نوعی علامت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
تولید خودرو «رهام» نیازمند سرمایه گذاری سنگینی است که باید دولت تسهیلات مناسب برای تولید این محصول در نظر بگیرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟این یعنی چی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟شما می خواید سود کنید باز می خواید از دولت تعرفه و ارز بگیرید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی فضلی
۱۱:۲۱ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
اگر وارادت ماشین های خارجی آزاد می شد دیگه این شرکتهای سایپا و ایران خودرو که از رده خارج شده توی جهان هستند.دور برنمی داشتند که آشغال های رو که به مردم تحویل میدن رو با قیمت بالا بفروشند.یه دکمه اضافه میکنند میگن آپشن اضافه شد. این شرکتهای دولتی هستند ربطی به تحریم ندارند
Switzerland
ناشناس
۱۰:۲۶ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
حیف پژو 405 نیست ول کنی این اسباب بازی‌ها را سواربشی والله فکرکنم ی روزی 405 بشه عتیقه تواین خودروهای داخلی ازهمون بهتره
آخرین اخبار